Använder du Fischers SXplugg så räcker det med en 6mm plugg. Den har en utdragskraft på 163Kg (x3 om du gör allt rätt). Rätt storlek på borrhålet och en 5mm skruv som går minst 5 mm genom plugen så håller det långt mer än det du skall sätta upp.
Precis ja. Pluggen ska ju sitta tight i hålet, liksom skruven. Tighta hål är ju fint, det vet vi allihopa. Och även där alltså. Men det behöver nog inte vara nån speciell plugg. Sådan helt vanlig "thorsmansplugg" går fint, kanske den gröna, kommer inte ihåg.
Det är skillnad på plugg och plugg. Thorsman var nog bra när den kom men saker har utvecklats sen dess. :) En enkel skillnad är att Thorsman är i plast och Fischers är i nylon vilket är bättre, dessutom jobbar de på ett helt annat sätt. Skall man vara riktigt hemmapulare så räcker det att stoppa in ett par tändstickor i hålet och sen skruva men jag hade kört på en riktig plugg.
Mellantinget mellan Nicrosofts dyrare Fischers och något enklare tändsticks lösning är Biltemas skruv och pluggsats (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=581&iItemId=83493) för 129 kr. Då får du en massa bits, en bitsskruvmejsel med spärrfunktion och 1 000 skruvar och plugg. Klart prisvärt och håller upp det mesta i min lägenhet utan problem.
Säger såhär, pris är långt ifrån allt. Jag lånade min fars gammalmodiga slagborr en gång, gick knappt att få upp ett hål. Lånade i ett annat tillfälle min brors 5 000 kronors maskin och jag borrade ett dubbelt så brett och djupare håll på en 1/10 av den tid det tog med den farsans :) Och då verkar endå farsans vara mer rubus än Biltemas, iaf om man tänker på vad man borde få för den pengen. Om du ska ha från Biltema så ta iaf inte den för 149:- ,tveksamt om den orkar med överhuvudtaget i hårdbetong. Bästa lösningen är om du känner någon som du skulle kunna låna en maskin av.
Biltema har väldigt varierande kvalité, vissa är riktigt bra medans annat verkligen är helt kasst. Tändstiften är helt värdelösa bla, bilen jag hade startade bättre på de som redan satt och suttit där minst 3 år. :)
Deras egna batterier (R14 osv) är också riktigt värdelösa. Satte åtta R14 i min bandare och lät den leka bilstereo (då den lånade bilen inte hade radio) när vi åkte Jönköping-Ronneby.
Innan vi ens kommit till Växjö tackade batterierna för sig. Efter en timme. :o :bla
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25