Jag hittar inte svaret på min fråga i trafikförordningen (1 kap, §47 » har jag grävt i) så jag kör ett race här.
Parkering mot färdriktning gäller det hela. Svängde in på en dubbelriktad gata inne i Östersund idag där det fanns p-platser längs högerkanten, mot p-biljett. Då det inte fanns någon ficka ledig så tog jag en tur ett kvarter bort och vände. När jag sedan återkom, från andra hållet alltså, så fanns det en ficka som jag sonika parkerade i, min front mot en annan bils front. Det blev alltså mitt vänster så att säga. På andra sidan rådde det parkeringsförbud ("Förbud att stanna"-skylten). Jag löste in min biljett klockan 11:02 och när jag kom tillbaka så låg det en bot på rutan med orden skrivna i versaler: MOT FÄRDRIKTNING. Utskriven 11:02-11:03. 600:-. Grattis.
Då jag inte hittar något om det i trafikförordningen så börjar jag tro att jag kan ha missat en liten detalj i skyltningen. Eller är det bara så att man helt enkelt inte får parkera så som jag gjorde, oavsett? Och vem ska man vända sig till för att samla in kollekt till det här kalaset? :r :e ;)
Man får inte parkera mot körriktningen - så enkelt är det.
När min bil gick sönder i vintras blev jag tvungen att ställa den på fel sida (kunde inte knuffa över den till rätt sida) och när jag kom tillbaka efter jobbet för att bogsera bort den satt det en bot på rutan.
§52 skrev:
Stannande och parkering på väg
52 § På en väg får fordon stannas eller parkeras endast på högra sidan i färdriktningen. Om det finns järnvägs- eller spårvägsspår på högra sidan, får dock fordon stannas eller parkeras på vägens vänstra sida. På vägar med enkelriktad trafik får fordon även i andra fall stannas eller parkeras på vänstra sidan.
Man får inte parkera mot körriktningen - så enkelt är det.
När min bil gick sönder i vintras blev jag tvungen att ställa den på fel sida (kunde inte knuffa över den till rätt sida) och när jag kom tillbaka efter jobbet för att bogsera bort den satt det en bot på rutan.
§52 skrev:
Stannande och parkering på väg
52 § På en väg får fordon stannas eller parkeras endast på högra sidan i färdriktningen. Om det finns järnvägs- eller spårvägsspår på högra sidan, får dock fordon stannas eller parkeras på vägens vänstra sida. På vägar med enkelriktad trafik får fordon även i andra fall stannas eller parkeras på vänstra sidan.
Måste ha skumläst förbi just det stycket. Skit också. Jaja, nu måste jag hitta någon att skylla allt på. :P ;)
Är det 2500 i böter på en månad nu Dryden?
Och du har inte ens bil. LOL! :P
Ta inte i så du spricker. 2100:- är det. ;)
Jo det får väl bli officiellt nu då, att farbror polisen ville ha €160 av mig i Schwiez för att ha susat ner för Alperna i 119 på 100-väg. Jag undrar fortfarande vad de gjorde så långt upp i bergen. :x :r ;)
Jag känner mer ångest över dessa 600 idag än de ~1500 i somras.
Jag upptäckte igår kväll en rätt intressant detalj, som kanske inte förändrar saker och ting men som faktiskt kan vara värd att påpeka för den som skrev ut boten. På min p-biljett, som jag givetvis har sparat (om än något hopknöcklad ;) ) så är tiden för betalningen 11:03. P-botens noterade tid är "11:02-11:03".
Vad säger ni om den saken? Borde jag känt mig iaktagen när jag ställde bilen, gick och löste ut biljetten, gick tillbaka och la den i rutan (kring 11:03-11:04) och sedan knallade därifrån?
Hade biljetten gällt (vilket den inte gjorde i det här fallet) tror jag att du hade kunnat slippa böter. Är det inte så att p-vakten måste vänta fem minuter innan dom lappar bilen för att man inte betalat?
Betalat hade jag ju gjort, det var ju för min förseelse att parkera mot färdriktningen som de bötade mig. Och någon har skrivit ut boten innan jag ens hunnit att lösa min biljett. Det känns som att någon har sett mig parkera och sedan väntat på att jag skulle gå därifrån. Varför då inte bara knalla fram och vänligt påpeka att jag ska vända bilen, annars åker jag på sexhundra spänn?
Jag tycker att du kan taupp dtta med tiden.
Parkeringsvakters främsta grej skall vara att förebygga inte att ta in böter. Är det Polisen som har utfärdat boten?
Jag tycker att du kan taupp dtta med tiden.
Parkeringsvakters främsta grej skall vara att förebygga inte att ta in böter. Är det Polisen som har utfärdat boten?
Lappen skrev:
Utfärdad: Östersunds kommun
Sedan står det ett nummer till polisen som jag ska ringa om jag vill prata lite med dem om saken.
Hade biljetten gällt (vilket den inte gjorde i det här fallet) tror jag att du hade kunnat slippa böter. Är det inte så att p-vakten måste vänta fem minuter innan dom lappar bilen för att man inte betalat?
Det gäller väl bara om man står rätt och flöjer dom lagar och förordningar som finns, följs inte dessa så finns nog inte vänte tiden, utan böterna utfärdas direkt.
Boten gällde ju inte om det avgiften var betalt eller ej utan att bilen stod felvänd.
Tror inte polisen väntar i 5 minuter för att se om brottet upphör. :)
Boten gällde ju inte om det avgiften var betalt eller ej utan att bilen stod felvänd.
Var det inte precis det jag skrev?
Web-Tor skrev: