webForumDet fria alternativet

En svart hare eller en kanin?

Småprat

5 svar · 3 595 visningar · startad av front

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg
Frågan#1

Såg vad jag trode var två stycken små harar som satt och chillade på en gräsmatta när jag var ute och gick nyss.

När jag och polaren kom lite närmre sprang den ena iväg i 100 km/h precis som harar brukar göra, men den andra mer skuttade lite sakta in i ett hörn och kröp in bakom massa bråte.
Det skumma var att den som kröp in i hörnet och gömde sig hade helt kolsvart päls.
Har aldrig hört talas om att harar kan bli helt svarta på sommaren. Så kan det varit en svart hare vi såg eller var det typ en kanin som rymt?
Om det var en kanin, varför hängde den med en hare? :)

Kan tillägga att båda var riktigt små till storleken, som att det var ungar, och den där som sprang iväg var helt klart en hare.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Är du säker på att inte båda var kaniner? Vildkaniner kan väl ha olika färger, medan harar alltid är sådär brungrått viltfärgade.

Ett bra sätt att skilja dem åt är att kolla på svansen. När kaniner kutar iväg fäller de upp den vita svansen som en varningssignal, till skillnad från fältharar som har den svarta svansen nedfälld. Dessutom rusar kaninerna på ett annat sätt, till skillnad från hararna som mera skuttar eftersom de har längre ben.

Vildkaniner är också flockdjur, medan harar oftast lever ensamma, förutom under parningstiden då de kan hänga ihop två och två.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Kan man inte skilja kaniner och harar åt på öronen? Har för mig att harar har längre öron än kaniner?

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Vissa avkommor hos kaniner blir svarta. Det finns alltså svarta vildkaniner. Orsaken är att svart har stort genetiskt genomslag. Den svarta färgen har från början sannolikt kommit genom mutation.

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg

Bestämde mig för att gå till botten med denna gåta igår. Så jag gick runt ett par timmar i området där jag sett dessa djur för att kolla om jag kunde få se dom igen.
Precis när jag gett upp och var på väg hem så dök den där bruna (som jag tidigare trode var en hare) upp.
Efter en noggran undersökning så är jag nu helt säker på att jag hade fel förut. Det är nämligen en kanin det också.
Hade ingen aning om att det fanns vilda sånna i Stockholmsområdet.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Yay, god idé. Då har vi alla fått svaret på gåtan. :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)