webForumDet fria alternativet

Streetart!

Design & grafik

4 svar · 550 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Vad tycker ni om konstfenomenet "streetart"?

För de som inte riktigt vet innebörden av "streetart" så kan man sammanfatta det med ren översättning till "gatukonst". Det kan vara allt från att man går runt och sätter upp klistermärken, eller fästa mosaik med olika mönster här och var i offentliga rummet, eller som "klisterpeter" gjorde, sätta upp riktiga fågelholkar i storstockholm, eller som han även gjort, satt upp över 45.000 klistermärken på rådjur i stockholmsområdet.

För att se fler exempel på streetart kolla runt på https://www.akayism.org en av sveriges mest omtalade gatukonstnärer.

Medlem sedan dec. 2003244 inlägg

Intressant fenomen må jag säga. Verkar dock vara svårt att dra en klar gräns mellan vad som är "streetart" och vad som är vandalism i allmänhetens ögon. Personligen anser jag det dock intressant. Skall kika vidare lite.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

gillar schabloonsprayade figurer lite varstanns i stan :) mest ansikten.. Det tråkiga är att man inte vet om det är alltid är ett vettigt budskap, de kan ju vara lite luddiga eller om det är någon gerilla marknadsföring för nya nike air force 1 low cut,typ... Mer färg i betongen, det är en sak som är säker iaf :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Snygg hemsida trots att jag inte gillar vandalism.
Humor är större och det fanns det ju gott om.
Vi diskuterade häromdagen detta med klistermärken på stuprännor !!
Varför?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Lasp skrev:

Snygg hemsida trots att jag inte gillar vandalism.
Humor är större och det fanns det ju gott om.
Vi diskuterade häromdagen detta med klistermärken på stuprännor !!
Varför?

Klistermärken på stuprännor och en spraymålad tag på en husfasad, visst finns det paraleller? Det handlar om att synas på flest ställen. Varje enskild konstnär har i många fall en symbol som kopplas till honom/henne. T.ex ser man en hel drös olika symboler på flera ställen, allt från ringklockor till rådjur och vägguttag. kombinationerna är oändliga. Konstnärens symbol är hans signatur.

Varför är en bra fråga. Många vill uppröra och vägra behaga, men klistermärken är på något sätt harmlöst. I absolut värsta fall blir man dömd för olaga affischering. Jag har själv hållt på att sätta upp klistermärken på stuprännor och EL-boxar. Dock fann jag det inte tillfredsställande så jag har inte klistrat på snart ett år.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)