webForumDet fria alternativet

Telefonlina!?

Bredband & telefoni

14 svar · 994 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hello!

Håller på att renovera ett hus som vi ska flytta in i så småningom (en vecka cirkus). Huset är från 50-talet och har inget med telefoni inkluderat. Rör i marken fram till huset är draget så det är televerket som ska komma med en matning till huset.Hur som hellst så ska jag ska börja dra lite telekablar och montera lite uttag här och var i huset. Hela telefon anläggningen ska vara seriekopplad och ADSL vänlig.

Någon råkar sitta och trycka på en bra beskrivning på hur man ska gå tillväga när man drar ny tele i ett hus, eller rent av en länk?

Mvh

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Trådlöst? ;)

Den här beskrivningen är rätt ok: http://susning.nu/Telefonjack
Jag drog samtliga telefonjack här hemma och det är en baggis faktiskt. Det enda som är viktigt och som du bör tänka på är just att seriekoppla utrustningen för att försäkra dig om att slippa störningar. :)
Det där med trådlöst är inte bara ett skämt. Jag har bara en enda telefon inkopplad och det är en trådlös. Så, satsar du på det så behöver du inte mycket mer än ett första jack.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

När det gäller många trådlösa telefoner, kan man dessutom ha flera lurar kopplade till samma basstation. Således, flera telefoner på samma jack.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Tills det blir strömavbrott vill säga, ha alltid en backup på en vanlig telefon som inte är trådlös, det blir så mycket lättare att ringa utan ström i resten av huset då....

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Tänk på var du sätter första jacket eftersom det är bäst om du kopplar ditt adsl till just det jacket. Har själv fått dra om förstajacket för att få det vid datorn för att det skulle funka bra.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Sätt två jack där du kommer in Ett för ADSL och ett för den vanliga telefonen(backup och kontroll) . Sedan är det trådlöst som gäller

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

colione skrev:

Tills det blir strömavbrott vill säga, ha alltid en backup på en vanlig telefon som inte är trådlös, det blir så mycket lättare att ringa utan ström i resten av huset då....

Mobiltelefonen brukar fungera även vid strömavbrott.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Gislaved skrev:

colione skrev:

Onödigt dyrt om man har vanlig telefon som alternativ.

Tackar för samtliga svar!
Trådlöst råder det ingen tvekan om, dock kan det vara bra med lite telefonjack här och var i huset i vilket fall! :) Det där såg tämeligen enkelt ut. Det ska inte vara några problem!

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Det ser inte bara lätt ut, utan är även lätt. Bara du inte drar en spik rätt igenom kabeln och för hålla på och felsöka ett bra tag.

J. Rönnberg skrev:

Det ser inte bara lätt ut, utan är även lätt. Bara du inte drar en spik rätt igenom kabeln och för hålla på och felsöka ett bra tag.

Då är det bara Megga ;) Går rätt fort :)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Nicrosoft skrev:

Gislaved skrev:

colione skrev:

Onödigt dyrt om man har vanlig telefon som alternativ.

Hur ofta har du strömavbrott, egentligen? ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

En fullständigt orelevant fråga som dessutom gör att man kan ifrågasätta motiveringen i mitt tidigare svar. :e

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

M.Cheraghi skrev:

J. Rönnberg skrev:

Då är det bara Megga ;) Går rätt fort :)

Problemet var inte att lista ut vilken kabel felet låg i utan var då det var en rätt lång kabel som gick i både rör, löst i väggen och löst bakom lister (allt för att gömma den på ett bra sätt). Till slut fann vi den skyldiga spiken och drog ut den och allt fungerade som det skulle. Dock gick det nog åt mer tid åt att citat och filosofera över felet över några glas öl än själva felsökandet tog rent pratiskt ;), men det är sådana smällar man får ta ;).

Apropå mobiltelefoner anser jag att mobilnätet fortfarande inte är tillräckligt stabilt för att man ska kunna lita helt på det. Det är bara att se vad som brukar hända runt tolvslaget varje nyårsafton.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Tackar för samtliga svar!
Trådlöst råder det ingen tvekan om, dock kan det vara bra med lite telefonjack här och var i huset i vilket fall! :) Det där såg tämeligen enkelt ut. Det ska inte vara några problem!

Trådlöst? Jag bytte min trådlösa telefon mot en mikrovågsugn :) ....haha... men iaf... det är bra med lite uttag ändå ja, tänk om nästa som ska flytta in där vill ha en dator i nåt annat rum kanske. Du kan iaf dra lite tåtar men man måste ju inte koppla in alla :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)