Idag hade jag utvecklingssamtal och nu är jag så arg att jag knappt vet vad jag heter!
Jag la sakligt fram alla argument jag kunde komma på för att få löneförhöjning. Jag förklarade bla i detalj hur mycket effektivare företaget har blivit, hur mycket nöjdare både kunder och medarbetare är nu när jag har jobbat ett tag på kontoret, vilka strukturförändringar jag har infört och framförallt hur mycket min kompetens har ökat sedan jag började på företaget. Jag har bla lärt mig från grunden hur man lägger schema, hur man fakturerar och hur man administrerar löner. Allt detta sammantaget tyckte jag skulle ge effekter i form av en lönehöjning. Jag tror aldrig jag har motiverat en högre lön så bra förut!
Chefens svar? Blankt nej! Utan att motivera!!
Jag påpekade att mitt anställningsstöd ju ökar när lönen ökar. Då sa han sa rakt ut att jag ska vara glad för att jag har anställningsstöd, underförstått: han hade inte anställt mig annars! Han ser inte heller nån löneökning för mig under den tiden som jag har anställningsstöd. Jag tolkar det indirekt som att han kommer sparka mig när jag inte har anställningsstöd längre. Är det ens lagligt??
Jag jämförde med den tidigare administratörens kompetens och lön men han menade på att på det här företaget jämför vi inte så. Då försökte jag med att ens lön ska motsvara ens kompetens, erfarenheter och arbetsinsats, att jag vet mitt värde och vad jag kan. Att en lön som är rättvis ger uppmuntran och ny kraft att arbeta vidare och utvecklas, och inte minst att det är en bekräftelse på att det man gör uppskattas. Så kan man inte tänka sa han. Man ska vara glad för att man har ett jobb, ge 110% och vara glad för den lilla lön man får ungefär.
Sen kom vi till hemsidan. Eftersom han inte förstår hur en databasdriven objektorienterad hemsida fungerar, menar han att ändringar och förbättringar som jag gör i databasen och koden inte räknas eftersom de inte syns på gränssnittet!! VA!!
Och som grädde på moset, den lön som jag har nu som jag trodde var ingångslön för att jag bara delvis hade rätt kompetens men skulle lära mig ekonomin, den har jag först nu gjort mig förtjänt av!!
Kontentan är således att jag har blivit utnyttjad å det grövsta. Det spelar ingen roll hur mycket jag förbättrar kontoret, jag är bara där för att han måste ha nån som administrerar företaget... Jag har jobbat sedan jag var 13 och pluggat på universitets/högskolenivå i omgångar sedan 1995 och har aldrig ens varit i närheten av något liknande. Får man verkligen göra så här? Och framförallt, hur kan man behandla sina anställda såhär?
Så vad f*n ska jag göra??? Sjukskriva mig? Jag vill inte gå dit på måndag trots att vi är mitt uppe i lönekörningen och schemaläggningen. Vi har 11 nyanställda som är beroende av att kontoret fungerar, jag har ett möte mitt på dan och en ny kille som kommer in och jobbar på eftermiddagen. Trots allt känner jag ansvar för dem.
Vilka kan man kontakta? Facket? Arbetsförmedlingen? AMS som betalar anställningsstödet?
Vilka rättigheter har man? Vilka lagar gäller?
Hjälp.