webForumDet fria alternativet

Hoppa över skolkurser

Studier & utbildning

6 svar · 588 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Har gått ett år på gymnasiet (SAM) och kommer om en vecka att börja på MP istället (ettan), nån som har koll på hur många kurser jag har möjlighet att hoppa över? Har ingen större lust att läsa om matten, historian och framförallt engelskan (MVG) men det känns som att jag inte kan hoppa över tre såpass stora ämnen. Nån som har koll på det där? Att få slippa alla tre vore en ren dröm för då slipper jag få håltimmar och annat tråkigt och jag vill inte läsa om allt!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

nån som har koll på hur många kurser jag har möjlighet att hoppa över?

Alla kurser du redan har läst. Allt annat vore konstigt. Har du ett samlat betygsdokument där det står att du har läst matten, engelskan och historian?

Jo, alltså, jag kan hoppa över allt så sett men jag måste läsa en visst tid (eller något sånt) för att få studiebidraget.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

"Du kan få studiehjälp för heltidsstudier även om du befriats från att delta i undervisningen av andra skäl än sjukdom eller handikapp. Det gäller om du beviljas reducerat program i gymnasieskolan eller om du inte deltar i en kurs eftersom du tidigare avslutat kursen med minst godkänt betyg."
http://www.csn.se/GemensamInformation/Studiehjalp/HeltidsEllerDeltidsstudier/HeltidsEllerDeltidsstudier.asp?MenyIdnr=593

Ååååh va underbart! Jag kommer ju knappt gå i skolan framöver! ;) :e
Jag älskar dig Matti! :f :birp

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

du kan ju utnyttja din lediga tid till att läsa på andra kurser i förväg så att det går lättare för dig! :)

Jepp! :) Om jag kan skippa engelskan, matten och historian som jag vill så kommer jag att sluta tidigare och få lite sovmorgon vilket är helt underbart för då får jag tid till både fritidsintressen och läxor efter skolan, lite tid att sova ut (jag är långt ifrån morgonpigg) och på dom få håltimmarna jag får så kan jag göra läxor! Kanon! Frågan är om jag inte kommer få för mycket fritid! :e Måste hitta på något att göra, har ju gett mig med hockeyn nu! Får nog bli gymmet nu tillslut! :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)