webForumDet fria alternativet

Blåbetong

Boende & hem

10 svar · 1 706 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Våra väggar hemma i huset är av blåbetong. Jag har inte tänkt på det här innan, men det innehåller ju faktiskt en hel del farliga ämnen - inte sant?

Och eftersom jag bor i källaren, strax intill tvättstugan där det gärna blir fuktigt och dant så har jag börjat fundera.

Kan det vara farligt? Vi har tydligen haft folk här som undersökt väggar o.s.v. innan vi köpte kåken för några år sen men det kan ju hända saker.

Nån som vet nåt och vill uttala sig? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kolla med Kommunens miljönämd.
Det är farligt, men allt beror på ventilation.
Hur som helst har det varit roligt att ha dig här, och vi minns dina bilder.
Nåväl all Radon är inte farligt.
Men ta reda på mer. NU!

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Det är radonhalten du främst ska oroa dig för.
Läs följande:
http://www.byggahus.se/bygga/radon_smahus.htm

Lasp skrev:

Kolla med Kommunens miljönämd.
Det är farligt, men allt beror på ventilation.
Hur som helst har det varit roligt att ha dig här, och vi minns dina bilder.
Men ta reda på mer. NU!

Vad rolig du är Lasp. :)

Ventilationen är inget vidare faktiskt. Särskilt inte när tvättmaskinerna är i gång och så.

Brantis, din länk där gick ju ganska hårt på saken tycker jag. Nu blir jag ju orolig. :o Tänk om jag har lungcancer och endast ett par månader kvar att leva... :x

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Lasp skrev:

Nja, det är mängden radon som avgör hur farligt det är. I vilket fall som helst, blåbetong är definitivt en riskfaktor.

UlfT skrev:

Lasp skrev:

Nja, det är mängden radon som avgör hur farligt det är. I vilket fall som helst, blåbetong är definitivt en riskfaktor.

Jag frågade morsan om de hade gjort såna där tester som beskrevs i Brantis länk och det hade de gjort - på alla våningar.

Värdet som de hade fått var "200 nånting" och det på sidan skriver de om just 200Bq.

Riktvärdet för hus, både befintliga och hus som nyproduceras, är 200 Bq/m3 inomhusluft.

[...]

Radonsänkande åtgärder i alla bostäder med radonhalter över 200Bq/m3, kan spara upp till 150 dödsfall i lungcancer per år.

Det hade ju varit värre om radonet hade kommit från någon berggrund under ifrån, eller hur? Men nu är det ju som sagt bara blåbetong i väggarna.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Oavsett är kunskap det bästa botemedlet.
Ta nu detta på allvar och gör något, skaffa dig först kunskap och sedan bidrag för ventilation och andra åtgärder.
Att jag drastiskt uttrycker en tanke gör inte att "Staten" verkligen vill att du skall betala (leva) skatt till alla institutioner och sånt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Dum fråga, men alltså... hur identifierar man blåbetong, är den lite lätt blå i färgen?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Silfver, jag tycker du ska kolla upp nogrannare hur det ligger till med resultaten från senaste radon-mätningen, var i huset/vilken våning som hade vilken halt o s v. Om det var länge sen det gjordes kan det vara idé att göra en ny mätning eftersom gränsvärdena sänktes för något/några år sedan.

Man mäter radon genom att sätta upp en liten dosa på väggen som ska sitta där under minst 2 månader. Du måste hur som helst vänta med det tills oktober, eftersom man måste göra det under vinterhalvåret pga ventilation och annat. Radonhalten i vanlig inomhusluft ligger normalt på mellan 50 och 150 Bq/m3. Vi hade själva två radondosor uppsatta i lägenheten i våras, men här var det helt ok. :) Mer om mätning (SSI).

Statens strålskyddsinstitut har en massa bra information om radon och blåbetong. (Se "Radon och naturlig strålning" i menyn till vänster.) Bl a kan man hitta följande:

• Gränsvärdet för radon i befintliga bostäder och lokaler som används för allmänna ändamål är 200 Bq/m3.
  • Radonhalter inomhus på upp till 1000 Bq/m3 har uppmätts på grund av radon i byggnadsmaterial.
  • Om radonhalten i ditt hus är över 200 Bq/m3 kan du ansöka om radonbidrag hos länsstyrelsen. Man måste själv äga och bo i huset för att få bidrag. [...] Bidraget är 50 procent av saneringskostnaden, maximalt 15 000 kr.
  • Är det byggnadsmaterialet som avger radon brukar man öka luftomsättningen och på så sätt sänka radonhalten. I enklare fall räcker det ofta med att installera någon typ av frånluftssystem.

silfver skrev:

Det hade ju varit värre om radonet hade kommit från någon berggrund under ifrån, eller hur? Men nu är det ju som sagt bara blåbetong i väggarna.

Var strålningen kommer ifrån spelar inte så stor roll, det är halten i luften man andas som är det viktiga. Däremot brukar markradon ge de högsta halterna inomhus. Sen är det ju olika åtgärder beroende på om det kommer från byggnaden, marken eller vattnet förstås.

Hrrm, kan ju tillägga att jag nyligen gjorde ett arbete om radon på en kurs i miljövård. :r

Wow, Fia, tack för den infon! :D
Jag ska snacka med min mor senare om det här då vi precis bestämt oss för att bo kvar i huset och eventuellt renovera en massa. Lika bra att göra nya tester och så.

Återkommer! :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)