webForumDet fria alternativet

ambulans utan siren...?

Småprat

12 svar · 1 740 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Jag hörde nyss en kille köra i väldig fart med motorcykel.
Cykeln slirade och jag hörde att han vrålade.
Sen blev han tyst.
Jag såg inte vad som hände, men det lät illa...

Ambulansen kom inom 5 minuter.
Jag gick fram så att jag såg platsen på avstånd.
Cykeln låg mitt på vägen och killen 20 m bort vid ett broräcke.
Personalen hade inte speciellt bråttom, men han måste ha varit allvarligt skadad.
Sen körde ambulansen lugnt iväg med bara blåljus.
Tror ni han överlevde?
Borde de inte haft mer bråttom och sirener på om han levde?

Jag är alldeles skakad.
Det känns som jag fått höra en person dö...

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Tråden flyttad från Caféet.

mvh magnusfeldth, moderator

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

En annan sak jag också undrar.
Har ambulanspersonalen fotografer med sej?
Eller var det en äcklig pressfotograf jag såg på plats...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det som är bråttom för en ambulans är att komma till olycksplatsen så sjukvårdarna kan komma igång med akutbehandlingen. När läget är någorlunda stabiliserat är det iväg mot sjukhuset som gäller, men eftersom patienten redan är under vård är det inte lika bråttom.

Undantag är rejäla skador som de inte kan behandla i ambulansen, likaså hjärtproblem - då är det blåljus, siren och bråttom som fan.

Det var säkert en fotograf med polisradio i bilen...

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

:stefan: skrev:

Det som är bråttom för en ambulans är att komma till olycksplatsen så sjukvårdarna kan komma igång med akutbehandlingen. När läget är någorlunda stabiliserat är det iväg mot sjukhuset som gäller, men eftersom patienten redan är under vård är det inte lika bråttom.

Undantag är rejäla skador som de inte kan behandla i ambulansen, likaså hjärtproblem - då är det blåljus, siren och bråttom som fan.

Det var säkert en fotograf med polisradio i bilen...

Precis, och i många fall (även polis och brandkår) så har dom endast blåljusen på under utryckning, men när dom närmar sig tätare bebyggelser där det förekommer fler bilar korsningar med signalljus osv brukar dom slå på sirenerna för att göra folk uppmärksamma. Det kan vara akut utan sirener också.

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Kan det inte vara så att personen skulle få dropp eller något liknande och då måste ambulansen köra väldigt sakta?

Så är det på Discoverys sjukhus program iallafall :)

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

När jag krossade min högerarm kom ambulansen på 20 minuter trots att de hade 45km att köra i otäck snöstorm. När de var på plats var det ilfart med blåljus och sirener tillbaka till sjukhuset.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Rodan skrev:

Kan det inte vara så att personen skulle få dropp eller något liknande och då måste ambulansen köra väldigt sakta?

Så är det på Discoverys sjukhus program iallafall :)

Nja, ett dropp kräver precision när det sätts (och det gör man innan man åker iväg), men sen sitter själva nålen vältejpad och upp till påsen är det slang, så det tror jag inte är anledningen till det i Sverige iaf.

En tanke kan väl vara att om föraren står på för fulla muggar går det för all del undan, men de där åbäkena kränger en hel del också och det blir ju bara värre ju fortare det går - kanske inte helt enkelt för de i bak att utöva nån vidare vård under de omständigheterna... ;)

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Kom att tänka på att sirenerna förmodligen var för att det inte gick att se nåt pga all snö... men så var jag ju rätt "snöig" också.... dumma ketogan!! :p

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

CatZ skrev:

När jag krossade min högerarm kom ambulansen på 20 minuter trots att de hade 45km att köra i otäck snöstorm. När de var på plats var det ilfart med blåljus och sirener tillbaka till sjukhuset.

När jag spelade innebandy var det en äldre kille som vred sin fot nästan 180 grader och visten var totalt bruten med andra ord. Tog säkert minst 30 min innan ambulansen kom medan han låg där på golvet och sjukhuset ligger inte långt där i från. Gav honom lustgas på plats och vred rätt foten och körde lugnt iväg.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

när skadorna inte är livshotande så ins det ingen mening för dom o köra fort till eller från plattsen

blåser dom på är de större risk att det händer en till olycka

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ruggigt :(

Medlem sedan juli 2004121 inlägg

Ang fotografen så kan det vara räddningtjänstens egen fotograf eller en nyhetsfotograf.
Här är några exempel på olika sidor:

www.wighsnews.se
www.larm-soderhamn.se
www.utryckning-uppsala.se/larm/2005/index.php
www.mbnyhetsfoto.se/bilder.html
www.henrikczon.com

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)