Är inte så aktiv på forumet numer, men nu har det uppstått ett smärre bekymmer som har stor inverkan på min framtid så jag behöver er hjälp.
För att förstå sammanhanget i den här historien bör jag berätta att jag nu gör min värnplikt på 15 månader, jag ryckte in nu i Januari.
Denna vår sökte jag till högskolan. Jag skickade in min ansökan med e-post och hade därför inte tillgång till några ansökningshandlingar. Anledningen till att jag skickade in ansökan med e-post var att jag hade en längre övning och helt enkelt missade att skicka in pappershandlingarna. Jag hade inte möjlighet att skicka brev under fältövningen. Vid samtal med VHS fick jag reda på att det inte var några problem att skicka in handlingarna med e-post.
I mitten av Juli fick jag beskedet att jag kommit in på mitt förstaval, något som jag kämpat stenhårt för under hela gymnasietiden. Jag tackade ja till platsen och skickade samtidigt in en ansökan om ett års uppskov p.g.a militärtjänstgöring. Idag kom svaret. De avslår min ansökan eftersom jag skulle sökt uppskov samtidigt som jag sökte platsen till VHS. Som grund för avslaget hänvisar de till "ansökningshandlingarna sida 15", något som jag inte haft tillgång till.
Nu sitter jag här, nästa tisdag är det studiestart och man måste närvara de två första veckorna för att kunna ta platsen i anspråk.
Problemet är att om två veckor, d.v.s en vecka efter studiestart går vi på Högvakten, och min kompanichef kommer inte släppa mig under den tid jag behöver för att ta platsen i anspråk. De första veckorna består även mestadels utav nollningsevenemang, vilket gör det hela en smula absurt. Jag måste således närvara på tillställningar som inte gynnar mig inför detta läsår då jag ändå inte kan börja förrän nästa läsår. Nollningen tappar hela sitt syfte om jag ska nollas med en årskull jag inte kommer studera med.
Vad jag vill ha hjälp med är vad jag har för juridiska rättigheter. Jag hade för mig att högskolan inte får lov att neka uppskov när anledningen är militärtjänstgöring. Nu är jag osäker om så är fallet.
Om någon sitter på erfarenhet från ett sådant här fall vill jag mycket gärna att ni delger mig era erfarenheter, gärna så fort som möjligt eftersom det är bråttom i detta ärende.
Imorgon kommer jag springa runt som en skottspole och rycka i kontakter på förbandet, syo, personalvårdskonsulent o.s.v.
Alla tips är välkomna.
Det jag skulle göra är att lyfta luren till VHS eller lärosätet i fråga och beskriva problemet för någon person på plats. Alltid lättast att snacka med folk när det är lite knepigare frågeställningar.
Jag har blivit antagen till en utbildning, men nu kan jag inte börja. Kan jag stå kvar till nästa år?
- När det gäller uppskov eller anstånd med studiestarten är det den aktuella högskolan som fattar beslut. Det är också dit du ska skicka din anståndsansökan (brev med motivering och intyg som styrker de omständigheter du anför).
Alltså, snacka med lärosätet!
247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2