webForumDet fria alternativet

Miljövänlig motor

Bilar & fordon

8 svar · 519 visningar · startad av reka1

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg
Frågan#1

Jag går i tankarna att starta taxiåkeri och undrar lite över bilval.
Man har ju ett visst miljötänkande så jag skulle vilja veta lite om för och nackdelarna på metanolmotorer jämfört mot den "traditionella" dieselmotorn.

Medlem sedan okt. 200349 inlägg

Menar du inte etanol?

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Dieselbilar kan du tanka med RME (RAPS) som dessutom är billigare än diesel.

Medlem sedan aug. 20052 inlägg

Hej
Låter som ett bra initiativ. Etanol antar jag att du menar - är ett ersättningsbränsle för bensin --> en vanlig bil med bensinmotor som du kör på etanol. Etanolbilen fungerar som en bensinbil, möjligen lite fler hästkrafter. Möjligen lite svårare att starta vintertid - inget problem i sig, men dock en skillnad.

En dieselbil är mer energieffektiv, men etanolbilar har större förmåner som fri parkering (i många kommuner), reducerat förmånsvärde (20%). Lägre bränslepris/liter. Samt att fordonsskatten är lägre.

Dessutom ger det förutsättniingar till marknadsfördel- ditt åkeri får en miljöprofil som kan ge dig flera miljöintresserade kunder.

Summa summarum tror jag att du tjänar på miljöbil - samt att ditt miljöhjärta blir nöjt!

/Jonas

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg

Tack för era synpunkter :-) En sista fundering innan beslutet för "miljömotorn" klubbas.

En dieselmotor är ju mer slittålig än besninmotorn. Hur står sig etanolmotorn? Det 'är väl svårt att bedömma då det motoralternativet är ganska nytt men kan man hoppas på cirka 40 000 mil utan problem?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

reka1 skrev:

Tack för era synpunkter :-) En sista fundering innan beslutet för "miljömotorn" klubbas.

En dieselmotor är ju mer slittålig än besninmotorn. Hur står sig etanolmotorn? Det 'är väl svårt att bedömma då det motoralternativet är ganska nytt men kan man hoppas på cirka 40 000 mil utan problem?

Det är ingen skillnad på "etanolmotor" och bensinmotor, det är bara styrningen som skiljer.
Mit tips blir att kika på dom nyare dieselarna mer partikelfilter, detta eftersom verkningsgraden på diesel är mycket högre än bensin alternativ.

Medlem sedan aug. 20052 inlägg

Diesel eller etanol?

Hej igen,
Angående hållbarhet på "etanolmotorn" - så är jag varken tekniker eller expert. Generellt så sliter det mindre på motorn att köra på etanol då förbränningstemperaturen är lägre än för bensin. Så utifrån det borde det vara bättre hållbarhet jmf med bensin. Hur bensin står sig jämfört med diesel tror jag att du kan bättre än jag.

De nya dieselbilarna med partikelfilter är också bra alternativ. Det är dock inte någon miljöbil!

Tycker du ska välja bil utifrån behov/funktion då det är yrkestranasporter det rör sig om. Om både etanol och diesel uppfyller dina krav så får du försöka göra en bedömning så gott det går vad som passar just dig bäst. Miljöhjärta, miljö, ekonomi etc.

Lycka till med bilvalet!
/Jonas

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Den stora fördelen med diesel-bilar är att du kommer långt på varje liter diesel. Våra (Koppartaxi i Falun ;) ) Mercedes E-klass drar väl runt 0.75l/mil i blandad körning, och med bränsletankar på runt 70-80+ liter kommer du en bit utan att tanka ofta, trots att du susar runt inne i staden hela dagen lång.

Sen är ju dieselmoterer välkända för att gå långt, vi har 3st E220 som gått runt 50 000 mil, visserligen lite slitna men rullar utan problem. Vi har även en VW Transporter buss (som jag har äran att köra hela veckan lång mellan 13-23 :OO ) som gått över 82 000 mil, och fortfarande rullar på utan några märkbara problem :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

En liten fotnot till JoakimE´s inlägg:

Vi har skrotat en Volvo-taxi med dieselmotor som gått över 100 000 mil utan att motorn behövt reparation, den gick tom som en klocka när vi skrotade den.

Diesel är oslagbart om man sköter dom ordentligt med oljebyten & varmkörning etc..

En modern miljömotor i all ära, men ska du vara ekonomisk skulle jag tro att du räknar bort dig om du sätter miljön i första led.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)