D11? Borde inte det vara D, F#, A, C, G?
I akordet D11 ingår tonerna:
D, G, A, C och E
Min fråga är:
Ska man verkligen kunna ta detta akord med en hand? Eller är det till för båda händerna?
8 svar · 412 visningar · startad av doggelito
I akordet D11 ingår tonerna:
D, G, A, C och E
Min fråga är:
Ska man verkligen kunna ta detta akord med en hand? Eller är det till för båda händerna?
D11? Borde inte det vara D, F#, A, C, G?
hmm, jag vet faktiskt inte.
tog akordet från denna sida:
http://the-guitar-and-keyboard-chords-encyclopedia.com/sec05.htm#006
men det kanske är fel?
I ett fullständigt D11 ingår: D F# A C E och G. En vanlig förenkling är D G C och E (C/D).
Ta det med bägge händerna.
Varför ingår 9:an?
Rikard skrev:
Varför ingår 9:an?
Om ackorden skall vara fullständiga har man alla terserna med. I ett 13-ackord har du således 1 3 5 7 9 11 och 13. Vanligtvis reducerar man dock ackorden.
Det var därför jag frågade. Jag hade en vag minnesbild av att man fimpade allt över 7:an och bara tog sista. Således: 1,3,5,7,11.
Men det var visst fel. :)
Allt beror väl på vilken klang och effekt man vill ha av ackordet. Kvinten kan du allt som oftast skippa då den inte bidrar så mycket till ackordets funktion. Man brukar försöka få med spänningstonerna iaf som ska bidra med upplösning till nästföljande ackord.
Doggy: En schysst uppdelning om du kompar dig själv kan vara att lira grundton och kvint/eller septima i vänster hand och fylla på med resten i passande läggningar i höger. Att bara lira grundton och kvint i vänster hela tiden kan låta lite parallellt och medeltid och ge en för stadig ackordskänsla, så variera är ett hett tips.
Ibland kan ju ackord låta apa i allt för dissonerande positioner medan det låter asballt om man flyttar upp/ned en av tonerna en oktav. Fördubbla inte för mycket heller. Det räcker med en grundton, en ters osv.