webForumDet fria alternativet

"Folk vågar inte gå ut"

Politik & samhälle

26 svar · 1 897 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Är det inte dags att folk lär sig att dom gamla skrönorna om Vargen inte stämmer?

Att det inte finns ett enda fall av friska Vargar som attackerat människor, att tex hundar är bra mycket farligare än en Varg.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,680699,00.html

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Tycker inte man kan sitta i Borås och komma med den typen av påståenden. Om det skulle stryka runt vargar i de skogarna du vistas så tror jag du oxå skulle känna en viss osäkerhet för dig själv och din hund(ar). Oavsett vad statistiken säger.

Tror inte det finns någon enkel lösning på detta.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vargar och andra rovdjur är en del av vår fauna. Det finns inte särskilt många vargar i Sverige och känner man sig skrämd kanske man ska fundera på att flytta till Borås ;).

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Dino skrev:

Tycker inte man kan sitta i Borås och komma med den typen av påståenden.

Nä, men att sitta i "-.- ..- -. --. .- .-.. ...-" går aldeles utmärkt ;)

Det handlar om irrationell rädsla, och då finns det, som du säger inte någon enkel lösning.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Dino skrev:

Tycker inte man kan sitta i Borås och komma med den typen av påståenden. Om det skulle stryka runt vargar i de skogarna du vistas så tror jag du oxå skulle känna en viss osäkerhet för dig själv och din hund(ar). Oavsett vad statistiken säger.

Tror inte det finns någon enkel lösning på detta.

Jag har bott där det har funnits både Varg, Lo och Björn runt knutarna.

Jag har gått i de skogarna med hundarna lösa väl medveten om vad som skulle kunna hända.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Här finns det en hel del varg.
Inte fasiken är man rädd fär att gå ut i skogen för det.

Man hör dem titt som tätt och hittar lite avgnagda ben ibland, men tyvärr är det inte ofta men ser till dem då de är rätt skygga.

Jag vet folk som har fobi för spindlar, fåglar, ödlor och alla möjliga djur och kryp....skall man börja utrota alla varelser som folk med psykologiska problem är skraja för?

Och även om de klipper ett får eller någon hund någon gång är det knappast skäl att utrota dem heller.
Då skulle vi ha en värld utan lejon, elefanter, noshörningar, flodhästar, krokodiler osv, som alla är betydligt farligare än vargar.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Blixtsystems skrev:

Man hör dem titt som tätt och hittar lite avgnagda ben ibland, men tyvärr är det inte ofta men ser till dem då de är rätt skygga.

Jag vet folk som har fobi för spindlar, fåglar, ödlor och alla möjliga djur och kryp....skall man börja utrota alla varelser som folk med psykologiska problem är skraja för?

Och även om de klipper ett får eller någon hund någon gång är det knappast skäl att utrota dem heller.
Då skulle vi ha en värld utan lejon, elefanter, noshörningar, flodhästar, krokodiler osv, som alla är betydligt farligare än vargar.

Väl talat!

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Blixtsystems skrev:

OT, men såvida det inte ändrats sen jag hörde statistiken är det väl hundar som dödar flest människor iaf. Det är tydligen inte skäl nog för att utrota de, så varför är en skadad människa och trettio ihjälbitna får om året skäl till att utrota vargarna? Dumheter. Risken att omkomma i trafiken när du går på en stor gata är vida större!

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

Alla vill att det ska finnas varg i Sverige....bara den inte finns där man själv bor

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Hahaha :p

sigges skrev:

Alla vill att det ska finnas varg i Sverige....bara den inte finns där man själv bor

Vargarna är mer än gärna välkommna till mölnlycke, dock ser jag inte hur man skall kunna övertala dom ;)

Medlem sedan dec. 2003244 inlägg

frankof skrev:

sigges skrev:

Vargarna är mer än gärna välkommna till mölnlycke, dock ser jag inte hur man skall kunna övertala dom ;)

OMG! Jag är inte den enda WF:aren från toalettpappreshålan då! De va som _ _ _

Vad det gäller varg har vi ju faktiskt haft ett par fall där vilsna stackare snurrat omkring i finnsjöskogarna. Så vilse är inte ens jag efter en krogrunda :birp

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Blixtsystems skrev:

Mycket bra!
När jag bodde i Torsby så stötte jag på en Varg när jag var ute och sprang, den var räddare än vad jag var. Den var jäkligt vacker. Efter detta "möte" så älskar jag varg och vill djuret bara väl!

storebror_1984 skrev:

Vad det gäller varg har vi ju faktiskt haft ett par fall där vilsna stackare snurrat omkring i finnsjöskogarna. Så vilse är inte ens jag efter en krogrunda :birp

Det var väl en av dom stackarna som förvirrade sig ner på söderleden vid frölunda och blev ett offer för trafiken.

(och jag har sett märkligt stora "hundspår" runt finnsjön" ;) )

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Re: "Folk vågar inte gå ut"

obelix skrev:

Är det inte dags att folk lär sig att dom gamla skrönorna om Vargen inte stämmer?

Att det inte finns ett enda fall av friska Vargar som attackerat människor, att tex hundar är bra mycket farligare än en Varg.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,680699,00.html

Nu kan man ju förstås inte veta vad som egentligen hände, eftersom det är Aftonbladet. :OO Men om jag skulle ha hunden med mig i ett skogsområde där det fanns gott om varg så skulle den inte få springa utom synhåll. Vore det dessutom på sommaren skulle hunden enligt lagen vara kopplad eller under total kontroll, vilket man kan fundera på om den här killen hade...

Sen är det förstås alltid lättare att vara klok i efterhand. :p

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Hur är det om man har katt då? Katter kan man inte hålla koll på lika lätt och jag tycker det är grymt att hålla dom inne då man har en stor fin gård och mycket fint land för dom att gå omkring på.

Glad att vi inte har vargar just här, gillar mina katter mkt mer.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag har aldrig hört om vargar som lyckats döda katter. Min tax hinner inte ifatt dem innan de når ett träd, så jag gissar att vargarna inte gör det heller. ;)

Medlem sedan juli 2000836 inlägg

Ett litet inlägg i debatten: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=31045

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

Jag tycker om vargar och tycker de ska få leva.
Men jag skulle ändå bli lite nervös om jag fick syn på en.
Om jag bodde på landet skulle jag nog inte våga låta vovven gå lös.
Risken att dom attackerar en människa är ju väldigt liten, men att dom tar en liten hund är större.
Jag tror också katter klarar sej bättre, eftersom de kan klättra upp i ett träd.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Re: "Folk vågar inte gå ut"

obelix skrev:

Det jag säger nu är inte direkt relaterat till AB-artikeln. MEN. De som vill utrota/begränsa vargpopulationen har väl i regel som argument att den äter ren och kopplad hund, inte att den är människofarlig?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)