webForumDet fria alternativet

Coldplay 7:e november - Globen!

Musik

3 svar · 507 visningar · startad av Rodan

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
Frågan#1

Någon ska på Coldplay konsert i Globen den 7:e november? :)

Jag har bokat mina 3 biljetter och längtar redan som bara den! :)

Ståplats är det som gäller här! :)

Imorgon släpps biljetterna officiellt fast jag fick via coldplays egna "presale" :)
Bara 24 timmar försent, men men :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag har biljett. Sittplats till vänster tror jag. Kompis som fixat så jag hoppas att det blir bra!

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Oj, här glömde man skriva en recension då.
Lite sen, men jag kör på ändå. :stud

Förbandet var uselt, man hörde knappt vad dom sjöng och tjejen i bandet såg så bitter ut att man nästan somnade utav att bara kolla på henne.

Coldplay började med "Square One", när nedräkningen slog noll så exploderade globen.
Chris Martin sprang överallt på scenen och avslutade låten vid pianot.

Efter det var det dags för "Politik", jag har nog aldrig hoppat så mycket i mitt liv. Underbar låt.
Klassikern "Yellow" stod på tur, publiken sjöng med som bara den och under låten så släpptes det stora gula ballonger som publiken fick leka med, det slutade med att Chris Martin slog sönder ballongerna på scenen med sin gitarr.
Första låten från nya skivan X&Y, "Speed Of Sound" framfördes på underbart sätt. Chris sprang runt på scenen och härjade omkring.
Efter det så körde dom med "God put a smile upon your face" och de avslutade med att sjunga en del utav The Cardingans låt, "Erase"
Så var det dags för konsertens första ballad, "X&Y"
"How you see the world" stod på tur, och det är en låt som Coldplay hade tänkt ta med i senaste albumet men fick inte det utav EMI, men sen hamnade låten i en välgörenhets platta. Den var ruggigt bra.
Nästa låt fick hela publiken att fråga oss om Chris går på Duracell batterier, "White Shadows" han sprang överallt på scenen, han kändes som den där jobbiga kolibrin i "Kalle Ankas jul".
Ännu en klassiker stod på tur, ”The Scientist” som avslutades med en härligt vacker.
Mellan ”The Scientist” och ” 'Til Kingdom come” så kom killarna ut med varsin engångskamera och fotade publiken och sig själva, och sen kastade ut den i publiken.
” 'Til Kingdom come” är en härlig country låt, som Chris Martin skrev åt Johnny Cash, men Johnny Cash hann aldrig spela in den.
”Don’t Panic” akustiskt, hur fin som helts.
Sen, åh. “Clocks” En av mina favoritlåtar, här sjöng jag som aldrig förr och bara njöt utav varenda sekund.
Nu var det dags för ”Talk” här hände det något speciellt under låten, i alla fall för mig.
Chris sprang runt på scenen, en riktig härlig låt som får en att röra på sig, och under låten så springer Chris till höger om scenen och hukar sig ner, och tar min mobiltelefon och ringer till en av mina bästa kompisar och sjunger.
”Are you lost or incomplete?
Do you feel like a puzzle, you can't find your missing piece?
Tell me how do you feel?
Well I feel like they're talking in a language I don't speak
And they're talking it to me”
Till min kompis i telefonen, det var en cool upplevelse.

Efter ”Talk” så tackar bandet för sig, och går av scenen.
Publiken börjar applådera och skrika ”Coldplay Coldplay Coldplay” och efter cirka fyra minuter så kommer bandet ut igen och börjar spela ”Swallowed in the sea” en otorligt vacker ballad som får hela globen nästan gråta, många tändare tänds och lyser upp publikhavet, nu är det mer som ett ljushav, så vackert var det.
Efter det var det dags för ”In my place” Vilken härlig låt det är, publiken sjunger med och i slutet av låten så springer Chris till andra sidan av Globen, och ställer sig på bardisken och sjunger sista biten av låten.
Hela konserten avslutas med superhiten ”Fix you”, han snurrar på lampan och hela publiken hoppar av glädje, Globen är i extas.
Det hela avslutas med att publiken sjunger, nej vrålar ut sista versen. Helt mäktigt, som en skribent på Aftonbladet skrev: ” Och i kväll är Coldplays finalnummer ingen låt. Det är en jordbävning.” Kunde inte ha sagt det bättre, otroligt mäktigt, nästan så att man började gråta.
Konserten var magisk, underbar. Nog den bästa jag någonsin har varit på, om ni inte var där så missade ni verkligen något!

Här har ni mina bilder från konserten: http://www.flickr.com/photos/64869908@N00/sets/72057594114091314/

:h

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Vilken tur att du blev nöjd. Vore synd att säga annat med dagens biljettpriser.

Jag gillar coldplay, men man tröttnar ganska snart på deras sound och det var få överraskningar. Jag hade lika gärna satt på en skiva och lyssnat hemma. Jag menar inte att de ska stå och dansa eller hissas ned från taket, men lite kan man bjuda på om man har deras rykte.
Tyvärr så tyckte jag att stämningen dämpades totalt av alla puckon som var där.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, bort med kidsen och de tusentals kameramobilerna som sticker upp. Sen hade jag hellre sett dem på en lite intimare scen. Cirkus eller nalen kanske. Då är det värt biljettpriset.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)