Kolla Råd och Röns klagoguide, och kontakta konsumentvägledaren i din kommun.
I sista hand kan du vända dig till ARN.
12 svar · 736 visningar · startad av M.Cheraghi
Jag och min far håller på att renovera ett hus. pga tidsbrist så har vi varit tvugna att förutom vår egen arbetskraft anlita snickare och rörmokare. Snickarna ska vi inte ens prata dom, dom gör ett riktigt fantastiskt jobb, vid minsta oklarhet så frågar dom oss exakt hur vi vill ha det, berättar om olika alternativ och tillvägagångssätt så att det blir som vi vill ha det. Sedan görs arbetet med 100%ig stil, och det märks att dom har ett samvete och inget slarv någonstans. Helt underbara hantverkare med andra ord.
Rörmokaren, här kommer den tråkiga biten. Han kommer förbi för att kolla hur alltt ser ut så att han kan lämna en offert. Under tiden han är där så säger vi hur vi vill ha det osv. Det vi berättade för honom var att han skulle som matningar dra "rör i rör" som vi sedan kamoflerar in i någon form utav låda så att det inte är synligt, sedan resten av vägen skulle han dra "krom rör" för att det ska se snyggt ut. Sagt och gjort, han skulle återkomma med en offert där Porslin såsom handfat, duschkabin, blandare osv ingår. Den offerten trillade ner i brevlådan ett par dagar senare och landade på 56.000kr. Det var lite i överkant för oss, så vi sa att vi endast ville ha rören så fixar vi blandare och porslin själva.
Imorse var han på plats, (Jag var inte närvarande och inte min far heller, dom övriga snickarna har nycklar så dom släppte in honom.)
Också börjar det, han börjar med att dra "rör i rör" från vattenmätarkonsolen mot rummet där VVB ska stå, vattenmätarkonsolen ligger på 50cm höjd. Eftersom väggen är nyputsad antog vi att han kommer lägga rören längs Vägg-90 grader/golv/tak, dvs att vi inte ska regla upp och isolera osv. Till min fasa har rörisen dragit sina rör diagonalt över hela väggen,sen när han skulle dra röret igenom en vägg borrade han hålet 20 cm från taket och 10 cm från korsande vägg, dvs inte så nära krysset som möjligt, sedan har han matat "rör i rör" mot där det ska sitta handfat och allt sådant. Hur jävla snyggt är det på en skala 1-10? en plast slang som är räfflad och grov som en falukorv (nästan!)
Han blev enligt snickarna klar på runt 1 timme, att ddra rör från V-mätarkonsolen, till VVB, vidare till kök och två badrum, samt utekran för trädgårdsbehov.
Och nu till situationen, farsan ringde och pratade med honom och sa att han absolut inte är nöjd med hans arbete, och till svar får han "Jag tänker inte låta mig bli knullad i röven". Och avstängsningsventiler har han inte monterat i ändarna på rören heller, han sa att "dom kostar 180kr styck det är för mycket för att ingå i offerten"
10.000 kr ska han ha för ett arbete som en 3 åring skulle kunna gjort bättre, hade det inte varit för tidsbristen hade vi gjort det själva, men nu är tiderna hårda och vi tyckte att 10.000kr för en fackman är väl ändå helt okej.
Vilken skojjare. Vad ska man göra lixom? Han driver sin egna firma, han är sin egen chef.
Kolla Råd och Röns klagoguide, och kontakta konsumentvägledaren i din kommun.
I sista hand kan du vända dig till ARN.
Blev det något skrivet eller var det muntligen? Förvisso är också muntliga avtal giltiga, men svårare att bevisa.
Men att få det fackmannamässigt utfört borde ju vara underförstått och som det låter hade ju en annan gjort det bättre - även om det tagit längre tid än en timme... ;)
:stefan: skrev:
Blev det något skrivet eller var det muntligen? Förvisso är också muntliga avtal giltiga, men svårare att bevisa.
Men att få det fackmannamässigt utfört borde ju vara underförstått och som det låter hade ju en annan gjort det bättre - även om det tagit längre tid än en timme... ;)
Muntligt avtal på offerten. Jag säger detsamma om att en annan hade gjort det mycket bättre. Tiden är inte huvudsaken, man vill ha valuta för pengarna, hade det varit på det viset hade jag kunna dra rören lika fult på en timme, men eftersom vi vet att det inte tar en timme, och att vi själva ar fullt uppmed andra delar av jobbet lejde vi bort arbetet. för 10.000kr, jag ska ett snack med honom imorgon när han kommer förbi och ska hämta överblivet material.
Han ska inte få några pengar förns rören sitter där dom ska, och utav rätt rörtyp.
Sådärja, innan mitt vanliga arbete svängde jag förbi bygget på morgonkvisten och mötte upp rörisen och förklarade för honom att nu ska han dra om alla rör, och se till att det blir som vi pratat om, annars komemr han inte se röken av några pengar. Ryktesvägen enligt snickarna smo jag ringde för en kvart sen så har han jobbat med kromrören sedan 7 imorse och det ser bättre ut än igår.
Bra jobbat, knulla han i röven bara! ;)
Well done Cherra! Och du hade även lagen på din sida. :h
Jag håller tummarna för att rörmokarn gör jobbet bättre den här gången. Sånt där gör en ju bara måttligt förbannad!
Bättre nu? :)
Erik Juhlin skrev:
Bättre nu? :)
Helt okej, vi fick kromrör in till båda badrummen och kök, och rören som går i lådor som är kamoflerade är vanliga rör i rör.
Matningen till varvvattenberedaren är koppar, visserligen, dock bättre än rör i rör.
Däremot har snickarna fuckat ur totalt istället! :e
Vi hade ett avtal på fast pris på x antal tusen kronor för helrenovering. Deras beräkning var att det skulle ta 2 veckor, nu e det inne på 3'e veckan och 1/3 av arbetet är kvar. Vårt avtal har spårlöst försvunnit samt att entrepenören har fakturerat på timpris alternativt att vi ska betala det dubbla vi har avtalat om.
Eftersom det råder kris just nu då vi ska vara ditflyttade om senast 2 veckor så gick vi med på att betala det dubbla, vi orkar inte driva en rättsprocess i denna kris som redan är.
Men om dom fuckar ur igen och vill ha ännu mer pengar... Då ska dom få smaka på iransk toffla, basic instinct, farsan får helt enkelt ta till traditionella psykiranska takter. :e
M.Cheraghi skrev:
Eftersom det råder kris just nu då vi ska vara ditflyttade om senast 2 veckor så gick vi med på att betala det dubbla, vi orkar inte driva en rättsprocess i denna kris som redan är.
NEJ! GE ALDRIG UPP! Kämpa mot orättvisan. Har ett fast pris satts upp gäller det och ges ett preliminärt pris satts upp får det bara skilja några procent mellan preliminärt och slutgiltigt pris. Sköter hantverkarna inte sitt jobb kan man anlita andra personer som får göra det och den först anlitade hantverkaren får då stå för mellanskillnaden i kostnad.
Fast, jag förstår, rättsprocesser kan ta tid.. :(
M.Cheraghi skrev:
Men om dom fuckar ur igen och vill ha ännu mer pengar... Då ska dom få smaka på iransk toffla, basic instinct, farsan får helt enkelt ta till traditionella psykiranska takter. :e
Glöm inte att vi vill ha bilder då! ;)
magnusfeldth skrev:
M.Cheraghi skrev:
Hörde en siffra i en diskussion på banken, att ett fast pris som man kommit överens med hantverkare om får överstigas med max 15%. Så att betala det dubbla låter inte så lyckat...
jo, 15 % låter som en bekant siffra... nåt däromkring i alla fall...