Har varit och kollat på en bil, och eftersom det rör sig om mycket pengar så vill jag vara säker. Har hört något om att man ska kolla upp så att bilen inte har betalningsanmärkningar eller skulder på sig så man inte tar dessa på sig. Men hur kollar man detta? Var inne på vv's hemsida och kollade upp bilen via sms där fick jag ingen information om detta.
Själva bilen i sig är i bra kondition, men tänkte mest på om det var något i penga väg jag skulle tänkta på!
Men hur kollar man detta? Var inne på vv's hemsida och kollade upp bilen via sms där fick jag ingen information om detta.
De gånger jag har kollat upp bilar via SMS har jag antingen fått information om resterande skulder på bilen, eller ingen skuldinfo alls. Det står alltså inte "Betald." eller något liknande.
Motormännen har ett test där du kan säkerställa att bilen är i bra skick. Bilprovningen har en guide för att se vilka fel som är vanliga på en viss bilmodell. Där finns även ungefärliga prisangivelser för varje årsmodell.
En sökning på Bytbil eller Blocket bör väl ge en rimlig uppskattning av vad bilens pris ligger på.
Till sist kanske du skulle uppskatta ett besök hos Konsumentverket för att få ytterligare råd inför bilköpet.
Motormännen har ett test där du kan säkerställa att bilen är i bra skick.
Det har bilprovningen också, den är dessutom billigare. Tjänsten heter Bildiagnos. Man kan även när som helst göra en frivillig besiktning hos Bilprovningen.
En bra grej kan vara att hämta tidigare protokoll på bilprovningen, då kan du om bilen haft återkommande fel, elelr hur avgasvärderna sett ut osv.
Vad gäller skulder så kan du ringa till vägverket istället (08-757 66 00) Om du vill till region Stockholm, vilket iof inte spelar någon roll då växeln ligger i Borlänge i vilket fall :e (Där jag förövrigt jobbar, Stockholm, inte Borlänge)
Kolla upp hur många ägare bilen haft, ju mindre desto bättre. Många ägare är jobbigt, då man inte vet hur tidigare ägare behandlat bilen osv.
Vid köp utav bil med turbo kan du räkna med lite högre försäkringskostnader, om det gäller HTT (Högtrycksturbo), LLT (Lätttrycksturbo) brukar inte skilja sig så mkt jämnfört med en turbolösbil.
En bra grej kan vara att hämta tidigare protokoll på bilprovningen, då kan du om bilen haft återkommande fel, elelr hur avgasvärderna sett ut osv.
Jepps, man kan enligt offentlighetsprincipen begära ut upp till 10 sidor gratis. Sedan får man börja betala för kopiorna.
M.Cheraghi skrev:
Kolla upp hur många ägare bilen haft, ju mindre desto bättre. Många ägare är jobbigt, då man inte vet hur tidigare ägare behandlat bilen osv.
Antalet ägare säger egentligen inte ett skit om bilen. Är bilen i bra skick så är den, oavsett antalet ägare. En liten klyscha som lever kvar ... Vid köp så lägg energin på att kolla bilens skick och inte antalet ägare. Tips: försök hitta en bil som en gammal man/kvinna ska sälja. De kör ofta lite, har bilen alltid i garage, undviker vinterkörning och servar bilen årligen trots att den bara gått 500 mil. De har ofta en helt annan attityd till att sköta bilen än ändra yngre bilägare.
Antalet ägare säger egentligen inte ett skit om bilen. Är bilen i bra skick så är den, oavsett antalet ägare. En liten klyscha som lever kvar ...
Köper du en bil som haft en ägare, som du precis innan sagt, en äldre herere som du vet vårdat bilen och servat den årligen, så vet du med säkerhet att bilen är bra skött.
Mewn köper du en bil som haft 10 ägare, så vet du inte hur bilen skötts av dom tidigare ägarna, utan mest av den senaste för han berttar vad som är bytt osv osv. Även om bilen ser fin ut så kan motorn ha sett bättre dagar, eller växellåda//kardan/bakaxel osv.
Klyscha elelr inte klyscha, jag köper hellre en bil med få ägare än en bil med fler ägare.
Antalet ägare säger egentligen inte ett skit om bilen. Är bilen i bra skick så är den, oavsett antalet ägare. En liten klyscha som lever kvar ...
Köper du en bil som haft en ägare, som du precis innan sagt, en äldre herere som du vet vårdat bilen och servat den årligen, så vet du med säkerhet att bilen är bra skött.
Mewn köper du en bil som haft 10 ägare, så vet du inte hur bilen skötts av dom tidigare ägarna, utan mest av den senaste för han berttar vad som är bytt osv osv. Även om bilen ser fin ut så kan motorn ha sett bättre dagar, eller växellåda//kardan/bakaxel osv.
Klyscha elelr inte klyscha, jag köper hellre en bil med få ägare än en bil med fler ägare.
Även om du hellre köper en bil med få ägare betyder inte det att det säger något om bilen i sig. Visst, du får en bunte namn, som är helt intetsägande. Sedan är din prioritering solklar. Får jag välja köper jag helst en ny bil. Men då kostar det också därefter. Hur motor, växellåda etc mår är hyffsat enkelt att få en hum om med några enkla handgrepp. Må hända att svensson prioriterar antal ägare högt som en falsk trygghet.
Vid köp utav bil med turbo kan du räkna med lite högre försäkringskostnader, om det gäller HTT (Högtrycksturbo), LLT (Lätttrycksturbo) brukar inte skilja sig så mkt jämnfört med en turbolösbil.
Behöver inte vara så. Försäkringsbolagen kollar på flera saker (nu bortser vi från ålder, vart man bor då det kan vara svårt att påverka:) ). Marknadsvärde, är det en bil som betingar ett högt värde så blir det dyrare att ersätta, och då kan premien stiga. Är det stöldbegärlig så stiger premien. De kollar på skadefrekvensen, är bilen ofta inblandad i olyckor stiger premien.
Sen ang. turbo så tror jag snarare de går efter effekt och inte vilken turbo den har. Så att bara för en bil saknar turbo betyder knappast att den är billigare att försäkra. Kolla på BMW speciellt deras M-modeller M3, M5. Pissdyra att försäkra. Finns massor av bilar utan turbo som är jävligt dyra att försäkra.
För att få ner premien är det bara ringa runt och jämföra, brukar kunna skilja massor i pris mellan olika bbolag.
Privatimporterade bilar kan ofta få en högre premie. Vissa bolag hel/halvförsäkrar inte ens privatimporterade bilar, tex aktsam.
Massor som spelar in i hur hög premien blir, så stirra inte dig inte blind på om den har turbo (och isf vilken sorts turbo) eller inte.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2