webForumDet fria alternativet

Kockkniv

Program & appar

24 svar · 1 281 visningar · startad av Söderlund · sida 2 av 2

Frågan, av Söderlund

Någon som har bra tips på en bra kockkniv av god kvalité och som ligger skönt och bra i handen? :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Jag använder sedan mer än tio år ett kockset från Master Cook. Knivarnas skärpa är mycket bra och de ligger bra i handen.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Mc Fetto skrev:

Varför köpa bryne när det räcker att vända på bordstallriken? ;)

Som peppar säger, använder diamantbryne till sina Global knivar. Klart bättre en bordstallrikar :). Men återigen, för hemmabruk funkar förstås bordstallrikar utmärkt. :bire

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

Okkido skrev:

Söderlund skrev:

Okkido skrev:

Söderlund skrev:

Kikade på Globalknivarna och dom ser ju bra ut, helsmidd och dyr.
Men och kvalitén sviktar så...hm..

Grejen är ju att den inte är helsmidd, det är bara som det ser ut.

Aha, jag fattade det som att den var helsmidd...där ser man...

Det trodde jag med, men fick uppläxning av nån snubbe på Duka.

Gå tillbaka till Duka och läxa upp snubben som läxade upp dig... Det finns ett flertal Global-knivar som är helsmidda - alla de knivarna har modellbeteckningar som börjar på GF.

Har själv dem knivar (kockkniv, grönsakshack, mindre allkniv, brödkniv och liten skalkniv) från Global hemma som jag är supernöjd med. Av mina knivar är det ingen förutom skalkniven som är smidd (finns endast som smidd) pga att de smidda är i dyraste laget för mig.

Jag kan varmt rekommendera Global till den matlagningsintresserade med några extra kronor över. Ett tips kan vara att köpa dem hos butiker som vanligen inte förknippas med köksknivar. I Uppsala kan man tex köpa dem hos Elon/Bo Wahlgren till priser som ligger lite lägre än Duka mfl.

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

KoTTeN skrev:

Mc Fetto skrev:

Varför köpa bryne när det räcker att vända på bordstallriken? ;)

Som peppar säger, använder diamantbryne till sina Global knivar. Klart bättre en bordstallrikar :). Men återigen, för hemmabruk funkar förstås bordstallrikar utmärkt. :bire

Lägger man ner ett antal hundralappar på kniv/knivar så kan det nog vara värt att lägga en slant på ett bryne av kvalité. :)

SH skrev:

I Uppsala kan man tex köpa dem hos Elon/Bo Wahlgren till priser som ligger lite lägre än Duka mfl.

Kanon, då kan man knalla dit och känna lite på knivarna och känna hur dom känns.. :)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Okkido skrev:

...fick uppläxning av nån snubbe på Duka.

manligt ;)

On Topic, för att återuppliva en gammal tråd. Kände på några Anders Petter i helgen, och det blir nog såndana för min del. Sköna knivar.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)