Globalknivarna är ju superkända och ligger bra i handen. Även om de inte håller den höga kvalité man kan tro att de ska göra.
Någon som har bra tips på en bra kockkniv av god kvalité och som ligger skönt och bra i handen? :)
24 svar · 1 281 visningar · startad av Söderlund
Någon som har bra tips på en bra kockkniv av god kvalité och som ligger skönt och bra i handen? :)
Globalknivarna är ju superkända och ligger bra i handen. Även om de inte håller den höga kvalité man kan tro att de ska göra.
Jag är långt i från någon kock, men jag är nöjd med min Sagaform Edge (inhandlad hos Werner & Werner).
Jag har den som syns längst upp till höger på denna sida:
http://www.xpresstryk.dk/Reklamegaver/Sagaform/Project.htm
Kikade på Globalknivarna och dom ser ju bra ut, helsmidd och dyr.
Men och kvalitén sviktar så...hm..
Jag brukar använda japanska Satake: gå in på http://www.vikingsun.se/ och välj Knivar - Satake.
Söderlund skrev:
Men och kvalitén sviktar så...hm..
Grejen är ju att den inte är helsmidd, det är bara som det ser ut.
Okkido skrev:
Söderlund skrev:
Men och kvalitén sviktar så...hm..Grejen är ju att den inte är helsmidd, det är bara som det ser ut.
Aha, jag fattade det som att den var helsmidd...där ser man...
Söderlund skrev:
Okkido skrev:
Söderlund skrev:
Men och kvalitén sviktar så...hm..Grejen är ju att den inte är helsmidd, det är bara som det ser ut.
Aha, jag fattade det som att den var helsmidd...där ser man...
Det trodde jag med, men fick uppläxning av nån snubbe på Duka.
Jag har inte märkt av någon sviktande på kvalitet på mina två Global-knivar iaf, vad brister de på?
Jag kör på Anders Petter. Morsan har Global och jag tycker inte att det är någon skillnad från mina, förutom att mina är billigare och snyggare.
Kan rekommendera Victorinox 7.7123.20.
Bra balans och känns rejäl i handen.
http://www.victorinox.com/newsite/en/produkte/produktdetails/kochsets/kochsets7.htm
Global har ett fantastiskt rykte, mycket därav det höga priset. Och visst har dom bra kvalité, har kanske använt ett tiotal olika globalset, varav alla varit riktigt bra.
Det jag inte gillar är skaftet, man får krama ganska hårt för att inte tappa grepet. Speciellt om du får fukt emellan skaft och näve, exempel om man filéar mycket fisk och är slafsig som en annan :) Detta tillsammans med den ganska smala klacken resulterar i jobbiga skavsår innan man vänjer sig.
Professionellt ser inte jag mycket av Global, något enstaka restaurang har några knivar. Vanligare är knivar med hantag i trä eller någon form av hårdplast. Victoriox är ett sådant exempel. Min personliga favorit, lägre prisklass än global samt riktiga handtag med bra grepp, knivar som inte bara ser bra ut, knivar som ÄR bra.
Nu vill jag inte säga att Global är dåligt, balansen emellan egg och skaft är perfekt! Likaså skärpan i egget. Frågan är bara om det är värt att lägga ner 11.000:- på ett knivset som är vackert att kolla på? En Victoriox kockkniv får du för drygt 300 kr, kolla på http://web.slipkliniken.se/default.asp och välj Victoriox i menyn till höger.
Om du är ute efter hemmabruk så tycker jag gott och väl något billigare sett från DUKA eller liknande fungerar utmärkt. Kör själv med Nilsjohan! hemma. Fungerar kanon, vet dock inte om det går att få tag i idag.
Slutsats: Global är onödigt dyrt, har du pengar över så visst. Men jag tycker inte du ska spara ihop till ett sådant sett. Lagom är bäst, akta dig från IKEA knivar :). Glöm inte att köpa till ett bryne och lämna in dom hos någon som kan slipa upp dom riktigt när du känner att brynet inte gör kniven vassare.
Lycka till! :)
Varför köpa bryne när det räcker att vända på bordstallriken? ;)
bassebhu skrev:
Jag kör på Anders Petter
Lite off topic men en rolig grej. Kom ihåg när jag var får några år sedan var inne i en presentbutik i jkpg. Hittade en ungstermometer som jag gav till en av mina föräldrar i födelsedagspresent. Så här i efterhand så kanske det inte var en så bra present. Har aldrig sett dom använda den.
Några månader efter var jag hos min mormor. Jag och pappa gick till konsum för att köpa lite mat. Men se, vad hittade jag där??? Jo en exakt likadan ungstermometer. Det var dock en skillnad, det var ett annat märke :) . Plus att den kostade cirka hälften så mycket som den gjorde i presentbutiken hemma . :l §e
KoTTeN skrev:
Global har ett fantastiskt rykte,
...
...
...
känner att brynet inte gör kniven vassare.Lycka till! :)
Det var ett uttömmande svar. Nu vet jag vad jag skall ha... :)
Jag har några Globalknivar som jag jobbar med och har gort i fem år. Har endast använt ett Mac diamantbryne för skärpa, och ej fått dom sönderslipade av något pucko som inte vet vad en vinkel är... Två av Globalknivarna trivs jag ofantligt bra med.
I mitt tycke är global som bäst när dom är tunna och lite flexibla. Dom tjockare och hårda kockknivarna är inte alls i min smak...
Många säger att man får "skavsår" av global, men det får jag av alla knivar efter att ha filéat 50kg gös... eller finskurit 10 kg sharlottenlök... Vanesak tror jag.
Annars i mitt tycke är MAC väldigt bra. Ganska traditionellt handtag med lite olika utformining på bladen, men med en otroligt bra skärpa. Finns bla att se här -->MAC
Hmm...dom såg ju inte helt fel ut dom heller....
Har en Edge kniv som är totalt Värdelös
låt den ligga blöt på en handuk o torka vad händer ... skiten rostar .... bhaa tur att den va gratis
Annars så Dukas egna typ Kobe den äger
Gå ner till en affär och känn på knivarna "vifta" lite med dom så känner du om du trivs med dom.