Jag håller på att smälta bort i mitt rum och så är det nästan alltid. Det spelar ingen roll om jag har datorn på eller inte - det är sjukt varmt här inne ändå.
Jag bor på fjärde våningen och när solen går upp strålar den i n i mitt rum (men jag hade faktiskt rullgardinen nere imorse). Men det konstigaste av allt är att rummet intill (~ 25 kvm, mitt rum är 10 kvm) är mycket svalare trots att det ligger i samma läge.
Vad tusan kan problemet vara? (Och nej, jag har aldrig någonsin något element på i mitt rum!)
I samma läge på vilket sätt? Min erfarenhet är att desto mer yta du blottar mot solen, desto varmare blir det. Till exempel om du bor högst upp och har ytterväggar i tre väderstreck (bor på en hörna) så kommer du att ha det mycket varmare än någon som kanske har dubbelt så stor lägenhet, men endast yttervägg åt ett håll. Detsamma gäller takyta.
Okej. Hur skärma av den, ha rullgardinen nere hela dagen eller?
Och det konstiga är att rummet intill som inte är avskärmat och ligger lika högt upp är minst 5 grader svalare. Jag trodde att detta berodde på värmen min dator alstrar men inte - det var varmt imorse när jag vaknade och då hade jag datorn avstängd under natten..
Är det dålig isolering så påverkar det absolut om man bor högre upp i huset. Jag bor dock på våning 4/5 och har alla mina fönster åt NV. Min lägenhet är väldigt sval.
Ett misstag som många gör är att öppna fönstrena. Har man en modern ventilation ska dessa hållas stängda för att uppnå ett enligt normen bra inomhusklimat... blir det ändå varmt kan det bero på dålig ventilation i kombination med dålig isolering. Min lägenhet har sol hela dagen fast från olika håll och jag har mina fönster och balkongdörrar helt stängda sommartid och det lönar sig då det är riktigt svalt och behagligt inne.. (har iofs även skruvat upp frånluftsventilen i badrummet så att det blir högre luftväxling)
Det kanske sitter ventiler på fönstrena eller bakom radiatorerna? Isf kan du väl prova att stänga dessa ifall de vetter mot den väggyta som solen värmer upp och då titta efter alternativ ventilation. Kolla även om du kan öka på frånluften något, ifall det är ett modernt system med utsug (fläkt) från badrum eller kök.
Samma problem här, brukar ha typ 25 grader i lägenheten. Inte ett dugg skoj. Jag är van vid att alltid ha det svalt då jag är uppväxt i en källare där det alltid var svalt och skönt hur varmt det än var ute. Jag brukar ha persiennerna nere och rullgardinen nere också under dagtid när det är varmt, det gör stor skillnad. Skulle kunna öppna ytterdörren och släppa in kalluft från trapphuset, ev öppna entrédörrn också för bästa effekt. Men man vill ju inte sitta här med öppna dörrar så den idén går bort. Jag brukar se till att sova svalt iaf genom att tokvädra precis innan sovdags. Öppna fönster så det blir korsdrag och dra igång takfläkten på max i några minuter. Annars är det bara att längta till vintern :)