webForumDet fria alternativet

solbränd.

Träning & hälsa

21 svar · 10 213 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

tja

vad gör man när man är så solbränd på ryggen att man inte kan sitta stilla så ont det gör. sticks nått så in i helvete och blev inte direkt bättre av en lång varm dusch.

Jag har testat ACO nånting nånting som ska lindra solbränna, det gjorde bara saken värre. Har ni några hemliga knep? Typ granris eller hembränt.

aaah orkar inte förklara eller skriva mer, måste fortsätta springa rundor tills det slutar stickas och klia.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Provat kylbalsam?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Josef skrev:

Provat kylbalsam?

Antagligen var det ACOs kylbalsam han menade. Men det är väl det om gäller. Kylbalsam. :)

silfver skrev:

Josef skrev:

Provat kylbalsam?

Antagligen var det ACOs kylbalsam han menade.

Kan ha varit så. :r

jo kylbalsam heter det, nått rosa shit. tänkte bara om det fanns nått annat som hjälpte. typ kläcka ägg på ryggen. jag har panik.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Okkido skrev:

jo kylbalsam heter det, nått rosa shit. tänkte bara om det fanns nått annat som hjälpte. typ kläcka ägg på ryggen. jag har panik.

Blöt en handuk i kallt vatten och lägg på ryggen. Det hjälper.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Been there. Har haft så hela veckan.

Ett tips är att inte duscha varmt; det ska vara så kallt som möjligt. Efter det ska du smeta in berörda områden med yoghurt och ligga på mage utan tröja och bara låta det dra. Ge det mycket luft, lite berörning och ett par dagar.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Och om du har vattensäng - frys den. ;)
Det är fan värst när man ska sova, det känns som att man har ett element fastklistrat på kroppen. :l

Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Jag fick något liknande för några dagar sedan. Det kliade så jag trodde jag skulle bli tokig. Jag duschade ett otal gånger och provade med aloe vera, men inget hjälpte. Kändes som det skulle vara bättre att riva bort huden ...

Sen fick jag hjälp att badda ryggen med alsolsprit och sedan smörja den med Idominsalva (tror jag det hette). Å se på ... Det hjälpte!

Enda nackdelen var att ryggen blev kladdig av salvan så jag kunde inte sitta mot något under resten av dagen, men det var de värt :)

Nu när det lugnat sig lite. Kan jag förklara mer.

Idag har jag slagit i sönder det mesta som finns att slå i sönder i detta huset. Jag lover er att om nån sett mig så hade ni trott att jag var en pundare som letade efter heroin. För jag sprang runt överallt, slog i saker och andades helt tungt. Jag kunde inte ligga stilla en sekund. Det var i förrgår jag solade och låg för länge på magen, jag är ändå ganska van vid att bränna mig och det är väl mest lite irriterande.
Efter att jag tagit min dusch som för mig var normal (för andra kokhet) så började det klia, brännas och stickas nått så in i helvete.
Jag tog det här kylbalsamet på hela ryggen och det hjälpte inte ett dugg (om det hjälpte så vill jag inte veta vad jag gjort om jag inte haft tillgång till kylbalsam) Jag smörjde sen in ryggen med nån hudlotion för jag tänkte att den var torr och det bidrog. Det hjälpte inte heller. Efter att ha legat i 2 timmar med is mot min rygg under ett varmt täckte började det bli lite mindre. Nu sticker det bara till lite då och då.

Jag tänker dock inte duscha igen på några dagar tills jag känner att det har försvunnit. Speciellt inte nu när jag är ensam hemma och ingen kan smörja in min rygg, hålla fast mig eller se till att jag inte tar en överdos ipren.

Så, om ni inte har några andra tips kan vi gå över till mina nästa frågor.

1. En.. kompis... slog ett hål i väggen här hemma, hur fixar man till det snyggast?
2. Kylbalsamet lämnade snygga fläckar på några gråa täcken, går det att tvätta bort? Inte för att jag bryr mig om täckena men mina föräldrar kommer nog tro att det är andra sorters fläckar :P
3. Om man ska tvätta kläder och inte hittar något mjukningsmedel, finns det något annat som kan göra kläderna mjuka? Vill inte ha något strävt mot ryggen.

Täcken brukar gå att tvätta. Det kan du nog luska ut genom att titta på den medföljande "tvättlappen" som du borde hitta in någon sömm på täcket.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Svar fråga1: Jobbigt om det är gipsvägg med tapet (för det antar jag att det är om du inte gått å blivit hulken). Inte lätt att laga snyggt utan att tapetsera om den längan. Sen är det inte lätt att laga gipsväggar öht. Du får nog gå en snickarkurs innan dina parents dyker upp :e

Svar fråga3: Spring och köp sköljmedel vettja ;)

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

1. En.. kompis... slog ett hål i väggen här hemma, hur fixar man till det snyggast?

1.Ta glasfiberväv och sätt över hålet, spackla sedan över.
2. Slipa så att det blir slätt.
3. Är det tapet på väggen så får du nog leta efter någon spillbit eller rulle till tapeten. Annars är det ju bara att måla ;)

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

smörj in med kylskåpskall naturell youghurt mot solbrännan - det bruka hjälpa och lindra :h

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Känner igen det där med att bränna sig : http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=307824#post307824

Angående väggen. Skär upp hålet så det blir fyrkantigt. Skaffa en gipsskivebit som är lika stor som hålet. Stick in 2 regelbitar så att du kan skruva eller limma fast dem på insidan av väggen. Limma eller skruva fast gipsskivebiten mot de nya regelbitarna. Spackla, slipa, spackla, slipa. Måla eller (beroende på storleken som skall lagas) riv en bit tapet (klipp eller skär inte, blir för skarpa kanter) och limma fst den med tapetklister.

Nicrosoft skrev:

Angående väggen. Skär upp hålet så det blir fyrkantigt. Skaffa en gipsskivebit som är lika stor som hålet. Stick in 2 regelbitar så att du kan skruva eller limma fast dem på insidan av väggen. Limma eller skruva fast gipsskivebiten mot de nya regelbitarna. Spackla, slipa, spackla, slipa. Måla eller (beroende på storleken som skall lagas) riv en bit tapet (klipp eller skär inte, blir för skarpa kanter) och limma fst den med tapetklister.

Lite för avancerat. Jag väntar till föräldrarna kommer hem och skyller på att jag hade fest.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag kom på att jag har gips om du behöver.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ang laga gipsvägg. Ja, Nicro's tips var ju bra faktiskt. Själv vart... en... kompis ;) förbannad på en sak och slog ett hål i väggen, då skar jag ut ett fyrkantigt hål fast med 45 graders lutande snitt. Sedan skar jag till en gipsbit som passade i där och limmade dit den. Efter det lite spackel, slipning och färg så blev det som nytt!

Snabbtipset: Gå till nåt prylmagasin och köp en tavla och häng över hålet om du inte orkar fixa det :)

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag har hört att tigerbalsam lindrar solbränna. :i

tigerbalsam runt anus fungerar iallafall inte. :(

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)