Jag har funderat på denna fråga litet tag nu efter jag har åkt buss och båt idag.
Om jag tex skulle stå på taket på en buss som åker i 110km/h och skulle hoppa ett normalt skutt upp några centimeter och då är ju jag i luften några milisekunder och fordonet hinner åka en bit på den lilla tiden då kommer man ju längre bak på taket.
Men nu säger vi att jag är inne i bussen som kör lika hastighet och jag skulle hoppa exakt samma hopp som på taket men då händer det ingenting utan jag landar på samma ställer som jag hoppade ifrån och jag kommer inte längre bak i bussen som man gör på taket.
Men varför blir det så här? Eller jag kanske har fel det där med taket. :)
Nu är jag ingen fysikprofessor, men spontan tanke...
Du hoppar ju inte rakt uppåt eftersom du har en hastighet framåt. Ditt hopp blir alltså framåt-uppåt. Därför landar du på samma ställe inne i bussen...
Men uppe på taket har du luftmotståndet som bromsar din framfärd och gör att ditt hopp blir mer rakt uppåt.
Att det blir skillnad inuti bussen beror ju på att luftmotståndet nästan är obefintligt där inne men om du skulle färdas i vakuum skulle du kunna hoppa hur mycket du vill på bussens tak, du skulle ändå landa på samma ställe, ungefär...
Att det blir skillnad inuti bussen beror ju på att luftmotståndet nästan är obefintligt där inne...
Nja, nu är det ju inte det som avgör saken, utan snarare att luften inne i bussen rör sig framåt i samma hastighet som bussen. Luftmotståndet bidrar alltså inte på något vis till att reducera den hastighetskomponent du redan har i bussens färdriktning.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2