webForumDet fria alternativet

Hårda v/s mjuka metoder.

Träning & hälsa

3 svar · 268 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

har märkt att det finns en tendens hos vissa att dela in hur man är mot hundar i två olika läger.

Dom som säger att dom aldrig använder hårda metoder, oavsett.

Dom som säger att dom är beredda att göra det som situationen krävs.

Jag är en sådan som gör vad som krävs, oavsett om det är att gulla hunden till det jag vill, eller att ge denne en fet stoppsmäll.

Jag är även en sådan som är beredd att slå ihjäl min, eller en annan hund för att rädda den hunden eller människan som blir anfallen av en hund.

För detta får jag en hel del skit av dom som är förespråkare av den mjuka vägen.

Men har dom verkligen insett vad hundar kan göra?

För att förtydliga lite så är jag ingen människa som slår mina hundar till lydnad, eller som brukar våld mot dom i tid och otid, för det funkar inte att slå en hund till lydnad...

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Vattenhinkar och/eller vattensprutor är ett snällt men effektivt uppfostringsalternativ som funkar bra på olydiga taxar. Kan hända att det inte passar vattenälskande hundar. Och att hundar som inte gillar vatten blir ännu mindre förtjusta i att bada, heh. ;)

För övrigt är jag också en sån som kan använda våld mot hundar om situationen kräver det. Min mamma lyckades freda vår kopplade tax mot en farlig, lösspringande drever genom att sparka efter den. Det kunde ha slutat riktigt illa annars. (För övrigt så nafsade samma drever mig rakt i ansiktet när jag var barn, utan provokation. Den fick senare avlivas för att den blivit för farlig. Har fortfarande lite svårt för just drevrar, trots att jag älskar hundar. :l )

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag har sett resultaten av den snälla vägen(en käring började gråta för att man skrek åt hunden, en golden retriever, när den försökte hoppa up på min då 84 åriga mormor flera gånger) från flera personer och på denna erfarenhet tycker jag att sånt folk inte borde ha hundar.

Medlem sedan dec. 2003244 inlägg

Vad det gäller uppfostran av djur anser jag (med viss erfarenhet) att en kombination av belönande och aversiv betingning är att föredra. Det optimala är ett variabelt belöningsratio och ett konstant bestraffningsratio. Dock, i synnerhet vad det gäller hundar, skall man vara föriktig med det våld man tar till. Att orsaka bestående skada/smärta kan ge motsatt effekt. Då man strävar efter lydnad och inte fruktan kan man åsamka hunden obehag men grövre smärta bör undvikas.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)