Någon farmaceut eller lekman som kan svara på vad det är för skillnad på Clarityn och Loratadin ratiopharm?
Jag var på apoteket precis och köpte sistnämnda för 26:-, att jämföra med samma antal tabletter Clarityn för 149:-. Den enda skillnaden jag kunde notera var att Loratadin har en större mängd laktosmonohydrat (75,4 g jmf med c:a 71 Clarityn-gram).
Om det inte hade varit så extremt mycket folk på apoteket hade jag frågat någon i vit rock, men jag hade inte riktigt möjligheten att hänga kvar.
Då finns ju FASS: Clarityn Loratadin ratiopharm
Som synes är Loratadin det aktiva ämnet i båda fallen. Därför är det antagligen ingen större skillnad än att det är olika tillverkare bakom dessa läkemedel.
Det är ett tämligen vanligt fenomen att priserna varierar mycket på läkemedel helt utifrån vilka namn de har. Clarityn är ett känt namn. Därför är det lätt att ta bra betalt för det. Det är samma sak med Alvedon och Curadon. De är faktiskt exakt samma läkemedel, från exakt samma företag. Ändå är Curadon billigare, bara för att Alvedon är så välkänt. Det lönar sig att kolla i FASS emellanåt.
Jag önskar jag kunde känna någon verkan av clarityn, men inte ens kestin biter på min allergi. :x
De receptfria allergimedicinerna är bara till för lättare allergier. Du kanske behöver något receptbelagt medel.
Kestin var receptbelagt för inte speciellt länge sedan faktiskt. Jo jag borde gå till doktorn igen. Försökta få honom att skriva ut Nasonex igen via telefon (har fått den medicinen för något år sedan) men har inte fått något svar så jag antar att han inte ville göra det. Och snart är väl gräsperioden över så jag försöker nog stå ut med den medicin jag har för nu.
På apoteket sa damen i vita rockan att den enda skillnaden är priset.
Vaf bra att vi har ett apotek som reder ut frågorna på ett så djupgående sätt... det är ju inte så att detta svar skulle ha kunnat levereras av en ica-anställd...
Vaf bra att vi har ett apotek som reder ut frågorna på ett så djupgående sätt... det är ju inte så att detta svar skulle ha kunnat levereras av en ica-anställd...
Nja, särskilt djupgående var det nog inte. ;)
Men lite kunskap krävs det nog för att kunna ge svar om läkemedel och vilken ICA-anställd som helst kan nog inte svara på det. Därför är jag för att man får sälja receptfria läkemedel i livsmedelsbutiker om utbildad personal finns tillgänglig. Vad nu det har med saken att göra. :OO
Nej, det var egentligen lite off-topic, men jag skyller på värmen ;) Vad jag menade var mest att jag skulle ta mig tusan förvänta mig ett mer ingående svar eller i alla fall att de (apotekspersonalen) skulle kunna ta reda på det åt mig.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25