webForumDet fria alternativet

Spis och VVB och tvättmaskin?

Boende & hem

8 svar · 877 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Vad säkrar man spis, varmvattenberedare samt tvättmaskin/torktumlare med?
Är det 16A eller 10A? Nu vet jag att det är olika i olika fall, men rent generellt? Hade tänkt att dra separata matningar till varje enhet, men kan vara bra att lägga rätt dimmension kablar i rören så man slipper dra om nya kablar.

För att klargöra, har ingen utan enheterna inhandlats ännu, så jag kan inte kolla på någon märkplåt på enheten.

10-4 over and out

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tror nog inte att det är nån större fara att överdimensionera. Däremot blir det problem om du underdimensionerar. Så jag skulle råda dig att köra på 16 A om du är osäker.

nitro2k01 skrev:

Jag tror nog inte att det är nån större fara att överdimensionera. Däremot blir det problem om du underdimensionerar. Så jag skulle råda dig att köra på 16 A om du är osäker.

Sant, men helt onödigt att överdimmnsionera om man är säker, speciellt när man inte vill dra onödiga rör för att kablarna ska få plats ;)
Spisar trivs juhe oftast trefas, och jag minns att det är 2,5 kvadrat jag drog sist på en sådan. Så 16A på spisen.

Antagligen 16A på varmvatten beredaren också.

Då återstår tvättmaskin och torktumlare.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det var så länge sedan jag jobbade som elektriker så jag känner mig lite osäker men jag tror inte nån av dom där grejjerna behöver 16 Ampere. Tillsammans drar dom väl lite iofs, så det kanske vore fint med en trefasgrupp fram till tvättstugan. Men om prylarna drar 16 Ampere så har man inte vanliga "två-hål-i-väggen" utan då är det en anslutningsdosa som till spisar (el med speciella trefas spisuttag). Men om det är 10 A då har man en vanlig stickpropp, det ser du på sladden. Varmvattenberedaren är ju en sak som kan dra mkt ström, det kan du ju kolla. Men som sagt, är du osäker är det ju bara att dra fram 2,5 kvadrat. Drar du dom i rör är det ju lätt och det syns inte heller (skulle man dra en 2,5 kabel på väggen skulle det ju se lite maffigt ut kanske). Som sagt, var så länge sedan jag jobbade med sånt där, man glömmer fort tyvärr. Men det var väl dom tips jag kunde komma på :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har båda spis :OO tvättmaskin och torktumlare i lägenheten men jag har inget annat än 10 A i proppskåpet. Spisen är 3-fas så varje fas är säkrad för sig.

Nicrosoft skrev:

Jag har båda spis :OO tvättmaskin och torktumlare i lägenheten men jag har inget annat än 10 A i proppskåpet. Spisen är 3-fas så varje fas är säkrad för sig.

Jo precis. Men varje fas är alltid säkrad för sig. Man kan däremot ha flera faser fram till rummet, sedan dela upp det, t ex kraft/värme på en fas och resten på andra fasen. Men spisen tar alla tre då alltså, har du en snik-spis kanske den kör på bara 10 A också :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Här går spisen på 16A uppdelat på tre säkringar, medan tvättmaskinen snällt tuffar på med 220V och 10A. :)

Okej, nu kör jag på såhär:

VVB = 3 polig 16A - 2,5 kvadrat kabel. (kanske eventuellt byter ner till 10A beroende på om den inte behöver 16A, men drar 2,5 kvadrat i varje fall ifall någon i framtiden vill montera en större VVB)

Spis = 3 polig 16A - 2,5 kvadrat.

Tvättmaskin = 1 polig 10A - 1,5 kvadrat.

Torktumlare = 1 polis 10A - 1,5 kvadrat.

det låter vettigt

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)