webForumDet fria alternativet

Vad artisten får...

Företagande

12 svar · 621 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Hej! Har någon ett färskt diagram över vilka andelar av pengarna på en såld skiva som går till artisten, skivbolaget, skivaffären, skatt osv?

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Det vill jag gärna veta med. Det skiljer säkert på små bolag jämfört
med bjässarna men något generellt diagram borde finnas.
Hade varit grymt intressant att få lite inblick i fördelningen av
pengarna... Har vi ingen signad musiker här som åtminstone kan
leverera en kvalificerad gissning?

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Det kan självfallet variera en del, men i de kontrakt jag haft på små till medelstora bolag rör det sig om ca 16% av pris till distributör.
De lite större bolagen spenderar mer på marknadsföring mm, så även om procentsatserna brukar vara liknande får man ett bättre avtal med större bolag många gånger.

Jag tror normalt pris till distributör ligger omkring 50-60kr.
Så på ett sålt album kan det röra sig om runt en 8kr om du komponerar och framför musiken själv.
Sedan tillkommer mekaniska royalties, vilka jag inte minns vad de ligger på, men det är inte mer en ett par kronor.
Så allt som allt max en tia per sålt album.

Med nedladdningar vet jag inte hur fördelningen ser ut då det gäller sajter som iTunes, men då det gäller smalare musik är fördelningen på sätt och vis mer orättvis.
Butiken tar 50%, och sedan skivbolaget 50% vilket ger 25% till artisten.
Helt klart betydligt mer av vad konsumenten spenderar jämfört med CD, men då skall man tänka på att skivbolaget slipper utlägg för att pressa och att det inte behövs en distibutör som ska ha sin del.

Då det gäller mycket musik idag håller artisterna själva med studio, och produktionskostnader finns inte.
Så de 50% skivbolaget vill ha är för tjänsten att ladda upp musiken till en server, få materialet mastrat och marknadsfört.
De flesta småbolag har dock mycket begränsad marknadsföring och spenderar inte mycket på mastering, så 50% är oftast mycket överdrivet i min mening.

Det finns nedladdningsbutiker som signar artister direkt samt nätbaserade skivbolag, och där kan det röra sig om upp till 80% åt artisten.
Förhoppningsvis får vi se fler av den typen av bolag i framtiden då de i min mening faktiskt gör det värt att köpa musik.

Annars tycker jag man ska ladda ner och skicka sin favorit artist en paypal betalning om man vill stödja dem.
Om man inte gillar Britney kanske, då hon är en produkt från skivbolagen och det vorde orättvist att skicka henne pengar då hennes låtskrivare och marknadsförings team skall ha sin del av kakan.

Blixtsystems skrev:

Annars tycker jag man ska ladda ner och skicka sin favorit artist en paypal betalning om man vill stödja dem.

De fakta jag frågade om ska jag faktiskt ha till en sida som handlar om nästan samma sak, nämligen att ladda ner och skicka pengar till skivbolaget som ersättning, tillsammans med en lapp där man protesterar mot kopieringsskydd.
Tack iaf för infon!

Oj, jag glömde nästan det viktigaste, har du (Eller någon annan för den delen) någon källa? Det skulle jag behöva till min sida.

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Är jag trött eller?

Medlem sedan apr. 2004459 inlägg

streetrobban skrev:

Är jag trött eller?

Japp. ;)
Skivbolaget tar 50% av det som återstår efter att butiken har tagit sin andel. Då får artisten 25% av det totala priset på CD:n.

God natt!

streetrobban skrev:

Är jag trött eller?

Påminner mig om en kommentar som Adam i Mythbusters fällde, "There's a 25% chance this ting'll blow up, a 50% chance that nothing will happen at all, and a 50% chance it'll work just fine!", "Adam, that's 125%", "Sooo, sue me!"
Men som sagt, jag behöver en källförteckning till siffrorna.

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

MatsJ: Ok, nu förstår jag. Det var lite dåligt förklarat tycker jag :)

Jag löetar fortfarande efter en källa som jag kan referera till. Vore tacksam för svar.

Jag får väl ursäkta för min dåliga förklaring.
Fördelningen för nerladdningar är som jag nämnde alltså ofta kring 50% till butiken, 25% till skivbolag samt 25% till artisten.
Allt som allt 100% :)

Då det gäller källor kan jag inte påminna mig att jag sett några oficiella siffror publicerade.

De gillar att tjata om hur viktigt det är att stödja artisterna genom att köpa skivor, men att redovisa hur mycket som i genomsnitt går till artister skulle kanske inte stärka deras argument direkt, så den biten verkar de föredra att hålla tyst om.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tror det är att göra lite enkelt för sig...
Du ska tänka distrubition, tillverkning, marknadsföring och annan PR mm. Ibland ingår delar av detta i artistens kontrakt, ibland inte. Sen förhandlar olika artister olika royalites.

VIsst varierar det en del som sagt, men det verkar vanligare nuförtiden med en fast procent på pris till distibutör.

Jag vet artister som haft royalties baserade på procent på vinsten men det är inte vidare populärt då det ger för mycket möjliget för skivbolaget att manipulera siffrorna utan insyn för artisten.
Jag skulle vara mycket tveksam till att skriva på ett sådant kontrakt iaf.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)