Vi ska försöka göra det lite enklare att få vatten till vildmarksbadet än att dra till sjön och skopa i dunkar och tunnor för hand. Förut har vi fått förbereda två dygn i förväg när man vill bada. 3000 liter tömmer brunnen direkt så det måste tas från sjön.
Problemet är att vattenpumpen inte fungerar som vi trodde. Vi sätter på den på axeln bak på traktorn som sedan ska rotera. Som vi förstår det ska den bara sitta där och kopplas fast med en medföljande kedja för att inte hela pumpen ska rotera. Kruxet är att när vi drar igång snurren så skriker det bara. "Schaktet" i pumpen verkar orubbligt. Trodde att det skulle rotera på smidigt som bara den. I manualen står det nåt om att man ska se till att detta inte är "locked", men det finns noll spakar och säkringar att låsa upp den med. Enda sättet jag kan tänka mig att få igång den är med våld, men trots att det snurrar på bra där bak när inte pumpen är påkopplad så skriker det bara och den orkar inte "låsa upp" den när den väl är påkopplad. I felsökningen står det bara att man kan behöva olja det lite om det har rostat men pumphelsiket är ju sprillans nytt!
Medan jag tar emot pris för dagens bästa beskrivning så mottager jag gärna tips på vad vi kan ha missat :D Jag vill nämligen bada i morrn :e
Låter märkligt. Inte helt sällan så sitter det två kraftöverföringsaxlar på traktorer. Ofta med olika utväxling för att man ska kunna köra med mindre gaspådrag. Nånting ni känner igen?
Kedjan du pratar om låter mer som kedjan som håller fast plastskyddet över kraftöverföringsaxeln och inte något som håller fast pumpen.
Kanske ska ringa till leverantören av pumpen? ;) Skulle kunna vara någonting med traktorn också men jag vet inte direkt vad. Kraftöverföringen är så stark så den lätt vrider av en inte allt för grov axel om det blir för stort motstånd...
Men alltså om man bara sätter på pumpen på axeln så snurrar ju hela pumpen runt eftersom pumpen i sig inte sitter i låst läge på traktorn. Kedjan som sitter från pumpen är ganska grov och på alla bilder i manualen så är den förankrad i traktorn på lämpligt ställe. Detta gör att pumpen bara kan snurra några centimeter innan den hamnar i låst läge och kedjan blir sträckt. Det är i det ögonblicket som axeln borde snurra inuti pumpen, men det orkar den alltså inte av. Den snurrar på bra utan pumpen på, men spaken för att dra igång axeln skorrar och hamnar inte i läge då den inte orkar dra pumpen. Någonting är alltså stumt. Fabriksfel, låst läge, igenrostat eller vad det nu må vara. Kan bara inte komma på något sätt att med kraft dra igång snurret i den, om det nu är så man ska göra. Står inget om sådant problem i pappret.
Om det står i manualen att pumpen inte ska vara locked, då finns det säkert ett reglage för att låsa upp även om ni inte har hittat det. Har inte manualen en illustration som visar reglaget? Är manualen usel, då är det nog inte mycket annat ni kan göra än att fråga den som sålde pumpen.
Angående axeln, den kanske kör på fel utväxling. Phorpher nämner att det ofta finns två axlar, vardera med sin utväxling. Kanske är det så att denna pump förutsätter att man har en lågutväxlad axel som ni händelsevis råkar sakna, eller av någon annan anledning inte använder just nu? Rent spontant tycker jag det känns troligt att ni kör på för hög utväxling. En traktor borde rimligen ha så stort vridmoment att den skulle kunna förstöra pumpen snarare än att vägra vrida överhuvudtaget.
Ja, det kanske är något läge på traktorn som vi har missat. Tycker den borde vrida sönder pumpen som bara den om det behövdes. Vi körde en chansning. Trodde först den snurrade åt fel håll, men så kan det inte vara.
Något reglage på pumpen finns det inte. Det skulle vara lätt att upptäcka i så fall. Det enda som finns är munstyckena för in och ut samt ett litet klent reglage för att släppa igenom vattnet. Vi har provat att ha det max inskruvat och utskruvat.
Det är alltså varmare och skönare än i sjön. Dessutom är det enklare att sitta med ölen där och så är det 200 meter närmare huset :P
Sådana har man ju sett både här och där. Jag kände inte till att de brukar kallas "vildmarksbad". Däremot har jag hört att det är väldigt kritiskt med hygien, då en massa otrevligt har en tendens att bädda in sig i träet. Det är svårare att rengöra dessa bad än de som är gjorda av någon glatt yta.