webForumDet fria alternativet

Hundnamn

Småprat

16 svar · 592 visningar · startad av Colonel

Medlem sedan maj 20058 inlägg
Frågan#1

Hej.
Jag får tillökning i form av en hund om ungefär en månad.
Rasen är en Hovawart och ser ut som en blandning mellan en schäfer och en golden. Jag behöver nu ett namn till den lilla killen. Kenneln vill att namnet börjar på "Ya", vilket begränsar vårt namnsättande ganska radikalt :).
Är det någon som har ett förslag på ett passande namn?

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Pontus är ett fint hundnamn. Det hette min hund som var en golden.

edit. Missade att namnet skulle börja på Ya
Här är ett andra namn, Yavenko :)

Okej. Men namnet skulle, som föreskrivet, börja på "Ya". Men tack iaf.

edit. missade att du missade :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Yahoo så kan han ju nås över hela världen
Yahoo ligger också i topp bland dem som skickar spam!
Och en sådan hund kan säkert klämma i sig ett par burkar spam!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Yalla, Yazz, Yakob, Yamaha, Yatzy, Yason, Yarl, Yack, Yappi, Yatta, Yaffa, Yared, Yamyam...

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Yavus - turkiskt namn

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Tack, Fia, Lasp och joel_joel88. Jag har själv varit inne på Yazz litegrann. Men alla förslag är mkt bra!

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Varför vill kenneln att du måste ha ett namn som börjar på Ya, Det finns väl inget som säger att du måste döpa hunden efter vad dom tycker ifall ni nu inte har skrivit något kontrakt där det står att du måste ge hunden ett namn som börjar på Ya...

Esen skrev:

Varför vill kenneln att du måste ha ett namn som börjar på Ya, Det finns väl inget som säger att du måste döpa hunden efter vad dom tycker ifall ni nu inte har skrivit något kontrakt där det står att du måste ge hunden ett namn som börjar på Ya...

Normalt har alla hundar från samma kul en speciell begynnelsebokstav i sitt registrerade namn. Men ägaren kan alltid döpa och kalla hunden vad som helst sedan. Men namnet i registreringspappret blir så. Många uppfödare låter valpköparen vara med och påverka registreringsnamnet, under vissa premisser, dvs rätt begynnelsebokstav.

Anledningen till att kenneln vill ha ett namn som börjar på "Ya" är precis som K@llen säger: "Normalt har alla hundar från samma kul en speciell begynnelsebokstav i sitt registrerade namn". Därför tänkte jag också att det vore kul att komma på något passande namn, som jag kan kalla honom, som började på just "Ya" också. Men om det i slutändan inte blir något namn som jag gillar så kanske jag kallar honom för något annat.

Tack för länken, K@llen!

edit. Bytte "du" mot "K@llen".

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Colonel skrev:

Anledningen till att kenneln vill ha ett namn som börjar på "Ya" är precis som K@llen säger: "Normalt har alla hundar från samma kul en speciell begynnelsebokstav i sitt registrerade namn". Därför tänkte jag också att det vore kul att komma på något passande namn, som jag kan kalla honom, som började på just "Ya" också. Men om det i slutändan inte blir något namn som jag gillar så kanske jag kallar honom för något annat.

Tack för länken, K@llen!

edit. Bytte "du" mot "K@llen".

Okey då fattar jag...

Mitt förslag: Yankees...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Fy för den, här sitter man och tar sig en funderare, och det tar tid, så kommer K@llen med hela listor. Så nergjord jag känner mig. Tar till flaskan.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Lasp skrev:

Fy för den, här sitter man och tar sig en funderare, och det tar tid, så kommer K@llen med hela listor. Så nergjord jag känner mig. Tar till flaskan.

Internet i ett nötskal ;)

Lasp skrev:

Ska du ta till flaskan kan vi väl åtminstone supa tillsammans? ;)

Som tack för namnförslagen kan jag bjuda er på ett glas whiskey, förutsatt att ni hittar mig. ;)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)