webForumDet fria alternativet

SPOILERTRÅD för War of the Worlds

Film & TV

16 svar · 954 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Spoilervarnar ifall det skulle komma upp diskussioner om sånt som kan bli spoilers.

Till alla som sett världarnas krig...

I början när EMP-blixtar slagit ut all elektronik - bilar, klockor, hus mm... varför fungerar helt plötsligt en kamera plus en videokamera??? MISS!

De övriga i mitt biosällskap var dock lite tvivelaktiga till filmen som helhet eftersom de inte läst boken och inte kände till deus ex-slutet.

Dessutom screwade biografen till filmen så vi missade tre minuter i mitten och en hel del ville ha lite pengar tillbaka efteråt... så hur tror ni det såg ut när de som skulle in för att se filmen efter oss när hälften av de som sett den krävde pengarna tillbaka ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har inte riktigt hängt med här känner jag. Är det någon slags modern filmatisering, eller har det inget med boken att göra?

Skriven av H. G. Wells för såpass länge sedan att copyrighten gått ut och boken finns därför fritt tillgänglig på Internet: http://www.gutenberg.org/dirs/3/36/36.txt

Jupp, den bygger på HG Wells roman, dock följer den bara grunden att marsianer attackerar jorden med sina tripods och i slutet dör av virus.

PS, upphovsrätten är inte bortgången. För det första finns upphovsrätten kvar 70 år efter författarens död, vilket var 1946. (se url §43) Dessutom finns ett speciellt skydd för klassiker, det så kallade klassikerskyddet.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Upphovsrätten känner jag till, men jag visste inte när herr Wells dog och jag trodde att Gutenberg bara innehöll böcker där copyrighten gått ut, men nu när jag läser närmare på siten ser jag att de även har andra böcker där de fått tillstånd från upphovsrättshavaren.

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Kom just hem efter att ha sett den nu.

Filmen var som i stort sett en vanlig action/sci-fi-rulle, sånär som på den lilla extra Steven Spielberg-kryddan. Det är det som trots allt gör att den sticker ut en aning ur mängden.

Inte riktigt min typ av film dock, men två timmar gick fort, men slutet var lite väl pang på - men å andra sidan, hur skulle det annars kunnats lösts på ett enklare sätt som inte tog för lång tid?

En del detaljer som jag hakar upp mig på också. T.ex. att videokameran fungerade och att bilen var oskadd efter första natten i källaren, bland all bråte och flygplanskrascher. Och att det sedan fanns en vägsnutt därifrån utan bråte. Och hur kom alla döda flytande i vattnet, mitt ute på landet? Och en massa andra detaljer, som trots allt gör att det tyder på lite b-film.

Precis, att det alltid fanns en väg - både vid planet och tidigare på motorvägen var lite too much. Dessutom, om alla bilarna på motorvägen helt plötsligt skulle förlora allt ström, borde det inte vara massiva seriekrockar? Här hade ju alla bara stannat jättefint.

And where did those people in the river come from? De som sköts med laser puffades ju i småbitar, andra sög de ju i sig. Märkligt. Skrämmande scen, men som sagt lite ologisk. David Koepp (manusförfattarn) är inte så bra solo när han skriver manus (se Jurassic Park 3 som är ett hopkok av scener från JP-böckerna som ännu inte hade använts)

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Just det, motorvägen också. Det stämmer, både med seriekrockar och att det alltid fanns en väg, även där. Nånstans måste det liksom varit för trångt tycker man.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Har inte läst boken...
Och jag måste tyvärr säga att denna film minst sagt krossade mina förväntningar!
Denna slår sig faktiskt utan några som helst problem in i på listan över de sämsta filmerna jag någonsin har sett...
Två timmars total slöseri med tid!

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag har precis kollat på den filmen nu och jag vet inte vad jag ska tycka, den var inte bra men den var inte dålig heller.

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Re: SPOILERTRÅD för War of the Worlds

magnusfeldth skrev:

I början när EMP-blixtar slagit ut all elektronik - bilar, klockor, hus mm... varför fungerar helt plötsligt en kamera plus en videokamera??? MISS!

Jag reagerade starkt över det jag också. Verkligen en klar miss. Om det har varit en massa EMP-blixtar som har slagit ut alla bilar och allt så kan väl för tusan inte en videokamera fungera?!

För övrigt tyckte jag filmen var rätt kass och slutet tyckte jag inte om. Det kändes väldigt oklart vad de dog av egentligen...

Re: Re: SPOILERTRÅD för War of the Worlds

oHLLe skrev:

För övrigt tyckte jag filmen var rätt kass och slutet tyckte jag inte om. Det kändes väldigt oklart vad de dog av egentligen...

Nja, berättaren säger ju att de (aliens) inte kunde leva i vår miljö på grund av bakterier och stuff va? Visst, man kanske kan misstolka det, men svårt för dem att vara mer tydliga utan att det skulle bli banalt.

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Re: Re: Re: SPOILERTRÅD för War of the Worlds

magnusfeldth skrev:

oHLLe skrev:

Nja, berättaren säger ju att de (aliens) inte kunde leva i vår miljö på grund av bakterier och stuff va? Visst, man kanske kan misstolka det, men svårt för dem att vara mer tydliga utan att det skulle bli banalt.

Ja det har du ju i och för sig rätt i. Hade väl blivit lite väl banalt annars...

Medlem sedan sep. 2003167 inlägg

Jag tycker att den va bra, förutom vissa missar som nämns ovan, t.ex. att när alla bilarna på motorvägen fått stopp så blev det en fin väg mellan alla.. även om det kan ha sin förklaring (att millitären passerat tidigare och skapat vägen eller nåt), men det som störde mig mest va slutet. Inte att de dog av bakterier, men sättet det visades på. Blev lite "shit, pengarna tog slut, hur gör vi nu?!"-feeling över det hela. De kunde gjort det bättre!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Vadå spoiler tråd

Har ni inte sett orginalet eller läst boken

Fy skäms isåfall

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Ligger lite efter :-) Hyrde den i helgen och reagerade på kamerascenen. Men om man skall vara lite snäll. I den första stillbildskameran så verkar ju faktiskt filmen matas fram med tummen. Skulle kunna vara en billig mekanisk kompaktkamera med några år på nacken, eller en riktigt dyr kamera med mekanisk backup (typ Contax/leica).
Videokameran däremot...

"Har ni inte sett orginalet" Lysnat på menar du väl :-.)

Det absolut coolaste är att när dom behöver riktiga vapen på slutet så ropar någon officer "bring out the Gustav". Svenskt stål biter :-) Tror till och med att det skymtar ett CG i bakgrunden, bland en massa modernare saker... Är det någon stridspitt som såg det om det verkligen ett carl gustav som filmades? Var dom andra sakerna också svenska? I sånna fall kan man ju ana en liten produktplacering, kanske...

alternativ tråd om man tycker illa om ordet Coolt i samband med bofors.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=131984

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tyckte filmen var rätt skön. Började väldigt bra, nästan skitbra t om skulle jag säga, var så häftigt gjort, och mäktigt. Men sedan blev det lite mycket av allt och det var lite smålöjligt hur det plötsligt vände när allt verkade gå åt h-vete... men men... sevärd iaf...

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Sämsta filmen som jag sett på länge iaf, tur att man inte såg den på biografen..

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)