PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
joel_joel88 skrev:
Tänk om folk struntade i onödiga omkörningar, tydligen så kunde hon inte haft uppsikt över andra körfältet. Tänk också vad olyckor det skulle minska om folk körde lite saktare.
Nu står det iofs i en av artiklarna att hon gjort en omkörning. Men det stämmer inte. Det som hände var att hon "gled över" på fel sida.. den mötande lastbilen tryckte sig mer och mer ut i vägrenen men hann inte undan. Polisen på plats trodde att hon eventuellt somnat. Men jag håller med dig. Nog finns det idioter som mer eller mindre tvingar mötande att väja..
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
PeW skrev:
nitro2k01 skrev:
Ang. pressens bilder så säljer det nog trots allt flera lösnummer att ha rubriken "UNG KVINNA IHJÄLKÖRD PÅ E18" och en bild till det än samma rubrik utan bild? Inte att det skulle vara positivt att det är så, tvärtom, men jag tror att det är så. Bilder säljer...
Jorå, det är ju ganska klart. Men de publicerar inte närbilder på avlidna personer, så varför ta sådana ö.h.t? Gubbarna gick alltså raka vägen fram till det som en gång var förarsidan, böjde sig framåt ca en meter från den avlidna och tog kort. Det stör mig. Sådana bilder används ju inte, förutom på diverse obscena www-siter.
Att de har en ren informativ bild över själva olycksplatsen och fordonet är en sak, det där en annan. Kan ju tillägga att både jag och den person jag satt och pratade med reagerade. De såg då ut som pressfolk, med feta teleobjektiv och allt hängandes på axeln..
Säkerligen frilansare med polisscanner i bilen - de gör ju vad som helst för en het bild de kan få pröjs för...
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag trodde faktiskt inte fotograferna var så "giriga" i Sverige. Det är ju sånt man ser på film... när de springer fram och fotar nån som precis har dött eller skadat sig. Papparazzis!
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Tragiskt! Det är så himla lätt att olyckan är framme, gäller verkligen att vara försiktig när man kör. Vad gäller papparazzis förvånar mig det inte alls även om jag tycker det är hemskt det de håller på med.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
silfver skrev:
Jag trodde faktiskt inte fotograferna var så "giriga" i Sverige. Det är ju sånt man ser på film... när de springer fram och fotar nån som precis har dött eller skadat sig. Papparazzis!
Dom svenska fotograferna har alltid, eller sedan en lång tid tillbaka plåtat resterna efter olyckor.
Hade själv kopior efter flygolyckan i Källvesta utanför Sthlm på 70-talet (tror det var då iaf, kallades även för Källvesta airport i folkmun).
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
obelix skrev:
silfver skrev:
Jag trodde faktiskt inte fotograferna var så "giriga" i Sverige. Det är ju sånt man ser på film... när de springer fram och fotar nån som precis har dött eller skadat sig. Papparazzis!
Dom svenska fotograferna har alltid, eller sedan en lång tid tillbaka plåtat resterna efter olyckor.
Man kan fota på olika sätt. Man behöver inte vara respektlös. Eller hur? Fan, det kommer de aldrig lära sig ändå så det är onödigt att dalta. :x
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ja, respektlöst är verkligen vad det är. Både mot den döde och dess anhöriga. Finns ju inget intresse för såna bilder för andra än folk med sjuka böjelser..
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
PeW skrev:
Ja, respektlöst är verkligen vad det är. Både mot den döde och dess anhöriga. Finns ju inget intresse för såna bilder för andra än folk med sjuka böjelser..
Inte för att jag försvarar dom men, hur man än vrider och vänder på det så gör dom sitt jobb...
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Men vadå sitt jobb? Pressen har ju en etik som baseras på moral, eller hur? Vad är det för ett jobb när man vandrar fram till svårt sargade avlidna och fotar rulle efter rulle? Jag kan förstå om polisen har ett intresse av det för en utrednings skull, men pressen... näe!
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Bire skrev:
En viktig sak definitivt, men att rädda ett liv genom att köra med insidan är enklare än att lösa världssvält.
...och det håller jag med om trots att jag själv inte är en ängel bakom ratten alla gånger.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggYYeppMedlem sedan juni 200083 inlägg Ja. http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=415097,00.html
Sträckan och vägarna där är inte bra - vädligt mycket trafik och ändå ofta endast 1 +1 fält - dessvärre verkar det krävas olyckor innan vissa ombyggnader sker...
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Dagens olycka inträffade på samma ställe vid samma tid. Nu var det en kollega till mig som hamnade mitt i smeten, fast längre bak så han kunde ta sig därifrån utan att bli inblandad. Det har väldigt länge varit snack om att bygga ut E18 med motorväg mellan enköping och västerås, men politiker eller vilka det nu är skjuter hela tiden upp det. Fast med ett vajerräcke skulle inte dessa olyckor skett!
Inget annat än spekulationer:
En kompis jobbar inom räddningstjänsten och var på plats vid den förra olyckan och enligt honom var den olyckan e v e n t u e l l t avsiktlig. Det finns en del märkliga omständigheter (inga bromsspår, inget bilbälte samt lastbilschaufförens utsago). OM det är så, är det förjävligt, men tydligen inte alltför ovanligt :l
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
PeW skrev:
Inget annat än spekulationer:
En kompis jobbar inom räddningstjänsten och var på plats vid den förra olyckan och enligt honom var den olyckan e v e n t u e l l t avsiktlig. Det finns en del märkliga omständigheter (inga bromsspår, inget bilbälte samt lastbilschaufförens utsago). OM det är så, är det förjävligt, men tydligen inte alltför ovanligt :l
Kort och koncist: självmord?
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det var en spekulation - ja. Men inget annat än en spekulation. Jag vet ju inte med säkerhet, lika lite som någon annan. Det var som sagt vad en kompis sa ett par dagar senare och det kan ju ha varit något annat som sjukdom eller så. Men samma kompis berättade att det inte är ovanligt med självmord på det här sättet. Samt att det finns tecken som tyder på att denna kollision eventuellt var avsiktlig. Somna vid ratten kan vi ivf glömma, då man passerar en rondell halvminuten innan samt lastbilschaufförens utsago (jag vill inte säga vad det var, men det var flera saker).
Ivf är det väldigt tragiskt, likväl som dagens olycka på samma ställe där en ungtupp gör en dödsomkörning och drar med sig oskyldiga! :(
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggDet predikas även på körskolan (i alla fall när jag tog körkort) om tecken på självmordskollisioner av just de skälen du PeW nämnde ovan. Tragiskt är vad det är.