webForumDet fria alternativet

Så onödigt...

Småprat

35 svar · 1 494 visningar · startad av PeW

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Frågan#1

I morse kom en ung tjej över på fel sida på E18 med sin V70 och frontade med en lastbil. Hela bilen blev skalad till baksätet och ett liv släcktes. Jag körde inte långt bakom lastbilen... men den som körde omedelbart efter sprang ut till olycksbilen och... ja. Men det behövdes inte, det framgick ganska tydligt bara genom att stå 5 m från bilen om hur det gått. Vad ska man säga? Att livet är skört blir man påmind om var och varannan dag. Jag är just nu framför allt ledsen över det onödiga med att ett ungt liv går till spillo.

KÖR FÖRSIKTIGT!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Visst blir man påverkad av sånt här när man själv är i närheten. Men hade du blivit det ifall du bara hade läst det i en dagstidning?

Det är onödigt att ett ungt liv går till spillo... men varje dag dör det 20 000 barn i Afrika av svält. Hur många tänker på det och hur onödigt är inte det? :l

Livet är inte rättvist.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

:(

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

silfver skrev:

men varje dag dör det 20 000 barn i Afrika av svält. Hur många tänker på det och hur onödigt är inte det?

En viktig sak definitivt, men att rädda ett liv genom att köra med insidan är enklare än att lösa världssvält.

Efter att ha varit mycket nära döden i en allvarlig trafikolycka vet jag hur enkelt det kan vara..

Jag instämmer med författaren: Kör försiktigt!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det räcker med så lite för att det ska bli katastrofala följder - en punktering vid fel tillfälle och du har problem... :(

Medlem sedan sep. 2004131 inlägg

Ja det är otäckt när man kommer så nära olyckor. Läser man bara i tidningen eller ser det på nyheterna reagerar man inte lika mycket.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Bire skrev:

silfver skrev:

men varje dag dör det 20 000 barn i Afrika av svält. Hur många tänker på det och hur onödigt är inte det?

En viktig sak definitivt, men att rädda ett liv genom att köra med insidan är enklare än att lösa världssvält.

Efter att ha varit mycket nära döden i en allvarlig trafikolycka vet jag hur enkelt det kan vara..

Ja, självklart. Men jag blir bara så ledsen när det är så många som har det så mycket sämre.

Men vad menar du med att "köra med insidan"?

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

silfver skrev:

Bire skrev:

silfver skrev:

Ja, självklart. Men jag blir bara så ledsen när det är så många som har det så mycket sämre.

Men vad menar du med att "köra med insidan"?

Antagligen menar han insidan av pannbenet, d.v.s. man ska tänka sig för i trafiken. "Tänk efter före", som det heter. :)

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Tänk om folk struntade i onödiga omkörningar, tydligen så kunde hon inte haft uppsikt över andra körfältet. Tänk också vad olyckor det skulle minska om folk körde lite saktare.

Jag övningar kör nu nästan varje dag och jag märker ofta att folk gör idiotomkörningar och kör för fort. Helt fucking onödigt x(

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

joel_joel88 skrev:

Jag övningar kör nu nästan varje dag och jag märker ofta att folk gör idiotomkörningar och kör för fort. Helt fucking onödigt x(

Flytta på dig då! det är inte din uppgift att hålla ordning på dina medtrafikanter, hjälp dom i stället när dom gör ett misstag, så slipper konsekveserna att bli så stora.

Det är alltid tragiskt när någon dör, och rätt många olyckor skulle vara rätt enkla att undvika med rätt attityd, men vi är trots allt människor och kommer alltid att "veta" bäst själv, och göra misstag derefter.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Tråden flyttad från Caféet.

mvh magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Som tidigare sagts: Kör försiktigt! Ta väl hand om er!

Okej.. visst är det förfärligt med att det dör folk överhuvudtaget, men det går inte att komma ifrån att det känns jobbigare när man själv är med om det i sin närhet. Jag skäms inte ett dugg för att mina tankar strax efter 8 i morse handlade mer om den avlidne i olyckan än barnen i Afrika. Den person som färdades mellan mig och lastbilen var i stark chock (hon sprang fram till den avlidne innan jag ens hunnit stanna) och vi satt och talade en stund innan räddningstjänsten kom, sanerade och slutligen hjälpte även henne. Min tankar går just nu till den förolyckade unga tjejens familj - vilka de nu än är.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,666140,00.html
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=413822,00.html

När jag startade tråden var jag fortfarande omtumlad så det var kanske inte så rationellt tänkt att kasta upp det här, med tanke på alla barn i Afrika och andra typer av dödsfall. Om nån tar illa vid sig av detta tilltag ber jag om ursäkt.

Något annat som slog mig när jag satt där, 5-10 meter från olycksbilen, var alla dessa pressfotografer. Vet inte hur många rullar de tog med närbilder på olycksbilen och den avlidne. Vad i hela friden har de för intresse av närbilder på en avliden med halva kroppen svårt sargad?
Det är i mitt tycke ett helt omoraliskt och ofattbart agerande. (De kom före räddningstjänsten som snabbt täckte över delar av bilen)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

PeW skrev:

När jag startade tråden var jag fortfarande omtumlad så det var kanske inte så rationellt tänkt att kasta upp det här, med tanke på alla barn i Afrika och andra typer av dödsfall. Om nån tar illa vid sig av detta tilltag ber jag om ursäkt.

Nej då, du behöver inte be någon om ursäkt för någonting. Det måste vara tillåtet att ta upp olyckshändelser, även om det inte är de värsta händelserna man kan tänka sig.

Nu är ju inte detta en debatt. Men jämförelsen ovan ledde ändå mina tankar till ett retoriskt debattknep: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,616995,00.html
Läs gärna även de andra artiklarna Göran Hägg har skrivit. De är riktigt intressanta.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Man behöver inte be om ursäkt för att man inte har tagit med hela världen eller ens en del av Afrika.
Vi berörs av det som finns inom geografiska avstånd. Vi skall inte tänka en tanka på barnen som svälter i Afrika.
Vi skall se till att Våra Ledare ser till att deras Ledare gör sitt jobb.
Världen behöver inte se ut som den gör. Vi kan påverka, och gör det, men kan ändå chockas över en olycka i närområdet.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

frankof skrev:

joel_joel88 skrev:

Flytta på dig då! det är inte din uppgift att hålla ordning på dina medtrafikanter, hjälp dom i stället när dom gör ett misstag, så slipper konsekveserna att bli så stora.

Det är alltid tragiskt när någon dör, och rätt många olyckor skulle vara rätt enkla att undvika med rätt attityd, men vi är trots allt människor och kommer alltid att "veta" bäst själv, och göra misstag derefter.

Det är de mer "erfarnas" skyldighet att visa hänsyn till den som övningskör.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Lasp skrev:

Vi berörs av det som finns inom geografiska avstånd. Vi skall inte tänka en tanka på barnen som svälter i Afrika.

Även om det som händer nära oss är viktigast, så är det väl ändå lite överdrivet att säga att vi inte ska tänka en tanke? Det finns väl förhoppningsvis plats för både och.
Ang. pressens bilder så säljer det nog trots allt flera lösnummer att ha rubriken "UNG KVINNA IHJÄLKÖRD PÅ E18" och en bild till det än samma rubrik utan bild? Inte att det skulle vara positivt att det är så, tvärtom, men jag tror att det är så. Bilder säljer...

nitro2k01 skrev:

Ang. pressens bilder så säljer det nog trots allt flera lösnummer att ha rubriken "UNG KVINNA IHJÄLKÖRD PÅ E18" och en bild till det än samma rubrik utan bild? Inte att det skulle vara positivt att det är så, tvärtom, men jag tror att det är så. Bilder säljer...

Jorå, det är ju ganska klart. Men de publicerar inte närbilder på avlidna personer, så varför ta sådana ö.h.t? Gubbarna gick alltså raka vägen fram till det som en gång var förarsidan, böjde sig framåt ca en meter från den avlidna och tog kort. Det stör mig. Sådana bilder används ju inte, förutom på diverse obscena www-siter.

Att de har en ren informativ bild över själva olycksplatsen och fordonet är en sak, det där en annan. Kan ju tillägga att både jag och den person jag satt och pratade med reagerade. De såg då ut som pressfolk, med feta teleobjektiv och allt hängandes på axeln..

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

PeW skrev:

Men de publicerar inte närbilder på avlidna personer, så varför ta sådana ö.h.t?

Var inte så säker på det. Nu är detta iofs inte en riktig toppyhet, men hade det varit det, hade de nog inte tvekat en sekund på att publicera bilden med det värsta blodet täckt med en svart ruta.

Tja.. vidriga typer isf.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)