Jaaa nu gick jag till Svensk kassaservice, med korten som jag tagit i en sådan där fotoautomat, nu visar det sig att korten var för mörka. Det är iofs ingen större summa pengar jag lagt ut på att bli fotograferad men det är ju ändå irriterande att de skriver kort "godkända för IDkort" när de inte i själva verket fungerar. Damen på Svensk kassaservice förklarade att de har blivit hårdare med foton, jag tror att det kan ha med 11 september att göra.. Men men hur som helst ;) Man blir irriterad när sånt här händer! Sen gick jag till expert som skulle ta kort, men visst när jag hade stått i kö i typ tio minuter varmt som jaaa ni förstår så säger expediten att jag ska gå ner för trappan för att bli fotograferad jaa visst och väl där nere så var det ju kö igen, nej då gick jag bara! Så nu känner jag mig ju så där jäkligt glad och uppåt! Någon som kan skicka hit lite "cyberöl" :P ? Nej men skämt å sido, finns säkert någon stackars jäkel som har det värre.. Det tror jag iaf :birp
Dom klagade på mina kort också men jag stod på mig och hävdade att det stått på maskinen att korten skulle vara godkända för ID-kort så hon skickade in pappren. Ett tag senare kom mitt kort utan några som helst problem.
Jag tog kort till passet idag, in & ut ur affären på tre minuter (och 95 kr fattigare) och sen tog det ungefär lika lång tid inne hos polisen. Skönt.. Men jag blev allt lite överraskad över att man inte behövde visa örat på foton för pass..
Jag tog en massa såna foto till min visumansökan, hoppas de godkänner dem för dålig kvalité, korniga och streck i blev det. Automaten fixade även så jag fick två olika färger på ögonen.
Helmertz; det ska du behöva? :O
Om nån vecka ska jag in och ta några konstiga 5x5 passfoto också, 280,- kostar det. :S
Jag tog kort på mej själv med digitalkamera och gjorde om dom i rätt skala i Photoshop och beställde utskrift. Kostnad 3 kr.
Lite knöligt att räkna ut storleken, men jag hade iaf möjlighet att göra många tagningar och få en bild jag inte behöver skämmas för.
Är det inte polisen som vill dra in alla andra nu godkända varianter av ID/PASS foton och bara få möjligheten att själva ta korten?
Nä man ska börja använda pass med d....nånting. Som amerikanska passen, och speciella pass-foto. När det väl träder i kraft kommer inte vanliga ställen ha de saker som krävs och därför måste man gå till polisen och dubbelt så dyrt blir det.