webForumDet fria alternativet

GI tänkande! :)

Träning & hälsa

7 svar · 504 visningar · startad av Mithandir

Medlem sedan maj 200516 inlägg
Frågan#1

Hejsan på er!

Jag hade tänkt börja följa lite nya matvanor, inga dieter utan jag tänkte försöka äta lite mer socker och fettsnålt :) Iden kommer i princip ur tomma intet så jag har inte så mycket koll på detaljerna :/ Nu undrar jag om det är någon här som kan hjälpa mig.
Vad jag vill veta är alltså vilka saker som jag ska undvika när jag äter jag listar några saker här nere och några frågetecken så får ni hjälpatill och fylla på

Ska undvikas:

Pizza/Hamburgare/Kebar/Grillkorv/Pommes
Godis/Chips
Läsk
Sprit/vin/öl
Ljust bröd

Är detta farligt?

Ost/mjölk
Popcorn
Te/Kaffe
Juice som köpes färdig? (eller som skall spädas 1 + 4)

Naturligtvis tränar jag redna lite, men det skall trappas upp, liksom att sömnvanorna skall läggas om och att jag ska försöka bli kompis med frukt och grönt avdelningen

Hujja! Hjälp mig nu och fylla listan så skall jag hålla den uppdaterad :)

Mvh Ronny

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

http://www.markazits.com/diet/index.html

Här har du en bra sida att kolla på.
Du kan även kolla här på Bendro, sök här, kolla peciellt efter Grottmannen och Sirpa.

Har själv ätit efter GI, närmare Montignac.
Gick ner om mest ca 30 kg, men har gått upp lite igen då jag testade att äta som förut igen.

Medlem sedan feb. 2005248 inlägg

Hur definerar du "farligt"? För många kalorier, högt GI, dåligt fett? Om det är glykemiskt index du syftar på har du en tabell om olika livsmedel här.
http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460

Kan också rekommendera att du tittar lite på näringslära-avdelningen på http://www.halso.info/forum
Där finns extremt mycket information om kost!

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Du borde tillägga att du inte ska banta utan träna och gå upp i vikt via den vägen.
"GI-metoden" är ju mer för den som vill gå ner i vikt.

Nej, du borde hålla dig undan först och främst sockret. Även givetvis de dåliga fetterna som från t.ex. snabbmat.

Sedan är det bara att se till att äta mycket proteiner. Kött, gröt, bönor, linser, sallad, grovt bröd, fullkornsgrejor och fet fisk mm. You got the point. Och sedan så mycket kolhydrater som du gör av med vid träningen, kan bäst fås genom t.ex. pasta. Du får räkna ut hur mycket energi du förbrukar vid dina träningspass och utgå från hur mycket du ska äta.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

En sida jag själva använder:

http://www.gi-tabell.se/

Medlem sedan maj 2005353 inlägg

Några generella tips:

Snåla inte på kolhydraterna, speciellt inte när du tränar. Du behöver inte kämpa för att bara få i dig de med allra lägst GI så länge du håller nere intaget av sockerarterna och de andra bovarna. För att få ner ditt totala GI på en kost kan du tillsätta vinäger eller något annat surt. (Om du sett reklam för viktnedgångspiller med vinäger i så är det denna funktion de tänker på.)

Tänk på att fett och kolhydrater ofta balanserar varandra, är något livsmedel "fettfritt" är det ofta sötat, och vice versa.

Byter du ut smör (flytande margarin o.s.v.) i matlagningen mot vegetabiliska oljor som rapsolja, eller ännu hellre olivolja (man vänjer sig vid smaken:)), får du i dig omättade fetter som neutraliserar de mättade fetternas farliga kolesterol.

Om man nu ska vara petig (och jäkligt omständig) så är fettet i de magra fiskarna bättre än i de feta, men kvantiteten är så liten att det inte är lönt att bry sig om.

Tänk på att skaffa dig en uppfattning av vad du får i dig under några dagar, det hjälper! Räkna kalorier, de är viktigare än GI för total energiförlust (även om GI påverkar ditt temprament, tålamod och din aktivitet när du försöker nå ditt mål).

Slutligen, lite basics om kost och träning (smygreklam, givetvis;)): Din hälsa

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

Köp psylliumfrön. Det sänker ditt GI. Är som gelebildande fibrer som dessutom passerar kroppen utan att förbrännas.
Har gjorts testar som visar att GI sjunker om man blandar dessa frön med maten.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Re: GI tänkande! :)

GI är lite överskattat, men det är väl inte fel att väglägga det en gnutta.

Mithandir skrev:

Är detta farligt?
Ost/mjölk
Te/Kaffe
Juice som köpes färdig? (eller som skall spädas 1 + 4)

Ost/mjölk ;)
Te/Kaffe ;)
Juice som köpes färdig? (eller som skall spädas 1 + 4) :l

Koffeinet i kaffet höjer ämnesomsättningen och mättar hungern vilket gör att du förbränner mer och äter mindre.
Drick vatten istället för juice, mycket vatten!
Håll proteinintaget högt så använder kroppen proteinet som energikälla.
Promenera 30min innan frukost, och gör frukosten stor och nyttig. Då kan du hålla igång hela dagen och maximera förbränningen.
Ät 5-6 ggr om dagen.
Undvik kolisar på kvällen, få den så proteinrik som möjligt. Det är bättre att få i sig kolisarna under dagen.
Bry dig inte om vågen, titta på resultatet istället. Det är fettet som ska bort, inte vikten.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)