webForumDet fria alternativet

Fördelar med att ha Svenskt medborgarskap?

Politik & samhälle

5 svar · 980 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Som rubriken förtäljer, vilka fördelar erhåller man egentligen med ett Svenskt medborgarskap egentligen? Jag är född och uppvuxen här i Sverige men jag har endast finskt medborgarskap, (vilket jag är väldigt stolt över), och gjort militärtjänst i Finland. Jag undrar bara rent allmänt och har inga planer på att byta.

Jag undrar bara för att jag känner många som har bytt till Svenskt. Som det är nu får jag inte rösta i riksdagsvalen. Får rösta på en president istället ;)

Vad mer? När det var folkomröstning om Euro så fick jag papper från Finland som jag skulle skicka in för att bekräfta att jag endast kommer att rösta i Sverige om det.

Vilka andra fördelar finns det?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Den enda jag har hört från Finska kompisar är at dom slipper värnplikten i Finland.

Medlem sedan juni 2002256 inlägg

obelix skrev:

Den enda jag har hört från Finska kompisar är at dom slipper värnplikten i Finland.

Och det gör man inte i Sverige, menar du? :OO

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Denkan skrev:

obelix skrev:

Och det gör man inte i Sverige, menar du? :OO

Såg du inte att jag klämde in det mellan slipper och värnplikten? :OO

Läs gärna om vad jag skrev och fråga om du inte fattar.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Har redan gjort militärtjänst i Finland som faktiskt var ett av dem absolut roligaste och händelserika som har hänt i mitt liv. Saknar faktiskt livet i armén...

Medlem sedan nov. 2004112 inlägg

Finns väl inga direkta fördelar, egentligen? Du har precis samma rättigheter och skyldigheter som svenska medborgare (förutom det här med svensk militärtjänst, då).

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)