Bra stavning i den artikeln :p
Oavsett, visst kanske man borde avliva hunden ifall man skall se till rent vett, men jag håller nog med juristen, så fäst som jag är vid min hund hade jag aldrig avlivat honom för detta, det kan ju faktiskt ha vart en olyckshändelse, hundar som blir rädda/trängda blir aggresiva, hur mycket beror ofta på situation och ras. Hur som helst blir mitt svar att vettigast vore nog att avliva hunden för att förebygga att det händer igen, men hade jag fått bestämma hade han fått behålla hunden!
Det är väl lämpligt om man ser tendenser till att hunden kan göra om samma sak igen.
Btw avlivade vi vår gamla hund nyligen pga cancer i lever, mage och lungor. Det är inget man vill göra samtidigt som det i det här fallet var det bästa för hunden. Lite mer komplicerat i åklagarens fall.
Varför avlivar man inte människor på samma sätt? Om en människa skulle bita någon, eller mörda någon, varför ska inte han avlivas då?
Man ska sköta sin hund. Biter den någon så får man väl vara ännu försiktigare. Hålla hårt i kopplet! Jag hade inte avlivat min hund. Det är ju liksom ens bästa vän...
En 6-åring går fram till en kopplad okänd hund, som sitter utanför en affär, som först morrar och sedan hugger 6-åringen i handen.
En person tar tag i höfterna på en hund under bus, och ruskar runt.
Hunden skriker till och hugger, hade personen inte fått fram armen hade det tagit i ansiktet som var mellan höftet och hundens mun, dvs det var närmast.
Det visade sig att hunden hade ett smärtsamt fel i ena höftleden (kommer inte ihåg vad, det var länge sedan nu).
En hund kommer fram till en person och vill gosa, efter ett tag, helt utan förvarning så hugger hunden efter huvudet, personen känner huggtänderna glida i skalpen.
Glömde skriva att hunden och personen kände varandra sedan hunden var valp.
När är det rätt att avliva, och när är den människans fel?
En hund kommer fram till en person och vill gosa, efter ett tag, helt utan förvarning så hugger hunden efter huvudet, personen känner huggtänderna glida i skalpen.
När en hund gör så där så tycker jag att man ska avliva hunden. Lite nojig är man ju när man träffar okända hundar... Men hur ofta sker det egentligen att en väluppfostrad hund gör något sådant?
När en hund gör så där så tycker jag att man ska avliva hunden. Lite nojig är man ju när man träffar okända hundar... Men hur ofta sker det egentligen att en väluppfostrad hund gör något sådant?
Varför avlivar man inte människor på samma sätt? Om en människa skulle bita någon, eller mörda någon, varför ska inte han avlivas då?
Huh, det är precis det man gör i länder med dödstraff ;). I vissa länder bestraffas även "brott" som otrohet etc. med dödstraff. Huruvida detta är korrekt eller inte är dock en annan diskussion som också bör bedrivas i ett annat forum ;).
Huh, det är precis det man gör i länder med dödstraff ;). I vissa länder bestraffas även "brott" som otrohet etc. med dödstraff. Huruvida detta är korrekt eller inte är dock en annan diskussion som också bör bedrivas i ett annat forum ;).
Ja. Men jag menade mer varför man ska avliva en hund, bara för att den har bitit någon. Fast det kanske du förstod också. :)
Min åsikt är att hunden ska avlivas innan något sånt här händer...
skulle jag gå runt och misshandla folk skulle jag få sota för mina brott (även i ett sånt mesigt land som sverige, faktiskt) och det finns inget sätt att straffa en hund på.
Självklart är avlivning ända alternativet.
Till er som är av annan mening: Tror ni hade varit glada om ni avlivat hunden när ni själv ligger där och ex. har fått erat ansikte sönderbitet av "er älskning".
För övrigt tycker jag faktiskt att samma straff skulle kunna utdelas till de människor som begår så pass grova brott.
Men i den här frågan: Avlivning omedelbart, borde lagstiftas
En 6-åring går fram till en kopplad okänd hund, som sitter utanför en affär, som först morrar och sedan hugger 6-åringen i handen.
Avliva inte hunden. Till och med en sexåring borde veta bättre än att gå fram till en okänd hund när inte husse/matte är i närheten.
obelix skrev:
Hunden skriker till och hugger, hade personen inte fått fram armen hade det tagit i ansiktet som var mellan höftet och hundens mun, dvs det var närmast.
Det visade sig att hunden hade ett smärtsamt fel i ena höftleden (kommer inte ihåg vad, det var länge sedan nu).
Helt och hållet människans fel.
obelix skrev:
Det här är lite tveksammare däremot. Om den hugger plötsligt mot någon den känner är jag rädd för att hunden knappast går att lita på när den möter folk den inte känner.
När är det rätt att avliva, och när är den människans fel?
Kan berätta vad som hände om någon vill veta.
1. Killen kom hem, berättade för sin far vad som hade hänt, han fick en utskällning och fick följa med sin far för att leta rätt på hundägaren och tala om vad och det hade hänt, och för att be om uräkt.
2. Hunden fick adekvat vård, killen och hunden förblev goda vänner.
Hunden bet inte någon efter det.
3. Hunden avlivade, de kunde inte komma fram till någon orsak, plus att hunden förblev aggressiv och bet ett par till utan anledning.
Angående trean... det måste väl finnas någon orsak att hunde beter sig på det viset? Att avliva den låter lika dumt som att avliva en människa som har ADHD.
3. Hunden avlivade, de kunde inte komma fram till någon orsak, plus att hunden förblev aggressiv och bet ett par till utan anledning.
LeonL skrev:
Angående trean... det måste väl finnas någon orsak att hunde beter sig på det viset? Att avliva den låter lika dumt som att avliva en människa som har ADHD.
Jag minns att jag läste nånstans eller såg på tv om en familjehund som helt plötsligt blev aggressiv utan synlig orsak. Innan hade han varit en hur snäll och glad hund som helst, men så blev han plötsligt helt oberäknelig och hans ägare funderade på att avliva honom.
Som en sista åtgärd gjorde de en riktigt ordentlig, genomgående veterinärundersökning. Veterinären lyckades upptäcka att den stackars hunden hade ett litet hår i innerörat som växte inåt mot trumhinnan. Hunden hade alltså världens öronvärk, inte undra på att han flippade ur ibland. Håret togs bort och vips så blev hunden sitt gamla vanliga snälla jag igen. :)
Jag tror stenhårt på att det finns bakomliggande orsaker till att en hund plötsligt ändrar beteende och blir lättirriterad och aggressiv. Det gäller bara att hitta dem, vilket inte alltid är det enklaste.
Hunden var helt enkelt opålitlig.
Den kunde gå och nosa, för att helt plötligt vända sig om och bita försat bästa person.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2