webForumDet fria alternativet

Roks?

Småprat

14 svar · 929 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Jag har antagligen missat något. Vad är "Roks-skandalen" för något?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

det var någon ledare inom en kvinnostödsförening som tog till stora lien och ugnefär ville utrota alla män.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Du hittar svaret här http://feminetik.se/ , sök i forumet

frankof skrev:

det var någon ledare inom en kvinnostödsförening som tog till stora lien och ugnefär ville utrota alla män.

Ja, eller var det så?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=426795&previousRenderType=2

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=420715

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det hela började väl med en dokumentär på Dokument Inifrån: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8219

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Choronzon skrev:

frankof skrev:

Ja, eller var det så?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=426795&previousRenderType=2

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=420715

Spelar inge roll, det var skandalen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nja, Roks-ledaren ansåg att män är djur. Roks hade dessutom citerat SCUM-manifestet, skrivet av Valerie Solanas, som sköt Andy Warhol. SCUM-manifestet predikade helt klart utrotning av män.

Eva Lundgren, som Choronzon refererar till, är inte ledare för Roks. Däremot har hon skrivit om rituella övergrepp på barn, som tydligen skulle ha förekommit i satanistiska sekter. Var och en får väl själv ta ställning till om det är trovärdigt eller ej.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Om man läser intervjun här så tycker jag inte hon har så fel ändå. Man får bortse från medias enorma överdrifter och lyssna på vad hon egentligen vill ha sagt.

Melea skrev:

Om man läser intervjun här så tycker jag inte hon har så fel ändå. Man får bortse från medias enorma överdrifter och lyssna på vad hon egentligen vill ha sagt.

Jo, det var just det jag ville visa på med mina två länkar. Ett grovt vinklat tv-program med fritt sammanklippta citat från ca två timmars intervju, nedklippt till några få minuter ger aldrig en rättvisande bild av något.

En man som är mer insatt än jag håller till här.

UlfT skrev:

Eva Lundgren, som Choronzon refererar till, är inte ledare för Roks. Däremot har hon skrivit om rituella övergrepp på barn, som tydligen skulle ha förekommit i satanistiska sekter. Var och en får väl själv ta ställning till om det är trovärdigt eller ej.

Rituella övergrepp är en vid term. Se här för en förklaring av begreppet. Satanistiska rituella övergrepp är inte den enda formen.

Självklart måste alla få ta ställning själva. Vi lever ju i en demokrati..

Melea skrev:

Om man läser intervjun här så tycker jag inte hon har så fel ändå.

Nu vet jag inte om hon har haft något att göra med de fall jag nämner här nedan, men i alla fall:

Ganska nyligen friades en man för sexuella övergrepp mot sin dotter. Till vittnesmålen hörde berättelser om satanistiska ritualer. Dessa var hämtade från en bok dottern hade läst på ett vårdhem. Personal på vårdhemmet använde en förhörsteknik som går ut på att lägga ord i barnens mun. På så vis kan man få fram vittnesmål för precis vad som helst man önskar, inte utifrån vad som faktiskt har hänt, utan utifrån vad man vill ska ha hänt.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=13038&a=279959

Ett äldre fall är det med Södertälje-flickan. Det skedde i början av 90-talet. Även där ingick berättelser om satanistiska pedofiler. Det påstods att de offrade flyktingbarn till djävulen. Tanken var tydligen att flyktingbarnen inte skulle vara lika saknade. Mycket riktigt förekom det verkligen uppgifter om att ett antal flyktingbarn var försvunna. Polisen satte faktiskt igång med att gräva efter dem i skogen utanför Södertälje, på ett ställe där Södertälje-flickan påstod att de hade grävts ner. Inga hittades där. Senare efterforskningar visade att de försvunna flyktingbarnen hade tagit vägen åt helt andra håll. Oftast handlade det om att de hade rest bort, exempelvis till släktingar utomlands. Och myndigheterna som inte hade underrättats om saken, visste därför inte vart de hade tagit vägen.

Som sagt, jag anklagar inte Eva Lundgren för att ha någon skuld i att dessa fall var så snett ute. Och visst, det kanske kan förekomma några fall där satanister genomför rituellt motiverade övergrepp på barn. Men det är säkert ovanligt. Det vanliga är nog snarare att dessa sekter inte är något annat än hjärnspöken i en modern häxprocess.

/red Nu ser jag att Choronzon hann emellan med ett inlägg. Ok, det är möjligt att Södertälje-fallet inte handlade om satanister. Men det handlade om flera barn begravda i skogen, vilket inte kunde styrkas hade skett.

UlfT skrev:

Melea skrev:

Om man läser intervjun här så tycker jag inte hon har så fel ändå.

Nu vet jag inte om hon har haft något att göra med de fall jag nämner här nedan, men i alla fall:

Ganska nyligen friades en man för sexuella övergrepp mot sin dotter. Till vittnesmålen hörde berättelser om satanistiska ritualer. Dessa var hämtade från en bok dottern hade läst på ett vårdhem. Personal på vårdhemmet använde en förhörsteknik som går ut på att lägga ord i barnens mun. På så vis kan man få fram vittnesmål för precis vad som helst man önskar, inte utifrån vad som faktiskt har hänt, utan utifrån vad man vill ska ha hänt.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=13038&a=279959

Ett äldre fall är det med Södertälje-flickan. Det skedde i början av 90-talet. Även där ingick berättelser om satanistiska pedofiler. Det påstods att de offrade flyktingbarn till djävulen. Tanken var tydligen att flyktingbarnen inte skulle vara lika saknade. Mycket riktigt förekom det verkligen uppgifter om att ett antal flyktingbarn var försvunna. Polisen satte faktiskt igång med att gräva efter dem i skogen utanför Södertälje, på ett ställe där Södertälje-flickan påstod att de hade grävts ner. Inga hittades där. Senare efterforskningar visade att de försvunna flyktingbarnen hade tagit vägen åt helt andra håll. Oftast handlade det om att de hade rest bort, exempelvis till släktingar utomlands. Och myndigheterna som inte hade underrättats om saken, visste därför inte vart de hade tagit vägen.

Som sagt, jag anklagar inte Eva Lundgren för att ha någon skuld i att dessa fall var så snett ute. Och visst, det kanske kan förekomma några fall där satanister genomför rituellt motiverade övergrepp på barn. Men det är säkert ovanligt. Det vanliga är nog snarare att dessa sekter inte är något annat än hjärnspöken i en modern häxprocess.

Ang. dina egna spekulationer om södertäljeflickan ber jag dig läsa dessa två texter

"Södertäljeflickans" egna ord: "Du raljerar om min tragedi"
Intervju med "Södertäljeflickan": I vuxnas grepp, Södertäljeflickan tio år senare.

edit, förtydligande av länkarna

Guillou svarade på kritiken: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=57858&previousRenderType=2
Förvisso raljerande, men ändå inte utan vissa poänger:

Dock påstår hon sig först inte ha pekat ut några massgravar i Södertälje för att längre ner i texten värja sig med att "polisen konstaterat att märken fanns efter att någon grävt av grästorvor på en plats som jag pekat ut samt att man funnit en del av en trasig plastsäck intill"

Vidare menar "Södertäljeflickans" spökskrivare att det fanns "uppgifter" om försvunna flyktingbarn trots att polisen grundligt utrett och avfärdat den hypotesen, samt att "det tycktes bland annat just handla om handel med utländska barn". Vilket det inte alls tycktes.

Precis! Jag kommer själv ihåg när det här fallet valsades runt i medierna. Det kom faktiskt fram precis detta om försvunna flyktingbarn, som jag skrev.

Hur som helst får ju som sagt var och en bilda sig en egen uppfattning.

Rodenborg skrev en kommentar om Guillous svar http://www2.hemsida.net/kiremaj70/nyheter/meddel.asp?medid=287&kategori=12
som i varje fall fått mina åsikter besannade.

Det är mao. Södertäljeflickan jag tror sitter inne med mest fakta i detta fallet. Läste du intervjun också?

edit..
Ditt första citat saknar helt substans enligt mig. Vari ligger likheten mellan en massgrav och ett märke efter att någon grävt, samt en plastbit? Det hon vill visa är ju att massmedia förstorade upp det till "Massgrav". Något Guillou förstås är medveten om, men i hans iver att leta sakfel i artikeln väljer han ut detta felcitat.

Ditt andra citat är ju inte mycket bättre, dels påstår han att hon har en "spökskrivare", dels skriver han "Vilket det inte alls tycktes", han hade ju inte tillgång till allt undersökningsmateriel, det har hon däremot. hon förklarar ju detta mycket tydligt i sin text

Jag hade bland annat minnen av att övergreppen riktats mot utländska barn. Och att mina minnen inte kunde knytas till barn som försvunnit i Sverige väckte förstås tvivel. Men den som läser tidningarna vet att människosmuggling och organiserad sexhandel över nationsgränserna med barn och ungdomar är en del av vår europeiska verklighet.
....

Guillou låter påskina att polismyndigheten lade ner ett så intensivt arbete på fallet, tvärs emot sin egen övertygelse om uppgifternas trovärdighet. Varför utredde man då? Ur förundersökningsprotokoll framgår att polisen inte alls var oinformerad om den typ av brott som jag beskrivit. Tvärtom. De hade fått in ett flertal liknande uppgifter, från och om andra svenska och utländska barn, oberoende av varandra. Det tycktes bland annat just handla om handel med utländska barn som smugglats in, utsatts för övervåld och i vissa fall avlidit.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad har det där med ROKS att göra? För mig räcker det att det finns inkompetenta ledare som förhoppningsvis byts ut till mer kompetenta ledare samt att rörelsen synas lite oftare i vad de ger för signaler till sina medlemmar.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)