webForumDet fria alternativet

Om jag inte är jag, vem är jag?

Livsfrågor & relationer

9 svar · 466 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Är jag verkligen det JAG som jag alltid trott?

Eller, är jag bara andra människors värderingar, åsikter, betenden osv?

När jag föddes var jag ju tom, tom som en nyformaterad hårdisk. Sedan började männsiskor bestående av mina föräldrar och bekanta mata in information i mig om både ditten och datten, jag lyssna såklart och tog till mig.
Efter ett tag kom även andra människor in i mitt liv och började mata in ditten och datten i min hårdisk (hjärnan) och jag tog till mig. Sedan kom filmer, musik, tidningar och andra liknande saker att fylla min hjärna med information och jag tog till mig. Sedan skapade jag den jag är idag. Men tänk nu om jag hade fötts någon helt annanstans och med föräldrar som hade helt andra värderingar, betenden, åsikter osv. Vad hade hänt då?

Hur mycket egen är jag egentligen?

Ta hypnos där man för en stund kan få vem som helst att bli någon annan men det är ju fortfarande samma person, samma gener, samma kropp, samma utseende osv. Hur mycke egen är man då?

Hjärnan fungerar alltså precis som en hårdisk, det blir vad man lagrar i den. Jag föddes tom, visste ingenting, hade inga värderingar, inga rädslor, inga begär (förutom dom instinktiva), ingen personlighet, inga tankar, inga åsikter, inga fördomar, ingenting!! Sen börjades det matas o matas o matas.

Jag är alltså inte jag som i JAG utan jag är andra människor, jag har inget eget. Inget som är typiskt mig för allt jag trodde var typiskt mig är i själva verket någon annans typiska jag och den personen i sin tur när någon annans typiska jag osv...

Hur blir jag mig själv, hur blir jag egen? Bara om jag växte upp helt isolerat kunde jag blivit det. Hur hade jag vart då? Hade jag vart den jag är idag? Hade jag i huvudtaget haft några drag av den jag är idag?

Vad tror ni? Hur mycket egen är man egentligen?

Om en rasist inte hade vart en rasist om han hade växt upp på annan ort hade han kanske vart antirasist och kämpat för rättvisa! Detta visar ju att åsikter, värderingar, fördomar osv är helt onödigt eftersom dom är inte dina utan någon/några andras.
det vi gör är inte vi, det vi äter kanske vi egentligen inte vill äta, det vi tänker är inte våra tankar, våra värderingar är inte våra, inget av detta är någons i huvudtaget men om det inte tillhör nån vem eller vad skapa det? Hur tänkte första männskan, hade han värderingar, åsikter, fördomar osv och vem i h-vete skapa dom då??

Hehe, börjar bli flummigt!! Vad tror ni??

Trevlig eftermiddag för nu ska jag till stan och filosofera i en park.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Med tanke på alla olika roller man spelar, så borde man vara en smula Schizoren iaf.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det fysiska du är du, d.v.s. din mammas och pappas verk.

Det psykiska du är fortfarande du, men då har denne du påverkats ganska mycket av miljön.

:p

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är ju trots allt du som tar ställning till om du vill ta till dig något eller inte. Bara en sån sak som att du har egna åsikter är ju ett klart bevis på att du är speciell. Omvärlden formar människan, så är det bara. Sedan är det upp till dig att väga olika saker mot varandra, men att få saker presenterade för sig i mer än en form är en lyx som är få förunnad.

Har du egen smak vad gäller musik, kläder och annat? D.v.s. kan du säga "Den DÄR är snygg", well då har du ju helt klart en egen smak. Att sedan andra också tycker att den är snygg spelar ju ingen roll, eller för den delen om andra tycker den är ful.

Under din uppväxt så formar du ju hur du ser på dig själv.

Jag tror fullt på att människor kan anta olika roller. Det handlar mycket om att bete sig på ett sätt som man tror att den rollen är. Jag är säker på att du inte alltid beter dig på samma sätt. Du kanske är på ett visst sätt med dina kompisar, ett annat med din familj, ett tredje sätt i obekväma situationer osv. Många gånger beter man sig också så man tror andra anser att man ska bete sig. Det är ju ändå ditt val att göra så och om det känns fel, ja då är det ju inte så du egentligen tycker.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Intressanta spekulationer. Men jag står fast vid att min smak är någon annans smak, det var ju någon innan mig som hade dessa kläder, som fick mig att gilla dom, det är ju inte min alldeles egna väg. hmmm... måste sova på saken... jag har inte filosoferat tillräckligt på frågan.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Naturligtvis är vi alla påverkade av andra. Du skulle inte sitta och skriva på wF om inte någon uppfunnit datorn, lyssna på den musik du lyssnar på om ingen spelat den, o.s.v. Vi definieras av det som finns omkring oss lika mycket som av det vi gör själva. Det unika med varje individ är hur vi kombinerar det som andra prackar på oss, och nån enstaka ny idé.

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Du är galten Särimner. Du dör varje gång du går och lägger dig för att pånyttfödas dagen efter, med ett nytt knippe intryck och minnen.

Ditt "jag" finns inte, utan det är bara vad ditt nuvarande knippe av erfarenheter säger din kropp. Du vaknade upp idag, slog på ditt favoritstycke av Bach, åt den frukosten du gillar mest och gick sedan till jobbet du själv valt. Precis som du gjorde igår. Tror du.

Egentligen så lyssnade du inte alls på musik igår, eftersom du hatade musik. Du åt endast rå kyckling till frukost eftersom du trodde att det ger bra hy. Och du självklart inte till jobbet eftersom du utan någon outgrundlig anledning har salmonellaförgiftning.

Men allt återställs så fort du hamnar i REM sömn. Då försvinner nämligen knippet av intryck från din kropp och svävar vidare till någon annan köttklump. Så byter vi varje natt.

Så ditt "jag" existerar, den är bara mest troligt i någon annan kropp för tillfället. Att du börjar filosofera över huruvidua du är du, beror helt enkelt på att din kropp inte känner sig bekväm med ditt nuvarande intrycks-knippe.

Det är även detta som förklarar beteendet själsfrände och deja vu. När du träffar dig själv i någon annans kropp så känner din kropp igen dig, och tycker därför att det är tryggt hos den vandrade högen av kolföreningar som råkade ha ditt "jag" i sig.

Déja Vù är helt enkelt när ett jag som redan varit i dig tidigare kommer igen, och då "minns" din kropp detta ibland. Vilket ger en lite konstig känsla.

Hihi, nej, I'm pulling your leg :e . Beror nog på det lite långtråkiga jobbet.
Men tänk vad roligt om det varit så?

Medlem sedan maj 200514 inlägg

Jag är Höst....önskar det vore Höst...mörker piskande regn mot kolsvarta fönsterrutor....varm te och varmamackor...bra tvprogram..mörkt när man vaknar ...mörkt när man lägger sej...frisk ren luft i svampskogen
Så härligt det är med Höst :-)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Du är den du har formats till - vare sig du ville det eller inte. Hade du vuxit upp någon annanstans hade du varit en annan person. Sedan man är lite präglas man av föräldrarna och tar efter. I tonåren börjar man bli rebellisk och då tar man efter mer av vad kompisarna gör och säger. Just nu är du säkert en blandning av dina föräldrar och dina kompisar genom åren och på väg åt ett tredje håll - ditt vuxna kanske mer ansvarstagande jag (typ, det är i alla fall jag). ;)

Om du hade växt upp isolerat så hade du varit en annan person, det är jag säker på. Man påverkas väldigt mycket av sin omgivning, oavsett om man tror det eller inte..

Intressant tråd!

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Insupande av intryck ur din omgivning är bla. vad du är. Med andra ord är du
en coctail av miljontals intryck blandat med dina egna funderingar och
andras. Din tråd och din fundering är din egen men det du får ut av det hela
är vad andra tycker och tänker.
Tar du åt dig, är det ytterligare saker som formar dig utifrån andras
funderingar.

Kul med lite midsommar-filosofi! :birp

tjoohoo vilken dålig Svenska. *sneglar på öl nr:3...*

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)