Egentligen behövs nog inte det eftersom det inte klassas som våtutrymme, men om du har nån slatt över eller så med fuktspärrmassa är det inte fel att lägga dit det.
Tjena!
En bekant kostade på sin gästtoalett nytt kakel och...ja allting, utom fuktspärr.
Efter ett tag fick han ett yttepyttelitet läckage i vattenlåset på handfatet. En liten, nästan osynlig, rännil på baksidan av röret under en lång tid kan göra "underverk".
Masoniten i golvet sög tacksamt åt sig dropparna, reste sig artigt och tackade.
Skulle tro att sprickan i det klinkade golvet blev cirka 50 cm. x(
Vad är under det blivande klingkergolvet?
Är det spån så skulle jag absolut göra det (Läs föregående skribent) är det betong så tror jag att det inte är så blodigt.
Oavsett om det gäller en befintlig toa så måste man alltid stärka upp golvet om man ska klinka.
På ett normalt golv med ex.vis 22 mm golvskivor och reglar på cc 600 mm blir det alltid lite svikt. Denna svikt är ofta nog för att knäcka klinkers, eller i bästa fall förstöra fogarna.
Har lagt ett toagolv där jag grundade med dubbla 10 mm gipsskivor. Detta blev helt stumt.
Har även provat med att förstärka ett annat golv med en 22 mm spånskiva som jag drog med en herrans massa trallskruv. Även detta fungerade bra.
Vill minnas att det var ganska pysslig att få till alla urtag för avlopp och elementrör i en 22 mm spånskiva, och sedan få in denna på rätt sätt i en liten gästtoa som är 1x2 meter.
Jag fuktspärrar nog både kök, wc och hall. Det var ju inte så fasligt dyrt att göra det.
Det är redan klinkers på toaletten som jag hackat bort. Underlaget i hall och kök är trägolv ca 4 cm tjocka golvbrädor som jag lagt på golvgips på och skruvat med en herrans massa gipsskruv.
Värmegolvet är lagt så nu ska allt flytspacklas. Usch vilket hemskt jobb och blanda till all den smeten.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849