Ahh, festivaltider.. härligt!
Ta med en toarulle. Man vill inte sitta på en bajamaja och vara utan papper. Sen kanske man festar lite för hårt en dag och vaknar och mår dåligt.. papper är klockrent.
Sovkläder är ett måste, på nätterna blir det ofta kallt, ta med ett par mysbyxor, en varm tröja och ett par strumpor att sova i.
Försök tälta så "långt upp" som möjligt, regnar det mycket rinner leran bort från er, inte till er. Jag tältade långt nere på campingen på arvikafestivalen år 2000 och det var en av de blötaste någonsin har jag fått höra. Lerigt värre... stod man stilla på samma ställe rann leran över kanten och ner i gummistövlarna! :)
Gummistövlar ja, det är ett annat måste. Jag hade inga på min första festival men nu skulle jag aldrig åka utan gummistövlarna!
Kläder är det inte så noga med, 2 par byxor räcker längre än man tror. Underkläder säger sig självt.
Åk in till stan och bada/duscha i badhuset, om det finns något sådant där. Det är det värt, absolut! Försök komma iväg tidigt bara.
En hink. Inte att spy i utan som kylskåp. Fyll den med vatten och voila! Ett hyfsat portabelt kylskåp som bara suktar efter att få kyla er dricka. Se till att låsa in den när ni drar till festivalområdet bara, hinkar är eftertraktade.
Solstolar kan vara bekvämt, du vet sådana där små nätta saker som är ihopfällbara? Eller så snor man dom på fyllan när ingen ser, hehe...
Köp ett litet eller pyttelitet hänglås med kodsystem, nycklar tappar man bara bort. Låset kan i princip vara hur litet som helst, vill någon verkligen ta sig in i tältet så kommer den personen in. Låset är där för att försvåra det hela, grannarna lägger säkerligen märke till att en främling står och skär sönder tältet med kniv än någon som bara trampar rakt in. Kom ihåg att låsa bara och glöm inte koden!
Vad mer... jo, tälta inte precis vid stängslet, det är pissoaren på stället. Där vill man inte bo!
Undvik också att bosätta er för nära matstånden, kanske också en bit ifrån stigarna/vägarna på campingen, eller när jag tänker efter så spelar det inte så stor roll, man snubblar ju omkring överallt ändå. :e
Bröd kan vara smart att ta med sig, sådana där vetekakor/platta små saker med messmör kan vara bra utfyllnad så man inte behöver leva på maten de säljer på campingen.
Variera din alkohol [om du ska ha ngn] bara öl kan bli tröttsamt i längden, men det vet du nog bäst själv.
Det viktigaste är att ta med sig det bästa humöret man har, snacka med allt och alla, festa och ha skoj. Var aldrig nykter. ;) :birp