webForumDet fria alternativet

Inför Hultsfredsfestivalen

Småprat

32 svar · 951 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Ja, som rubriken förtäljer så är det ju Hultsfred snart. Jag och en polare har precis inhandlat tält i dag och förbereder lite. Men eftersom det är första gången för mig så har jag några frågor till er som kanske vart där innan.

Är det något man ska tänka på? Vart ska man ha tältet och så vidare? Man vill ju inte bo där det är dåligt, typ inne på området där det tydligen är massa lera.

Ge mig gärna lite tips på saker jag bör tänka på! :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Sitter du och säger att du tror att man inte ska bo på campingen? Det är där allt skoj händer. Lite lera får man leva med.

spango skrev:

Sitter du och säger att du tror att man inte ska bo på campingen? Det är där allt skoj händer. Lite lera får man leva med.

Ne, klart jag ska bo på campingen. Men vad jag menade är att jag inte tänker på inne på festivalområdet, eller vad jag nu menar... :p

Det tror jag nog att du skulle få svårt att göra, faktiskt. På campingen får man tälta. På festivalområdet får man inte tälta. :)

\r Ta med gummistövlar. Du hade säkert redan tänkt på det men det kan inte upprepas för många gånger ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Använd luftmadrass istället för liggunderlag. Blir det riktigt blött, flyter den på vattnet, och du kan lugnt sova vidare. :)

UlfT skrev:

Använd luftmadrass istället för liggunderlag. Blir det riktigt blött, flyter den på vattnet, och du kan lugnt sova vidare. :)

Ja, det har jag faktiskt tänkt att använda! :D Ska även ha pressenning både över och under tältet också. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ju tidigare ni är där, ju bättre plats får ni. ;)
Närmast brandgatorna och utmed staketen pinkar folk. Go figure. :e

Jag skulle säga tvärtemot spango: skit i gummistövlar och ta med ett gäng 2-3-liters plastpåsar istället. Skulle dojorna blöta igenom helt byter du till torra strumpor, kör ner foten i plastpåsen och sen ner i skon med alltihop. Skon är plaskvåt, men det känns inte. Gammalt scouttrick. ;)

Jag har ett par kängor jag köpte på ÖB för typ noll spänn och trampar omkring i på festivaler. Ljusbruna och apfula, men håller tätt! De passade inte alls till en början, men häller man varmt vatten inuti dom och låter det stå ett tag blir de extremt mycket bättre sen.

:stefan: skrev:

Jag skulle säga tvärtemot spango: skit i gummistövlar och ta med ett gäng 2-3-liters plastpåsar istället. Skulle dojorna blöta igenom helt byter du till torra strumpor, kör ner foten i plastpåsen och sen ner i skon med alltihop. Skon är plaskvåt, men det känns inte. Gammalt scouttrick. ;)

Fan vad smart! :f

Festivalstämningen börjar närma sig! Ge mig fler tips! :bire

Okej, ta med en stor hög pengar - de som accepterar kort inne på området är extremt lätträknade, det existerar i princip inte. ;)
Nån bank brukar ha service dagtid med kontantuttag, men där är kön längre än en genomsnittlig brödkö i Sovjet.

Plöj festivalprogrammet ordentligt så ni inte missar alla roliga småband!

kolons dagbok från 2002 skrev:

Fredagen började så smått med nostalgi i form av Docenterna, men vi stack snart vidare till Bob Log III i Teaterladan - en fullständigt osannolik jänkare i blå lädercatsuit, gitarr på magen, baskagge vid ena benet, hihat vid andra, trummaskin vid sidan och motorcykelhjälm på skallen. Micken bestod av en telefonlur fastsatt på visiret. Från festivalprogrammet: ”Med högst säreget gitarrspel, förut okända rytmer och galet utspel [..] ”titty-clapping-pool-party-techno-blues” Exempel på låttitlar: Shit On My Leg och Clap Your Tits. Som sagt, osannolikt. Klart som fan att jag glömde kameran... :/

Bästa jag sett. :e

Käk finns i överflöd inne på området! Missa inte älgkebaben. ;)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ahh, festivaltider.. härligt!

Ta med en toarulle. Man vill inte sitta på en bajamaja och vara utan papper. Sen kanske man festar lite för hårt en dag och vaknar och mår dåligt.. papper är klockrent.

Sovkläder är ett måste, på nätterna blir det ofta kallt, ta med ett par mysbyxor, en varm tröja och ett par strumpor att sova i.

Försök tälta så "långt upp" som möjligt, regnar det mycket rinner leran bort från er, inte till er. Jag tältade långt nere på campingen på arvikafestivalen år 2000 och det var en av de blötaste någonsin har jag fått höra. Lerigt värre... stod man stilla på samma ställe rann leran över kanten och ner i gummistövlarna! :)
Gummistövlar ja, det är ett annat måste. Jag hade inga på min första festival men nu skulle jag aldrig åka utan gummistövlarna!
Kläder är det inte så noga med, 2 par byxor räcker längre än man tror. Underkläder säger sig självt.

Åk in till stan och bada/duscha i badhuset, om det finns något sådant där. Det är det värt, absolut! Försök komma iväg tidigt bara.

En hink. Inte att spy i utan som kylskåp. Fyll den med vatten och voila! Ett hyfsat portabelt kylskåp som bara suktar efter att få kyla er dricka. Se till att låsa in den när ni drar till festivalområdet bara, hinkar är eftertraktade.
Solstolar kan vara bekvämt, du vet sådana där små nätta saker som är ihopfällbara? Eller så snor man dom på fyllan när ingen ser, hehe...

Köp ett litet eller pyttelitet hänglås med kodsystem, nycklar tappar man bara bort. Låset kan i princip vara hur litet som helst, vill någon verkligen ta sig in i tältet så kommer den personen in. Låset är där för att försvåra det hela, grannarna lägger säkerligen märke till att en främling står och skär sönder tältet med kniv än någon som bara trampar rakt in. Kom ihåg att låsa bara och glöm inte koden!

Vad mer... jo, tälta inte precis vid stängslet, det är pissoaren på stället. Där vill man inte bo!
Undvik också att bosätta er för nära matstånden, kanske också en bit ifrån stigarna/vägarna på campingen, eller när jag tänker efter så spelar det inte så stor roll, man snubblar ju omkring överallt ändå. :e

Bröd kan vara smart att ta med sig, sådana där vetekakor/platta små saker med messmör kan vara bra utfyllnad så man inte behöver leva på maten de säljer på campingen.

Variera din alkohol [om du ska ha ngn] bara öl kan bli tröttsamt i längden, men det vet du nog bäst själv.

Det viktigaste är att ta med sig det bästa humöret man har, snacka med allt och alla, festa och ha skoj. Var aldrig nykter. ;) :birp

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Tält? Gummistövlar? Toarullar och annat lafs!? Vad är ni för festivalmesar?

Pengar, kondomer och biljett. Klart.

Medlem sedan mars 2005170 inlägg

OveRRidE skrev:

Tält? Gummistövlar? Toarullar och annat lafs!? Vad är ni för festivalmesar?

Pengar, kondomer och biljett. Klart.

shit, finns det killar som nyttjar kondomer på festivaler, jag trodde det var de veneriska sjukdomarnas spridningsparadis §e

skämt å sido, dessa tips ovan är guld värda när du väl är på plats. Jag har inte varit på Hultsfred någon gång men däremot på Roskilde och tro mig vissa av dessa tips ovan är skänkta från ovan när man är på festival.

Ett tips till: solhatt!!!!!!!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det är bara fegisar som tar med sig tält.

Kondomer måste man ha dock. Hur ska man annars få in sitt kokain genom entrén och in på festivalområdet? :q

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

OveRRidE skrev:

Kondomer måste man ha dock. Hur ska man annars få in sitt kokain genom entrén och in på festivalområdet? :q

Man äter upp det utan kondom? :q :e

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Festivaler är enbart äckliga..

Bo på det dyra lyxhotellet i grannstaden som vi gjorde nu på Sweden Rock.. Bo där banden bor, ät deras lyxmat, duscha upp deras varmvatten & drick deras brännvin.

Det är mitt tips!

dAEk^, tack för råden! :birp och självklart ska man inte vara nykter. :P

Snart smäller det! Bara en dag till innan avfärd. :)

Bire skrev:

Bo på det dyra lyxhotellet i grannstaden som vi gjorde nu på Sweden Rock..

Va? Vad ska man på festival och göra om man inte ska campa? :q

Gummistövlar däremot är inte något man ska underskatta. Gummistövlar r0xx0rs t3h b0cx0r!

silfver skrev:

Fanken, hade det inte varit så att vi antagligen bor på funktionärscampingen hade jag bett dig hålla en plats åt oss - vi drar på onsdag... ;)

Justfan, måste leta rätt på mina wF-tröjor - det är tradition att ha dom med! :e

:stefan: skrev:

silfver skrev:

Fanken, hade det inte varit så att vi antagligen bor på funktionärscampingen hade jag bett dig hålla en plats åt oss - vi drar på onsdag... ;)

Justfan, måste leta rätt på mina wF-tröjor - det är tradition att ha dom med! :e

Givet! :birp Är du funktionär i år eller är det bara lyx? :D Hoppas nu bara vädret blir fint. Allt utan regn är underbart.

spango, på tal om gummistövlar, jag tror jag struntar i dem. Jag underskattar dem. :D Gillade :stefan:s förslag riktigt hårt. Vem bryr sig om man skitar ner dojorna liksom? :P

Nej för tusan, vi har fått backstagepass av Åbro i vanlig ordning. :birp

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
149 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
153 ms — ändringar (db)