webForumDet fria alternativet

En fråga till hundägarna (även andra) här

Natur & djur

13 svar · 584 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Anser ni att det finns tillfällen då våld är en acceptabel lösning, eller anser ni att man aldrig får använda våld?

Nu menar jag inte som uppfostringsmetod, utan mer för att akut avbryta ett oönskat beteende.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

När det gäller uppfostring har jag ingen åsikt.

Akuta händelser kräver drastiska åtgärder; jag skulle inte tveka en sekund på att göra en miljö säkrare genom utövning av våld i dess olika former.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Beror på vad som menas med våld

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Beror på vad du menar med oönskat beteende

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

I fostran ingår våld, det är graden av det som bestäms av hur slapphänt man har varit tidigare.
Våld är ju även psykist såsom att kasta kopplet i skrämselsyfte. Men ett lättare slag kan inte vara fel om det görs på rätt sätt dvs för att avbryta ett dåligt och invant beteende.
Djur som människor behöver ledare. Med djur kan du inte diskutera dig fram. Vad jag vill komma fram till är att du som ledare har ett ansvar, alternativet är avlivning om det är ett dåligt beteende och det måste kännas värre!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Ingen fråga du kan få ett ja/nej till direkt! Det är en definitionsfråga och beror helt på situationen. Anser inte att det är fel att använda lite våld för att visa vad som kan vara rätt och fel men då menar ja inte att man ska pumpa djuret med en rak höger.

Medlem sedan mars 2005170 inlägg

Det är en ganska intressant fråga faktiskt. Vi människor är jättebundna av moraliska dilemman när det kommer till våld mot våra djur. (jag själv är ganska fett emot djurvåld över lag) men titta på hur honorna uppfostrar sina valpar. Jag har bland annat sett min tik åka på storstryk av sin egen mamma för att hon försökte sno mammas tuggtrasa.
Jag tycker att i vissa fall så kan en fysisk aktion vara nödvändig, självklart även beroende på vad man har för hund, men inte överdriven. Jag brukar använda mig av öronnyp i svåra situationer, det är inte jättehemskt för hunden men det hjälper. Däremot folk som regelbundet verkligen slår sina hundar borde bli tvångsslagna själva.

Medlem sedan maj 200514 inlägg

Re: En fråga till hundägarna (även andra) här

obelix skrev:

Anser ni att det finns tillfällen då våld är en acceptabel lösning, eller anser ni att man aldrig får använda våld?

Nu menar jag inte som uppfostringsmetod, utan mer för att akut avbryta ett oönskat beteende.

Du menar inte som uppfostrings metod.
Bra för där hör våld inte hemma,hunden kan tycka du är opålitlig och bli osäker om du använder våld.Den kan få inlärnings problem också.

För att avbryta ett oönskat beteende.
Absolut,tex om den anfaller någon eller något djur,för att av bryta om den tex gör något som allvarligt kan skada den.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

PeW skrev:

Beror på vad som menas med våld

Allt från att smätta till hunden på rumpan till en ren stoppsmäll.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Lasp skrev:

Djur som människor behöver ledare. Med djur kan du inte diskutera dig fram. Vad jag vill komma fram till är att du som ledare har ett ansvar, alternativet är avlivning om det är ett dåligt beteende och det måste kännas värre!

Håller med. Grannarna på landet har "alltid" haft hundar som de dessutom tävlat med. Stundtals ser deras behandling av hundarna brutal ut men det kommer från en människa som känner sig elak när han "misshandlar" sin katt med vattensprutan!

Saken är den att hundar är flockdjur och som de flesta vet behöver flockdjur en ledare. Om inte du eller någon annan i familjen tar den rollen, då kommer hunden tids nog inse detta och försöka ta över själv och det är inte någon vidare rolig upplevelse.. så för allas bästa, var elak nu; snäll kan man alltid vara sen.

Vad som är "lagom" våld kan i sig vara svårt att avgöra, det viktiga är att inte ta i för mycket så att hunden för men för livet men samtidigt vara hård/bestämd nog att den förstår att du menar allvar. Jag tror att det viktigaste är att vara konsekvent, precis som med barn. Tillåter man inte en sak på måndagen skall man inte tillåta samma sak måndagen därpå, osv.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Om man tror att man kan lära hunden något i en konfliktsiituation, då är man fel ute. Om kommunikationen med hunden brister, då har man gett sig in i något man inte reder ut och då kan våld behövas för att minska på följderna. Visst, jag har under mina 10 år som hundägarutbildare ibland också förspråkat lite hårdare tag under mycket kontrollerade former. Men i de flesta fall har problemen gått att lösa genom att ändra hundägarens synsätt lite. Det är lättare att få människan bakom hunden att agera som en hund, än hunden som en människa. :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Våld har jag inte direkt använt, men däremot har jag brottat ner vår munsterländer. Detta för att han ska veta vem som bestämmer. Ett annat klassiskt sätt är en knippe nycklar. De väsnas bra och kan även i vissa fall kastas på hunden. Det har aldig hänt i mitt fall dock. Ljudet fungerar som en distraktion och får hunden att tappa fokus på vad den nu håller på med.

Medlem sedan jan. 2005257 inlägg

Toreakina skrev:

Det är en ganska intressant fråga faktiskt. Vi människor är jättebundna av moraliska dilemman när det kommer till våld mot våra djur. (jag själv är ganska fett emot djurvåld över lag) men titta på hur honorna uppfostrar sina valpar. Jag har bland annat sett min tik åka på storstryk av sin egen mamma för att hon försökte sno mammas tuggtrasa.
Jag tycker att i vissa fall så kan en fysisk aktion vara nödvändig, självklart även beroende på vad man har för hund, men inte överdriven. Jag brukar använda mig av öronnyp i svåra situationer, det är inte jättehemskt för hunden men det hjälper. Däremot folk som regelbundet verkligen slår sina hundar borde bli tvångsslagna själva.

Håller till stor del med, titta på hur djuren uppfostras i sin "naturliga" miljö/flock. När jag jobbar med "oförskämda" hästar skulle jag aldrig fladdra runt med armarna för att sedan slå hästen på mulen eller liknande, detta skulle bara göra den ännu mer nervös o skapa större motstånd.
Ett långsamt, hårt nyp på halsen samt ett "Nej!" är ett mycket bättre sätt.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Det finns spruthalsband med fjärrkontroll som man kan använda. Då tappar hunden fokus och avbryter ett oönskat beteende. Kanske mest används vid inlärning men det kan vara ett tips iaf för den som inte vill använda våld (onödigt mycket)...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)