webForumDet fria alternativet

Hur är er syn på lösa hundar?

Småprat

30 svar · 1 315 visningar · startad av obelix · sida 2 av 2

Frågan, av obelix

Vet att det finns hundägare som anser attdet är deras rätt att ha sina hundar lösa när dom vill. Själv är jag av den åsikten att man endast har hundar lösa i skogen, eller i en rastgård. Orsaken är den att jag tänker på dels dom hundrädda, dels på dom hundar som är hundilskna. Har själv en extremt hundilsken hane (cavall), han gör allt för att ta död på den hund som är så korkad att den kommer

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Nicrosoft skrev:

Sydsvenskan idag. http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article111224.ece

Visserligen är det inte första gången som hunden biter en annan hund men det är trots det den som är kopplad. Jag har lite svårt att förstå hur man med en lös hund som man uppenbarligen inte har kontroll på kan beklaga sig när den springer fram till en annan hund och då blir biten.

Knepigt fall, jag känner att jag kan hålla med bägge sidor. Fast samtidigt tycker man ju att det verkar delvis oansvarigt av bägge hundägarna, den ena för att hon inte kunde kontrollera hunden när den var lös och den andra för att hon inte använde munkorg efter sin hunds tidigare incidenter.

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

Är mest trött på hundägare som inte kan hantera sin hund. Finns så många som inte ska ha hund öht.

obelix skrev:

Har själv en extremt hundilsken hane (cavall), han gör allt för att ta död på den hund som är så korkad att den kommer fram.

Du kanske skulle ha munkorg på din hund så slipper du sparka på andras hundar som vill hälsa?

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

F.ö tycker jag det är hemskt att avliva en hund för att den någon enstaka gång bitit en annan hund.
Det är ju sällan hundens fel (i bakgrunden) och kan oftas undvikas på nåt sätt.
De hundägare som inte ser till att det undviks borde i såfall avlivas..

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Hundar som kan gå Löst ska göra det

hundar som inte folk har pli på ska hållas i koppel

samt även hundar med pli på ska hållas i koppel ute i naturen då ljur o saker har ungar.. vist en hund kanske inte skadar dom men dom skrämmer upp dom en hel del

Kattjävlar ska avlivas eller hållas innomhus för dom går inte o träna bort jacktinstingten på dom tar fågelungar o andra ungar direkt så fort dom får chansen kanske inte deras fel med det är i deras natur att göra det

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Personligen tycker jag hundar ska vara kopplade sålänge dom vistas bland allmänheten, oavsett om den är arg som ett bi, eller om ägaren har full kontroll på den.
En okopplad hund ger obehagliga tankar för en som är hundrädd, även fast den är lika ofarlig som en kotte.

Sen är det rätt stor skillnad på vad folk kallar pli också, man kanske inte alltid har insikten och kunskapen hur man hanterar den i alla lägen, olyckligtvis är det många som märker detta först när en incident inträffar.

De flesta som har hund vet vad den har för begränsningar och klarar av att hantera, så jag klankar inte på någon alls, däremot finns det alltid en viss procent som inte ens borde få äga ett koppel ;)

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Decibel skrev:

En okopplad hund ger obehagliga tankar för en som är hundrädd, även fast den är lika ofarlig som en kotte.

Känner en person som har fågelfobi. Och för att detta inte skall ge denna person obehagliga tankar så yrkar jag på att alla fåglar som inte hålls kopplade eller sitter i bur skall avlivas.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Har blivit biten av både fåglar och hund och jag kan helt klart säga att jag föredrar att bli biten av en fågel. Samt att okopplade fåglar ute aldrig kommit flygande mot mig i syfte att attackera. Så visst kan man skönja en liten skillnad.

Säg det till en med fågelfobi.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Jag har alltid min papegoja instängd i buren när vi får gäster utifall det är någon som är nervös för stora fåglar. Sen får man väl ändå skilja på vilda djur och husdjur...

Grejen med kopplade hundar är att man aldrig kan veta om personen med den lösa hunden är som du eller en som tror han har koll. Det gör att en hundrädd till slut knappt vågar gå ut om man bor i ett område med mycket hundar. Som hundägare anser jag att man skall visa den respekten för de som faktiskt är så rädda att det kan bli ett problem. Och ja, jag vet vad det vill säga att ha hund.

Skillnaden i våra åsikter är väl att jag anser att jag i rådande situation tar mitt ansvar och visar den respekten jag är skyldig till via vad jag nämnt i tidigare inlägg.
Sen rent generellt så tycker jag att är rädslan för något så enorm att man måste dra sig tillbaka, en fobi helt enkelt, så finns det två saker att göra.
1. Söka hjälp för det. (Ta eget ansvar).
2. Leva med det. (Inte ta eget ansvar).

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

Decibel skrev:

Sen är det rätt stor skillnad på vad folk kallar pli också, man kanske inte alltid har insikten och kunskapen hur man hanterar den i alla lägen, olyckligtvis är det många som märker detta först när en incident inträffar.

Tyvärr är det ofta så, har jag märkt.

En annan sak är att en lös hund kanske funkar bra med "Fido" och "Ludde", men råkar tycka illa om just min hund.
Personkemi finns även hundar emellan.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)