webForumDet fria alternativet

den klassiska psykopatgåtan?

Småprat

21 svar · 4 962 visningar · startad av storebror_1984

Medlem sedan dec. 2003244 inlägg
Frågan#1

Ni har säkert hört talas om gåtan som sägs kunna skilja psykopater från normala. Om inte så ger jag er den längre ner i inlägget. Vad jag undrar är om denna gåta bara är ett påhitt eller om det faktiskt ligger vetenskaplig bevisföring bakom den. Jag har hört gåtan ställas av siådär 4568 personer och alla referar till upphovsmannen som "en berömd amerikansk psykolog". Dock nämnde någon att Witmer hade ett finger med i spelet och jag vill minnas att denne var amerikan och faktiskt studerade under självaste Wundt och borde således ses som berömd.

Frågan jag pratar om är den här nedanför och enligt sägnen ställdes denna tillsåväl normala personer som mördare, varav endast mördarna, och nästan alla mördare dessutom, klarade att lösa den. Så för att lösa gåtan måste man alltså tänka som en psykopat. Om någon har lite kunskaper om detta så dela gärna med er.

Kan ni löningen på gåtan så skriv inte svaret i tråden. Ge alla en chans att visa sina mörka sidor ;)

GÅTAN:
En kvinna befann sig på sin mors begravning. Där mötte hon en avlägsen släkting av motsatt kön. Mannen visade sig vara rena rama drömmen och kvinnan blev blixtförälskad i honom. Efter begravningen försvann dock mannen utan att kvinnan han få vare sig en address eller ett telefonnummer. Tre dagar senare mördade kvinnan sin syster. Varför gjorde hon detta?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Jag vet

Ser förövrigt fram mot att träffa SirP i morgon *moahahaha* §e

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Intressant, jag gillar gåtor, men den här ska man alltså inte klara av att lösa... hmm...

Nej, jag kom faktiskt inte på något bra svar, så jag frågade Google och fick reda på det rätta svaret och jag kan faktiskt säga att det hade jag aldrig kommit på. Tänkte inte alls i de banorna.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Enkelt. :p

Kvinnan blir helt psykiskt instabil av sig och dödar någon som är lätt att få tag på och som hon irriterar sig på lätt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu har jag också googlat fram lösningen. Jag hade fel i det pm jag skickade till Storebror. Den verkliga lösningen var kul. :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Nu har jag också googlat fram svaret. Låter ganska logiskt men ändå lite långsökt och psykopatiskt. :OO

r\ Nu fick jag reda på att jag kanske hade fel svar. I så fall låter det inte alls lika långsökt. :OO

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Fick också googla upp svaret (trots att jag hade läst den förut), men jag tror inte på "myten" om att det skulle använts som nåt test för att sålla ut psykopater. För en psykopat behöver inte nödvändigtvis vara mördare.. :OO

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

:o Jag svarade rätt! Hur skall jag berätta att jag är psykopat för min flickvän och mina bekanta?

Vissa tråkmånsar vill dock inte tro på att testet stämmer.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

jag fick frågan på en fikarast här på jobbet och svarade rätt med ett par sekunders betänketid, det är jag och en tjej till här på jobbet som svarat så, jag kanske skulle dejta henne....

ni har sett natural born killers va §e :P

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Svaret är ju självklart. Han stack ju med systern efter begravningen.

Skämt åsido; jag gissade dock rätt första gången, och hade inget som helst tvivel eller svårighet att komma på det. :O ;)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag tycker att rätta svaret var labilt (googlade också).

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag fick frågan i helgen och hade ingen aning, som tur var.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Gislaved skrev:

Jag fick frågan i helgen och hade ingen aning, som tur var.

Brantis klarar det direkt! Det sätter jag min syrra på.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag tror mej kunna svaret :l

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

bassebhu skrev:

Brantis klarar det direkt! Det sätter jag min syrra på.

Oj, den meningen skall man inte läsa för fort med omkastad ordföljd.. ;)

Fick den frågan för några år sedan, svarade det som psykopater ska svara... så allt är i sin ordning med andra ord.

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

svaret var ju rätt bra, men inte direkt i närheten av det jag tänkte på. attans!

Medlem sedan maj 200514 inlägg

Hjälp,jag är en psykopat!

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Har letat en stund på Google nu men hittar inget vettigt. Kan någon länka till antingen sidan eller sökningen? :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Rinaldo. Det är ju bara att skriva några väl valda sökord, psykopat gåta kvinna mors begravning... eller nåt...

Svaret iaf, det var ju lite annat än vad jag tänkte på... men om man är en dum psykopat då? :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Danny skrev:

..men om man är en dum psykopat då? :)

Du menar dum som i elak eller?
Kolla på lite mera om i vilka samanhäng du hittar psykopater, så lär du kanske bli förvånad(kanske inte ;) ).
Har för mig att jag läste någon studie om psykopater för några år sedan, och det var märkvärdigt många i chefspositioner. (kan jag mycket väl tänka mig)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)