webForumDet fria alternativet

Antal teknik jobb lkpg vs sthlm

Jobb & karriär

8 svar · 287 visningar · startad av Tympanon

Medlem sedan nov. 2004302 inlägg
Frågan#1

ams.se kan man se följande:

I Linköping (bara staden) finns 8 teknik/data-jobb.

I Stockholm (bara staden) finns 148 teknik/data-jobb.

Folkmängd lkpg: 136000
Folkmängd sthlm: 788000 (ungefär)

Är det verkligen så mycket lättare att få data-jobb i stockholm jämfört med linköping? Är det så illa?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Att det är lättare i Stockholm än i Linköping, är väl ganska naturligt. Men din jämförelse av folkmängder, är faktiskt inte helt relevant. I Stockholm måste du räkna med minst alla som bor i hela länet. Då talar vi om 1,8 miljoner. Till detta måste tilläggas att Stockholm i allt högre grad börjar locka till sig långpendlare som bor i andra län runt mälardalen istället för i Stockholms län, men ändå jobbar i Stockholm. Linköping däremot, lär knappast locka till sig alla i hela Östergötland. Åtskilliga av dem jobbar antagligen i Norrköping istället.

Medlem sedan nov. 2004302 inlägg

Varför ska jag räkna med alla som bor i hela länet? Det måste ju finnas rätt många datajobb i förorterna också, så då måste jag ju öka på antalet datajobb i sthlm också för att allt ska bli rätt i jämförelsen..

Tympanon skrev:

Varför ska jag räkna med alla som bor i hela länet? Det måste ju finnas rätt många datajobb i förorterna också

Det är precis vad som inte finns. Du måste se till hur hela länet verkligen ser ut. Då är det faktiskt en mycket viktig faktor att Stockholms Stad innehåller näst intill alla arbetsplatser i hela länet. Det stora undantaget är i princip bara Södertälje. Men det handlar bara om två storföretag, AstraZeneca och Scania. I övrigt är faktiskt kranskommunerna inget annat än sovstäder. Så du ser, en miljon invånare totalt i sovstäderna, måste med nödvändighet räknas in till Stockholms Stads arbetsmarknad.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

finns ju ganska många som jobbar i Linköping fast bor i städerna runt omkring, Norrköping, Mjölby, osv. tex. då det är betydligt billigare att bo där.

Visst. Men det är väl antagligen en del Linköpingsbor som jobbar i Norrköping? Mjölby och liknande, är väl inte särskilt många förorter. Jag tror inte det är lika utpräglat sovstadsaktigt där som i Stockholmstraktens kranskommuner.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

UlfT, Nej, sååå kan det ju aldrig vara..... :OO

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag pendlade förut till Solna... så jag är inte alls med i statistiken då... :)

stoffe-2k skrev:

UlfT, Nej, sååå kan det ju aldrig vara..... :OO

Ironisera du. Men svara gärna på hur många som bor i de typiska sovstäder som hör till Linköping. Då syftar jag på kommuner, där det är självklart att man jobbar i Linköping. I många kommuner i Östergötland, är ju Norrköping ett mer naturligt val att jobba i.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)