Jag har min tvättpelare precis bredvid min dusch. Jag har nöjt mig med duschdrapperi som får täcka den sidan ordentligt. Det fungerar alldeles utmärkt. :)
Jag har min tvättpelare precis bredvid min dusch. Jag har nöjt mig med duschdrapperi som får täcka den sidan ordentligt. Det fungerar alldeles utmärkt. :)
Jag sa det till sambon, men hon sparkade bakut. :e
Samma här, det är väl en decimeter mellan duschdraperiet och tvättmaskinen. Visst skvätter det väl lite ibland, men bara man ger fan i att duscha just när den är igång ser jag ingen fara med det.
Frågan är hur det ser ut, har du digitalkamera? Man kanske kan göra en enkel skärm eller nåt bara? ...om du inte lyckas få kärringen att gå med på den där bästa (?) lösningen med draperi... :)
Så här ser en lösning ut jag har gjort hos mig. Fast för att skydda fönsterkarmen. Det är som en liten gardinstång där jag hängt ett draperi bara, funkar skitbra det!
Det finns duschväggar att skruva upp. Ta då en i glas och inte i plast, eftersom de i plast blir präktigt fula med tiden. Draperi är väl okej det med, men risken är ganska uppenbar att det ändå kommer väta på maskinen och det lär den inte må så bra av... egentligen är det vansinne att ha en dylik maskin i ett badrum, men men...
Har du nån dm över hade det varit snyggt att bygga upp en vägg med glastegel, ta det hela vägen ut där draperiet är nu. På så sätt är du garanterad att det inte kommer nog på tvättmaskinen och du slipper ett fult draperi. Hade man fått hade jag nog gift mig med glastegel.
Det kvittar om det kommer lite vattenstänk på en riktigt inkopplad tvättmaskin!
Maskinjäveln är ju för böveln byggd att dels vara vattenfylld & dels stå i fuktiga utrymmen. Det är ingen dator vi pratar om!
Jag tror inte heller det är några problem med lite vattenstänk. Finns det nåt ställe på maskinen där vatten skulle kunna slinka in och göra skada kan du ju täta där bara, om det inte är lufthål då såklart, då du istället kan skydda dom istället.
Vatten, i den flytande form som ex en droppe är i är inte alls lika farligt som vatten i ångform, detta innebär naturligtvis att en tvättmaskin i samma utrymme som en dusch inte lider av lite vattenstänk mer än den ånga den utsätts för...
Däremot att överskölja en tvättmaskin med vatten är obotligt korkat, & därmed en helt annan diskussion.
Lite stänk hit eller dit tål den, definitivt. Annars skulle tillverkaren tala om det klart & tydligt & därmed förbjuda installationer i samma rum som duschar etc.
Det är dessutom helt säkert att du inte får ström i dig tack vare den jordade anslutningen samt jordfelsbrytaren du enl lag måste installera i badrummet, även detta är en annan diskussion.
Har du nån dm över hade det varit snyggt att bygga upp en vägg med glastegel, ta det hela vägen ut där draperiet är nu. På så sätt är du garanterad att det inte kommer nog på tvättmaskinen och du slipper ett fult draperi. Hade man fått hade jag nog gift mig med glastegel.
Duschdraperi kan räcka, men en duschvägg är betydligt säkrare. Jag har då aldrig sett ett duschdraperi som sitter fast längs med väggen och därmed omöjligen kan vikas åtsidan så att närliggande apparater säkerställs från översköljning. Visst finns det lister att limma dit men...
När man planerar sitt badrum och speciellt med elektriska apparater/armatur ska man gå på säkerhet och inte 'om, men och kanske'