Det kan jue variera rätt friskt
Någon som vet hur man konverterar klädstorlekar för trosor? Jag är ute efter storlek 34/36, men de underkläder jag är intresserade av står i S/M/L/XL...
Hjälp någon?
Ps. Ja, jag har googlat... Ds.
18 svar · 1 378 visningar · startad av SimOnline
Någon som vet hur man konverterar klädstorlekar för trosor? Jag är ute efter storlek 34/36, men de underkläder jag är intresserade av står i S/M/L/XL...
Hjälp någon?
Ps. Ja, jag har googlat... Ds.
Det kan jue variera rätt friskt
S är 34/36, M 38/40 etc men storleken kan ju variera ändå beroende på var de är gjorde.
celia skrev:
S är 34/36, M 38/40 etc men storleken kan ju variera ändå beroende på var de är gjorde.
Ok, tack för hjälpen, jag chansar nog på ett par medium, för säkerhets skull....
SimOnline skrev:
celia skrev:
Ok, tack för hjälpen, jag chansar nog på ett par medium, för säkerhets skull....
Haha, lycka till! :e
Med rätt utvalda ord i Google kan man hitta det man söker.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=lingerie+size+chart&btnG=Sök&meta=
Size Hips
Small 34-36
Medium 36-39
Large 39-41
X-Large 41-44
PersianBulldog skrev:
Size Hips Small 34-36 Medium 36-39 Large 39-41 X-Large 41-44
Hehe, jag var visst lite naiv och sökte bara på svenska :p
SimOnline skrev:
Uh... är de för stora blir du inte populär ;) Vissa tjejer är lite nojjiga vad det gäller storlekar. Det finns de som köper en storlek mindre och hoppas de ska vara för stora. :o
Har köpt skjortor på ebay en gång eller två, large passar mig, men som tur är så finns det mått där så man behöver inte gå efter endast storleken.
PersianBulldog skrev:
Size Hips Small 34-36 Medium 36-39 Large 39-41 X-Large 41-44
Fast i Sverige (och resten av Europa?) har vi bara storlekar på jämna nummer. Alltså;
Small, 34-36, Medium, 38-40, Large 42-44 och X-large, 44-46
Förutom på H&M som har ett annat system, x-small, 32-34, small 36-38 osv...
En liten djungel det där. Hoppas dom kan fixa nåt vettigt system snart.
marja skrev:
Det är väl en EU-standard på gång. Hela europas befolkning är mätt på längd och bredd.... om jag inte är felinformerad :)
Klös skrev:
marja skrev:
Det är väl en EU-standard på gång. Hela europas befolkning är mätt på längd och bredd.... om jag inte är felinformerad :)
Jo, jag läste också nåt om det, verkade lite bättre. Som det är nu så är ju storlekarna rätt varierande om man åker utomlands.
Det är inte första gången det görs försök med EU-standart och jag kan garantera att det inte kommer lyckas den här gången heller. Detta av den enkla anledningen att medellängden i olika länder är olika.
I Sverige är vi till exempel längre än i Frankrike. Franska klädföretag får därför ändra om storlekarna när de öppnar butiker i Sverige. Det är inte heller så lätt att man kan köpa en större fransk storlek. För då stämmer inte längd-breddmåtten.
Nej, trots de återkommande försöken med EU-standard så tror jag mer på att mer individualiserade mått kommer införas. Med den tekniska utveckling som sker så blir det lättare och billigare att kunna erbjuda flexiblare storlekar.
missModesty skrev:
Det är inte första gången det görs försök med EU-standart och jag kan garantera att det inte kommer lyckas den här gången heller. Detta av den enkla anledningen att medellängden i olika länder är olika.
I Sverige är vi till exempel längre än i Frankrike. Franska klädföretag får därför ändra om storlekarna när de öppnar butiker i Sverige. Det är inte heller så lätt att man kan köpa en större fransk storlek. För då stämmer inte längd-breddmåtten.
Nej, trots de återkommande försöken med EU-standard så tror jag mer på att mer individualiserade mått kommer införas. Med den tekniska utveckling som sker så blir det lättare och billigare att kunna erbjuda flexiblare storlekar.
Om standarden skulle innebära att endast en storlek ska säljas, har du naturligtvis rätt. Men om det är ett standardiserat måttsystem det talas om, då kan jag bara se fördelar. Det skulle innebära att du oavsett vilket land du befinner dig i, kan veta att ett visst mått passar dig.
celia skrev:
SimOnline skrev:
Uh... är de för stora blir du inte populär ;) Vissa tjejer är lite nojjiga vad det gäller storlekar. Det finns de som köper en storlek mindre och hoppas de ska vara för stora. :o
Kanske är "han" själv som ska ha dom? :birp
missModesty skrev:
Som jag har fattat det kommer storlekarna att innehålla tre siffror, typ 4-6-5, där en siffra står för bröstmåttet, en för höftmåttet och en för längden. Sen finns det alltså en omvandlingstabell där man kan se vilka mått som blir vilken siffra, om man är 1,65m lång så kanske det står i tabellen att det är en 4:a. Hmm, lite svårt att förklara det där. ;)
marja skrev:
Hittade artikeln som jag läste om det här.
Bra. Då var det som jag trodde. Ett sådant system tycker jag verkar alldeles utmärkt. Det scenario missModesty beskrev, hade varit fullständigt idiotiskt inte bara för att svenskar och fransoser ser olika ut, utan framförallt, därför att individer ser olika ut. Det var väl för väl att ingen var så korkad.