webForumDet fria alternativet

Flytta till Skottland

Resor

3 svar · 1 044 visningar · startad av pimme

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg
Frågan#1

Nu kommer det ännu en sån där tråd om utlandet :)

Det är nämligen så att jag i början av juli flyttar till Skottland (för ett år iaf) och tänkte höra om det är några som har tips om vad man bör tänka på och så vid utlandsflytt. (Det jag ska göra i Skottland är att spela rugby och jobba.)
Lite av mina frågor,

Försäkring - bör man fixa en försäkring i Skottland, eller räcker det med min svenska?
Bank - jag antar att det blir smidigast om man har en skottsk bank, så man slipper växlingsavgifter och liknande.
Fack - Hur vanligt är det med fackföreningar?

Skriv gärna om ni har några andra tips som kan vara bra när att veta när man ska flytta utomlands.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Alltså, jag vet ju inte vad du ska jobba med men jag misstänker att du gör bäst i att införskaffa en försäkring i Skottland. Vad det gäller fackanslutning så beror det väl helt på vilken typ av yrke du ska ha. Fråga på din arbetsplats.

Immigrationslagarna i Storbritannien ställer inget krav på EU/EES-medborgare att skaffa
uppehållstillstånd, men det kan vara bra att ha vid myndighetskontakter. För mer
information se https://www.ind.homeoffice.gov.uk

När du söker arbete,
fått ett arbete eller ett arbetserbjudande, ska du ansöka om ett National Insurance Number. Man får ett tillfälligt som varar i sex månader först under tiden som dom processar din ansökan (för mig tog detta 5½ månad i London).
Snabba på med ansökan av detta eftersom numret är viktigt i många sammanhang. Vänd dig till Jobcentre Plus
närmast din arbetsplats. Ta med pass och anställningserbjudande eller kontrakt eller
aktuell "payslip".

Bank fixas lätt, speciellt när du fått ett tillfälligt NIN och har en fast adress, men det är bra att ha ett VISA-kort eller liknande till ett svenskt konto undertiden.

Jag tycker att du ska vända dig till närmaste AF Utland. Dom ger jättebra råd.
Vände mig själv dit när jag flyttade till London. :)

Tack för tipsen!

Kom att tänka på en sak, vad använder de för frekvens till GSM-nätet?
Jag har en mobil som klarar 900, 1800 och 1900, funkar den?

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)