Jo, nu är det såhär att jag ska sluta på mitt arbete om en vecka. Jag kommer inte att vara hemma speciellt mycket i sommar då jag ska ut och resa och till hösten kommer jag att börja studera, så jag kommer ju inte att stämpla under den här tiden heller. Är det någon mening att vara med i facket trots detta eller räcker det med A-kassan? Hur hade ni gjort?
Att prata med fackombudet är som att prata med en talmaskin och jag tror inte att fackets kundtjänst är så mycket bättre, vill ha en utomståendes åsikt om saken. Fackförbundet det rör sig om är SIF.
De flesta förbund har ju studerandemedlemsskap för en billig penning. Vad gäller a-kassedelen skulle jag kolla det med a-kassan direkt vad som är bäst.
Personligen har jag fått suverän hjälp av mitt fack när jag behövde det och bra och raka svar av min a-kassa så jag är toknöjd och skulle inte gå ur. ;)
Jag har svårt att se någon poäng i att vara med i facket när man inte jobbar. Gå ur. När du är färdig med studierna, kan du ju alltid gå med igen om du vill.
Att prata med fackombudet är som att prata med en talmaskin och jag tror inte att fackets kundtjänst är så mycket bättre, vill ha en utomståendes åsikt om saken. Fackförbundet det rör sig om är SIF.
Äh, vafan, var kvar. Facken kan ibland anordna studentaktiviteter (företagsbesök, CV-granskning etc.) som man måste vara medlem för att ta del av, och sen brukar man ju kunna få en del förmåner (rabatter etc.). På SIF:s hemsida står att avgiften är 100:-/år för en studerandemedlem, så det är ju inte direkt en tung ekonomisk post, ens för en student. Dessutom är ju fackmedlemskap avdragsgillt så du får tillbaks det på skatteåterbäringen :)
Jag är studerandemedlem i SIF för att få en billig prenumeration på Forskning och Framsteg. 90 kronor om året att jämföra med 442 kronor om jag skulle få för mig att prenumerera på vanligt sätt. Dessutom kombinerat med ett medlemskap i CF för 156 spänn om året för att få Ny Teknik där normalt studerandepris är 350 kronor. Bara som tips liksom. :)
Har du egen bostad så tror jag även försäkringarna är kvar även för studenter.
stämmer.
jag tex, betalar mindre pengar genom att vara med än om jag inte hade varit med. och så får jag ny teknik varje vecka, en mycket bra tidning! därför kan det vara bra att vara medlem.
sen om vi börjar prata om facket som en fackförening så tror jag de kan hjälpa mig lika mycket som ett kylskåp, dvs inte alls. jag är enbart med för rabbatterna... :)
Som flera säger beror det på vad du själv känner och anser dig behöva. Själv är jag med i SEF fast jag studerar. För detta betalar jag 200 kronor i månaden (inkl. A-kassa). Då får jag en jävligt bra försäkring och möjlighet att delta i kurser, som jag även gjort. Om jag bara skulle vara med i a-kassan skulle jag spara en struntsumma varje månad.
Om jag bara skulle vara med i a-kassan skulle jag spara en struntsumma varje månad.
Vad fyller a-kassan för funktion för en student?
Om jag inte skulel få något jobb när jag slutar får jag större arbetslöshetsersättning. Sen måste man betala i ett (?) för att få börja på en ny period.