webForumDet fria alternativet

Jobba eller plugga?

Studier & utbildning

9 svar · 433 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Hoi, här kommer ett lite personligt inlägg, jag brukar inte skriva så personligt här men nu behöver jag hjälp, för jag vet inte riktigt hur eller vad jag skall göra.

Hur som haver, jag är eventuellt på väg att få ett nytt jobb, skall på återintervju i nästa vecka. Jättebra osv, visst! Men kruxxet är att de vill anställa mig tack vare mina asp3-kunskaper, men jag själv vill plugga Java, närmare bestämt J2EE. Jag vill helt enkelt bort från tag-soup-träsket som gamla asp'n ger en + att java erbjuder bättre prestanda etc etc. Om jag tar/får jobbet kommer jag få sitta och pilla med gammal teknik, teknik som mer eller mindre inte är eftertraktad på marknaden längre. Så i det långa loppet är det ju kanske smartare att tacka nej och plugga J2EE istället? Men å andra sidan, tar/får jag jobbet kanske det kommer dyka upp tillfällen för vidareutbildning. Då är bara problemet att det blir så nedrans ont om tid -jag menar, hur jobbar man med en teknik och lär sig en annan på samma gång? Och eftersom J2EE skiljer sig enormt från asp'n kommer det ju inte räcka med en kurs a 2v direkt...

Jag tänker lite så här:

Samtidigt vill man ut och jobba igen, men det finns heller inga garantier att man blir långvarig på den nya arbetsplatsen. Hittills har jag vart på en och samma arbetsplats som längst i bara 21 månader. :x Säg att man varar 2år på det nya företaget, då är jag 28år med ännu mer inaktuella kunskaper... men om jag pluggar så kommer jag ut med relevanta kunskaper om 2år [kurserna jag sökt är på 2år], helt klart en trevligare sits att hamna i.

Just nu känns det som om studierna vore det bästa alternativet, men jag vet inte om jag ser objektivt på frågan eftersom jag har vart inställd på att plugga ett bra tag nu.

Vad tycker ni att jag skall göra, vad hade ni gjort?

Medlem sedan maj 200562 inlägg

Jag vet inte riktigt. Men ifall jag skulle börja tveka för mycket så skulle det nog bli plugga vidare tills jag skulle vara säker på att jag vill ut och jobba. :l

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Knepigt. Se över dina behov just nu och inom en överskådlig framtid. Det finns dessutom inget som säger att du slösat bort två år om du jobbat för företaget i två år - det är arbetslivserfarenhet som i mångt och mycket rankas högt när man söker jobb i dagens samhälle. Dessutom kan du gå kvällskurser?

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Helt klart arbeta! Att du arbetat som programmerare (oavsett språk) klingar _så mycket högre än att du suttit i din vrå - precis som vem som helst - och pillat med java.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Som jag förstod det arbetade du redan, jag arbetade som webbutvecklare/projektledare i sthlm under 3-4 års tid, de ville utbilda mig inom .net men jag kände att för att få de riktigt intressanta jobbet ville de ha dels erfarenhet men även utbildning. Då utbildning oftast är ett tecken på att man kan ta till sig kunskap på ett strukturerar sätt, även i framtiden.

Jag tog tjänstledigt, har nu pluggat i två år, trivs ofantligt mycket och har lärt mig mängder som jag vet att jag inte skulle lärt mig på några learning tree kurser. Speciellt om du har lite distans till det lärarna lär ut, vilket man brukar få efter lite arbete..

Mitt råd, plugga nu! Läser du en 2-3 år är chansen stor att branschen har vänt å du kommer ut i rätt tid med dels lite erfarenhet och färska kunskaper.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Du är ju fortfarande ung så plugga! Du kommer att få jobba restan av livet sen iaf... ju äldre man blir och ju längre man jobbat ju mindre blir lusten att sätta sig och plugga med CSN pengar...

Hoi igen,
har diskuterat med polare och föräldrar och kommit fram till att det nog vore bäst att ta jobbet om jag blir erbjuden det och sedan söka till nästa kurstillfälle, om ett år eller så.
Plugget ringde förresten upp mig igår och ville ha dit mig på intervju, över 80 pers har sökt men det finns bara 29 platser, dock fick jag veta att möjligheterna till att just jag får en plats var ganska stora. :)
Så får jag inte jobbet verkar det som om det ordnar sig iaf, vinst-vinst läge typ. :e

Tack för era svar! Det är alltid bra att få veta hur andra tänker när det rör sig om ett stort beslut.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men varför låsa sig vid en viss kurs för att lära sig J2EE? Det bör finnas distanskurser eller liknande som gör att du kan läsa detta parallellt med att du jobbar.

Uj, menade inte en kurs utan en fullfjädrad utbildning. Sorry, my bad.

Jag var på antagningsintervjun till utbildningen och har inofficiellt kommit in, han som är kursansvarig lovade mig en plats! Jag tror det lutar att plugga ändå, jag har inte vart sugen på att plugga sedan gymnasiet och det var en jäkla massa år sedan. Lika bra att passa på...

Får besked om jobbet nästa vecka men vi kom mer eller mindre fram till att jag inte var rätt person på intervjun. Skulle säkert kunnat ljuga mig till jobbet om jag så ville men eftersom det var ett litet företag vore det inte schysst mot dem, ifall jag inte skulle klara av uppgifterna.

stoffe-2k skrev:

Du är ju fortfarande ung så plugga!

Jag som börjar känna mig gammal... tack! :f :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

79:a och gammal? Hehe.. eftersom jag är 14 år äldre än dig så är jag då riktigt gammal, och jag pluggar. Man är aldrig för gammal för att lära sig nya saker :bire

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)