webForumDet fria alternativet

Nu blir Postens så kallade service ännu sämre!

Politik & samhälle

23 svar · 676 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Hörde på nyheterna nyss att om något/några år (kommer inte ihåg exakt) kan vi som bor i flerbostadshus spika igen brevinkasten i dörrarna...

Posten har nämligen bestämt att det ska sitta postboxar nere i porten i alla hus utom äldreboenden.

Värdelöst! Ska jag behöva ta mig tre trappor ner för att hämta det som någon har betalt för att det ska levereras HEM till mig? :bla

Vad blir nästa steg? Indragning av de gula postlådorna och obligatorisk inlämning av avgående post på terminalerna så vi kan sortera det själva? :x

Medlem sedan dec. 2001144 inlägg

Jag ser ingen nackdel med brevlådan nere i porten, för då kanske MAN äntligen får rätt post och inte grannens post som bor 20 portar bort typ.

Är det så jobbigt att gå ner tre trappor så kanske det är dags att börja träna.

Mvh
Marcus

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har ju hiss Q. ;)
Det enda problemet med det hela som jag kan se är att det finns risk för att obehöriga kan komma åt posten om den skall ligga i en sådan låda.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Re: Nu blir Postens så kallade service ännu sämre!

:stefan: skrev:

Vad blir nästa steg? Indragning av de gula postlådorna och obligatorisk inlämning av avgående post på terminalerna så vi kan sortera det själva? :x

Vad jag har hört vill posten dra in så att de inte behöver dela ut posten varje dag.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Min fundering gäller lite större brev, som inte får plats i brevinkastet. Som det är idag så lägger de skiten i trapphuset (vilket de alltså inte får) men med den nya varianten, ska de då lägga brevet nere vid postboxarna (som jag förmodar är vid entrédörren) och öka stöldrisken? För det vore väl för mycket begärt att de faktiskt skrev en avi och tog med sig paketet till terminalen igen. :l

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Vad gnäller du om :Stefan:. Du ska ju (nästan) varje dag ut och handla, ner till puben, ut och rasta jycken, ner till tvättstugan, you name it...

Och då passerar du din postbox, och kan tömma den samtidigt. Hur jävla slö kan man bli. :bla ;)

Kan säga att så har man det på många platser i Tyskland och Österrike. Och dom gnäller inte, vad jag hört. ;)

Och förresten, har du ingen jycke att rasta kan du ju skaffa en. Som ska ut och pinka in sitt revir tre gånger om dan. Då får du ju motion och kan tömma postboxen samtidigt. :)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Posten tar död på sig själva.... idag kna du ju [nästan inte skicka brev för det finns ingen som hittar vare du ska köpa frimärken och när de väl fått dem så ska de hitta de där fåtalet gula lådor som inte heller finns x(

Kör med e-brev istället då kommer posten dit du har datorn (förhoppningsvis uppe i läghenheten)! :)

Medlem sedan nov. 2001310 inlägg

Hmmmm....

Vad säger ni om de enorma buntar med reklam. Totalt är dom ett flertal centimeter tjocka 2-8 cm har det varit hos mig. Som jag sett ngn bild på den typen av brevinkast så är dom rätt så smala!
Jag brukar även få en hel del brev av varierande tjocklek ett flertal gånger i veckan.

Hur har dom tänkt sig när min låda i porten är full?
Fyller dom den först, och sen springer dom upp till min brevlåda och lägger imn resten?
Eller får jag hämta överskjutande post på närmsta postställe?

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Jag har själv min postlåda nere vid entrén och bor på 3:e våningen. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt, har aldrig haft några problem med det. När jag kommer hem från skolan så tar jag med mig posten upp.

En sån postlåda som jag har är inte mindre än en postlåda man har när man bor i villa och där fungerar det ju hur bra som helst så varför skulle det inte fungera i det här sammanhanget också.

Angående det här med gula postlådor. I mitt hus så finns det en gul postlåda som töms av brevbäraren. Visserligen så måste man ju lägga det där före typ 10 för att man ska vara säker på att det kommer nästa dag. Men att ha en gul postlåda i huset tycker jag är alldeles kalas.

Jag tycker det är en bra idé. Har ni nån gång jobbat som brevbärare så vet ni hur förbaskat mycket stryk knäna tar av allt spring i trappor.

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Re: Nu blir Postens så kallade service ännu sämre!

:stefan: skrev:

Hörde på nyheterna nyss att om något/några år (kommer inte ihåg exakt) kan vi som bor i flerbostadshus spika igen brevinkasten i dörrarna...

En nackdel med brevinkast är att vemsomhelst kan kasta in vadsomhelst i ens lägenhet. ex brandbomber och surströmming.

Netstamps skrev:

Vad säger ni om de enorma buntar med reklam.

Vi, eller i alla fall jag säger: "Nej tack! Ingen reklam, Svepet eller försäljare. Tack!" i pappersform fasttejpad på dörren och sedan, om det blir aktuellt, på postfacket.

Jag har egentligen inget emot postfack i entrén men det hänger också på hur de börjar att hantera större brev, som jag nämnde ovan.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det är väl egentligen inget problem i sig att ha en postbox i trapphuset men jag förstår principen som stefan pratar om. Företagen/Personerna betalar ju faktist för att breven/paketen ska komma HEM till mig. Jag tror att den svenska posten skulle behöva lite riktig konkurens.

Medlem sedan dec. 2004225 inlägg

SirPeter skrev:

Det enda problemet med det hela som jag kan se är att det finns risk för att obehöriga kan komma åt posten om den skall ligga i en sådan låda.

Nej, man har lås på brevlådorna, och risken är väl inte mycket större att obehöriga får tag i posten än om man bor i villa.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Inte om man jämför med hur de har det som bor i villa nej men jag jämför med om posten hamnar innanför min dörr som den gör idag.

Medlem sedan dec. 2004225 inlägg

Jupp. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

För sakens skull ska väl påpekas att där jag bodde tidigare fanns det just detta system med boxar och det var komplett värdelöst.

Brevbäraren hade en huvudnyckel så han kunde öppna samtliga postfack på en gång (två stora dörrar så att säga), men gjorde han/hon det? Nä!
Istället pressades allt in i fack för fack genom den fjäderbelastade luckan. Min dåvarande lönespec var det bara en skrynklig hög kvar av.

En gång vet jag garanterat att stora luckan låstes upp och det var när jag fick ett paket från Discshop som inte gick in genom springan. Haken var bara att luckan jag låste upp var inte heller tillräckligt stor - paketet låg där det låg. Det tog tre dagar med postit-lappar på luckan innan jag fick dumpuckot att begripa att jag inte fick ut paketet... x(

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är absolut inga problem att ha lådan längst ned. Jag har haft det sen -99, snart 6 år alltså!

Jag tycker snarare det är bättre, bl.a. slipper jag bli väckt när grannen får sin jäkla morgontidning klockan 6 på morgonen!!!

Det som däremot är kass är att Posten vill lägga ner posttransporter nattetid...

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Visst är det dåligt men jag förstår samtidigt posten.

caze skrev:

...därför att...

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Dryden skrev:

caze skrev:

...därför att...

Färre och färre skickar fysisk post. Deras alternativ skulle spara mycket tid och pengar.

De funderar ju t om på att inte dela ut post varje vardag framöver. Min reaktion på det är att det följer som ett logiskt alternativ med tanke på hur mycket tid och pengar man kan spara även där.

Kan inte vara gratis att dela ut post till alla olika brevlådor/brevinkast varje vardag över hela landet. Hellre detta än högre priser på frimärken brev och dylikt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)