Jag jobbar på en stormarknad. Nu på vårkanten så har vi även försäljning utomhus (blommor, jord osv). Det var när jag höll på att köra ut varor (med en normal motviktstruck) till denna uteförsäljning som det hände.
Varorna som ska ut till denna uteförsäljning står på två ställen. Dels inne i ett inhägnat område och dels inomhus. För att komma åt dessa varor måste man göra en 180°-sväng (svänger du åt höger så kommer du till det inhägnade området och svänger du vänster så kommer du till porten där inomhusvarorna hämtas). När jag idag då skulle köra ut den sista pallen för idag så hände det som inte får hända. Hjulen låste sig samtidigt som jag svängde (rätt skarpt)... Ett rejält tjut från däcken och ½ sekund senare så ligger jag och den 2.5 ton tunga trucken på sidan. Undkommer med lite lättare skrubbsår och en lite öm handled (tog spjärn inne i trucken innan vi landade på sidan). :o Så nu sitter jag här, fortfarande helt skärrad och tänker på vad som hade hänt om jag istället för att ta spjärn mot fönsterrutan hade försökt ta spjärn mot rutan som var 10 cm längre fram. Den var öppen så då hade armarna hamnat utanför, och så småningom under trucken. Då hade det inte blivit mycket kvar av dem kan jag säga. Eller tänk om hela jag slungats ut genom rutan. :l
Trucken? Tja, bortsett från att det började läcka batterisyra, att sideshiften & tilten slutade fungera så klarade den sig rätt hyfsat. Säkert inte billigt att reparera, tur att det finns försäkringar :x
har en bakant som körde av perongen med en truck, han fick för sig att ta emot både ig själv och trucken.
Han fasnade med minst ena armen mellan truck och järnvägvagn.
För övrigt så har min dag varit lite si så där, upptäckte att jag har glömt att ta bort stygnen på min hund, å nu har dom mer eller mindre vuxit fast, så jag måste till vetrinären och ta dom. x(
En bekant till mig fick två motorcyklar över ena benet vid en avlastning av en lastbil. Sen gick han med gips och skruvar i minst ett år. Så nog hade du tur :birp
Min dag har varit välbalanserad.
Dåligt:
Jag försov mig i morse... skyller på en kraftig förkylning så jag hörde inte ens väckarklockan. Därför har jag inte fått lika mycket gjort som jag tänkt mig.
Bra:
Min syster cyklade över med frukost, så jag slapp gå ut och handla den.
Resten har bara rullat på så det blev balans i mitten...
Men Peeer, om du gör en 180-graderssväng, då åker du ju tillbaka samma väg du kom... Inte konstigt du välter då! :moose
Det beror ju snarare på hur skarp (vändradien) och snabb svängen är, än vilken riktning den vänder sig mot. För övrigt är det inget orimligt i att det skulle kunna krävas en 180-graderssväng. Allt beror ju på hur det ser ut på platsen.
Nejdå, jag har sett på en utbildningsfilm hur man välter med en motviktstruck i en 90-graderskurva. Inget last, gafflarna högt upp och helst en trehjulstruck - då behövs det inga höga farter för att välta dom, beroende på lastpunktsförskjutningen.
Ta dig en titt på följande utbildningsfilm (om det är samma som :stefan: syftade på vet jag icke) och få en inblick i hur allvarligt det kunde ha slutat.
då behövs det inga höga farter för att välta dom, beroende på lastpunktsförskjutningen.
Visst. Men det beror fortfarande på fart och svängradie. Givetvis beror det även på tyngdfördelning. Men det hade gått att klara en 180-graderssväng om man håller nere farten, och inte svänger så skarpt (liten vändradie).
Ta dig en titt på följande utbildningsfilm (om det är samma som :stefan: syftade på vet jag icke) och få en inblick i hur allvarligt det kunde ha slutat.
då behövs det inga höga farter för att välta dom, beroende på lastpunktsförskjutningen.
Visst. Men det beror fortfarande på fart och svängradie. Givetvis beror det även på tyngdfördelning. Men det hade gått att klara en 180-graderssväng om man håller nere farten, och inte svänger så skarpt (liten vändradie).
Naturligtvis, annars hade det varit jobbigt med att hålla på och ställa trucken på rätt ända hela tiden. ;)
När man väl vänjer sig vid trucken märker man hur fort man kan svänga och vända - men går det åt helvete går det åt helvete med stora bokstäver. :e
Den där Stapelfahrer Klaus är genomfånig, men den andra filmen jag såg var mycket vettigare. Som tur är. ;)
Visst var det en 180°-sväng, (notera min fina skiss :e) men jag körde med gafflarna långt ner och förhållandevis låg hastighet (inte tillräckligt låg tydligen..) så jag tycker det är lite konstigt att den välte där. Inspekterade asfalten idag, trucken tycks ha studsat en gång innan den stannade :o
:stefan: skrev:
men går det åt helvete går det åt helvete med stora bokstäver. :e