webForumDet fria alternativet

Hur kokar man ris egentligen?

Mat & dryck

14 svar · 19 988 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Jag är ganska usel på matlagning i allmänhet, men just ris krånglar ALLTID för mig. Oftast bränner det fast i botten för att vattnet kokat bort (kanske på hälften av den föreslagna koktiden) eller så är det fortfarande vått och kladdigt när koktiden gått ut, för att jag haft i extra vatten.

Hur GÖR man egentligen för att få riset sådär klibbtrevligt som det är på restauranger, utan att bränna vid? Jag behöver lite tips! :q

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

För att inte bränna det i botten så häll i lite olja, så har jag sett några göra iallafall.
Sen verkar det som om du kokar det för häftigt, sänk värmen lite.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Öppna inte locket.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Efter att vattnet och riset kokat upp kan du sänka värmen till 1:an.
Rör aldrig om i riset förrän allt vatten kokat bort.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

Förutsatt att din spis har två små plattor (och du kokar i en liten kastrull) gör du så här:
* Sätt på ena lilla plattan på max.
* Sätt andra lilla plattan på 2 (om den är graderad 1-6).
* Mät upp ris, vatten och salt i kastrullen.
* Sätt kastrullen på platten som står på max.
* Låt vattnet börja koka.
* Rör om i kastrullen, lägg på kastrullocket och flytta den till den andra plattan. Stäng av första plattan.
* Låt riset koka klart (normalt 20 minuter).

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Med typ basmati eller jasmin ris kan du låta riset svälla i vatten i ca 20 min eller mer, därefter koka riset i mycket vatten. Koka tills riset nästan är klart, häll av det överflödiga vattnet och låt riset svälla tills det är klart.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Tack för era tips! Ska kombinera dem och hoppas på bättre resultat i köket! :)

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Jag förstår vad som menas; jag tycker att det är olika varje gång man kokar ris, ibland så är det vatten kvar och ibland sitter riset fast. Detta trots att man gör lika varje gång.

Jag brukar göra så att jag håller lite koll på riset och tar av det när vattnet har försvunnit.

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Själv så slänger jag i riset i kastrullen och sköljer rent det. Sen har jag i så mycket vatten att vattnet är dubbelt så långt upp i kastrullen som riset och så sätter jag det på plattan och väntar typ 20 minuter. Det brukar funka bra för det mesta, men lite brukar det väl fasta nästan jämt.

När man kokar i riskokare så fastnar det alltid lite i botten...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag brukar stänga plattan när det kokat ngn minut, det brukar funka bra.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Jag kokar ris som spagetti.

Jag har mer vatten än vad som behövs, sedan smakar jag av det tills jag tycker att det är klart, då häller jag ur det i ett durkslag.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Själv kokar jag alltid ris i micron. 5min hög effekt, 12-13min låg effekt. Fastnar aldrig...

Medlem sedan juli 2002145 inlägg

Mikro var ordet, sa Bull!

Annars funkar riskokare bra. En så'n har vi på jobbet.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

Bortsett från riskokare så är gas- eller induktionshäll optimala för riskokning i kastrull. Tillhör man de lyckliga som har en riktig ångkokare hemma är även det en utmärkt metod för tillagning av ris.

Med vanliga plattor eller vanlig häll rekommenderar jag min "tvåplattorsmodell" för att få en snabb sänkning av värmen och slippa fastbränt ris/överkok.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det finns även snabbris, koka upp rätt mängd vatten, stäng av värmen och häll i riset, låt stå i 5 minuter.

Går inte att misslyckas :)

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)